۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند چاپ

ایران، سلاح چین در نبرد با آمریکا

ایران، سلاح چین در نبرد با آمریکا

اقتصاد میهن: شی جین پینگ رهبر اقتدار گرای چین برای نگهداری قدرت در اختیار خود به چالش کشیدن نظم نوین جهانی و رقابت راهبردی با آمریکا را در کنار شعار مبارزه بافساد و یکپارچه کردن قدرت در داخل را هم زمان به کار گرفته است.

هر چقدر مبارزه در داخل به دلیل استیلای بدون چون ‌چرای حزب کمونیست آسان است اما به چالش کشیدن آمریکا سخت و پر درد سر است. رهبر حزب کمونیست چین با طرح یک پهنه و یک راه راهبرد آفرینش هویت نو برای رهبری آسیا ونیز سایر مناطق را دنبال می کند.در این طرح چند هدف بزرگ از جمله رسیدن به دریاها و اقیانوس ها و رهایی از  محاصره شدن در خشکی  ، متنوع سازی مسیرهای تامین انرژی، دور زدن هند، جلوگیری از پیشرفت ناتو به سوی شرق و ایجاد توازن راهبردی با روسیه لحاظ شده است.

آمریکا ‌راه بندان برای چین

اما آمریکا در این نبرد راهبردی با چین  دست روی دست نمی گذارد . آمریکایی ها به لحاظ روانی پیشینه سیاسی ‌نیاکان چین را که هزینه زیادی برایش صرف شده است را نقد می کنند ونیز کره جنوبی و استرالیا را برای محدود کردن چین به گروه هفت اضافه می کنند.

نقش ایران

در نبرد قرن میلادی که در آن به سر می بریم  آمریکا و چین دنبال یار گیری خواهند بود تا بتوانند با مشارکت همکاران و شرکا ونیز استفاده از توانایی های کشورها رقیب را تضعیف کنند.  به طور مثال چین ایران را انتخاب کرده است و آمریکا تایوان را. آمریکا در این چارچوب دنبال تمرکز و ذخیره توانایی راهبردی خود در غرب آسیا است و می خواهد هزینه کمتر و نیروی کمتری در این منطقه بگذارد اما چین می خواهد  بخشی از توانایی ها ونیروی آمریکا در این منطقه هدر رود و راهبرد سرگرم سازی آمریکا در غرب آسیا را در کانون توجه دارد. به این ترتیب ایران از نظر امنیتی برای هردو طرف نبرد قرن یعنی آمریکا و چین درجه ای بالا از اهمیت راهبردی دارد.

به این ترتیب ایران توجه داشته باشد اهمیتش برای چین اقتصادی و توسعه ای نیست و به تنها به مثابه سلاح چین در نبرد با آمریکا و  سپر حفاظتی این کشور در نبرد نا متقارن با آمریکا مورد توجه است . نظام سیاسی ایران باید بداند پکن حاضر نیست در مجادله ایران و آمریکا هزینه ای پرداخت کند و در ایران سرمایه گذاری گسترده نخواهد کرد. ایران حتی در طرح یک پهنه و یک راه نیز برای چین در اولویت نیست  و حزب کمونیست چین به ایران تنها نگاه امنیت ملی دارد. . بنابر این امور ایران در حزب کمونیست چین و دیپلماسی پنهان این کشور مدیریت می شود و عنصر محرمانگی و خاموشی در باره ایران راهبرد چین است.

مشکلات همکاری ایران وچین

ایران وچین برای توسعه مناسبات خود با سه دسته مشکل سیاسی، مشکل اجرایی واداری و نیز مشکل اطلاعات روان و درست روبه روهستند. ریسک اقتصادی همکاری با ایران ، ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران، قانون ها ومقررات جهانی، شکاف های اطلاعاتی و فقر شناختی از ایران برای چین محدودیت ایجاد می کند تا در توسعه همکاری با ایران احتیاط کند. از سوی دیگر اما ذخیره نفت وکاز ایران، منابع کانی وغیر فلزی و بازار بزرگ ایران و استقلال خواهی ایران از غرب برای چین جذاب است.ب این همه ایران از نظر جذابیت سرمایه گذاری در طرح جاده ابریشم در میان ۲۰ کشور در رتبه ۱۲ است در حالی که اسراییل در رتبه ۳ قرار دارد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها