۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ بهمن چاپ
بی‌اعتمادی به علم جدید در میان سنت‌گرایان

تخریب دین به نام طب؛ آیا واکسن، ایمان را می‌دزدد؟!

تخریب دین به نام طب؛ آیا واکسن، ایمان را می‌دزدد؟!

اقتصاد میهن: عباس تبریزیان فرد معممی که خود را طبیب اسلامی معرفی کرده و نامش از سال گذشته با سوزاندن اصول طب داخلی هاریسون بر سر زبان‌ها افتاد، به تازگی اظهارنظر جنجالی درباره واکسن کرونا داشته است.

در متنی که در کانال منتسب به وی منتشر شد، تبریزیان مدعی شده به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند و از سنخ انسان بودن خارج شده‌اند و مانند ربات کنترل‌شده عمل می‌کنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست داده‌اند و تمایل به همجنس‌بازی پیدا کرده‌ و تبدیل به موجودات خطرناکی شده‌اند.او پیشتر نیز ادعاهایی درباره درمان کرونا با داروهایی کرده که برای اثرگذاری بیشتر به دیگران، از نام‌های ائمه برای نامگذاری آنها استفاده کرده است.

همچنین گفته بود استفاده از ماسک برای مردان الزامی نیست و تنها زنان می‌توانند کرونا را منتقل کنند. نسخه دیگر جنجالی وی برای درمان کرونا استفاده از روغن بنفشه در هنگام خواب بود که بیشترین واکنش را از سوی افکار عمومی و جامعه پزشکی داشت.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها واکنش‌های مختلفی نسبت به اقدامات و اظهارات غیرعلمی و جنجالی تبریزیان داشته است حتی براساس اخبار منتشر شده، پیشتر عباس تبریزیان در دادگاه روحانیت به سه سال حبس و پلمپ مراکز تحت فعالیتش محکوم شده است که از اجرای آنها خبری در دست نیست.

با این حال وزارت بهداشت بار دیگر از دادستانی درخواست کرده نسبت به تداوم اظهاراتی که عملا فضای اخلاقی را نیز در تیر رس خود قرار داده، رسیدگی کند. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به صحبت‌های جدید تبریزیان درباره واکسن کرونا گفت: مواضع جاهلانه و خرافی این فرد (تبریزیان) به افکار عمومی و به وجهه روحانیت آسیب جدی زده؛ او و اطرافیانش همچنان به رفتارهای خلاف جریان سلامت عمومی ادامه می‌دهند. مدعی‌العموم از جنبه دفاع از حقوق عامه می‌تواند موضوع را پیگیری کنند.

در این میان سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در واکنش تلویحی به ادعای تبریزیان درباره واکسن کرونا گفت: همه ما باید با شارلاتانیسم مقابله کنیم و بجنگیم. اعتدال، زبان گفتمان با عقلاست و دیگر با اعتدال نمی‌توان با شارلاتانیسم مقابله کرد. امروز باید تکلیفمان را با یک جریان فرصت طلب سودجو روشن کنیم و البته مستندات برای طب ایرانی و مکمل باید در قالب پژوهش، تقویت شود.وی بیان کرد: باید تنویر افکار عمومی و اطلاع‌رسانی درست از شیوه‌های علمی طب ایرانی و مکمل برای جامعه در دستور کار ما قرار گیرد تا مردم تفاوت سره از ناسره را متوجه شوند. با این حال با وجود اینکه بارها افکار عمومی و وزارت بهداشت خواهان برخورد جدی با چنین اظهارنظرهای غیرعلمی بوده همچنان خبری از برخورد با تبریزیان وجود ندارد.

بی‌اعتمادی به علم جدید در میان سنت‌گرایان

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اظهارات جدید تبریزیان گفت: خیلی کاری به شخص تبریزیان و ادعایی که کردند، ندارم. اگرچه وقتی صحبت‌های ایشان را شنیدم ابتدا فکر کردم شوخی می‌کنند چون هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند این صحبت را قبول کند و هیچ علمی نمی‌تواند رابطه بین تزریق واکسن کرونا و همجنس‌گرایی یا همجنس بازی را اثبات کند اما متاسفانه بعد معلوم شد که این مطلب را جدی می‌گویند.

صادق نیا ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که بی‌اعتمادی به علم جدید نزد سنت‌گرایان از قدیم وجود داشته و آنها برای دفاع از سنت، گاهی به خطاها و ناتوانی‌های علم جدید تمسک می‌جویند. به این معنا که می‌گویند فلان دارو که علم جدید تولید کرده این پیامدهای منفی را دارد، پس نباید مصرف شود یا ناتوانی علم جدید را در درمان بیماری‌ها مطرح می‌کنند و مثلا وقتی آن فوتبالیست محترم به کرونا مبتلا می‌شود، می‌گویند علم جدید نمی‌تواند درمان کند بدهید ما درمان کنیم.

در جریان روند درمانی مرحوم علی انصاریان و در شرایطی که او در بخش‌ ICU بستری بود، گویا شخصی به بیمارستان مراجعه و ادعا کرده است که با طب سنتی می‌تواند ۱۲ ساعته انصاریان را درمان کند. این فرد که ظاهرا از پزشکان طب سنتی ایران بوده، با اصرار فراوان قصد داشته وارد اتاق ICU بیمارستان فرهیختگان شود و روند درمانی‌اش را آغاز کند و ادعا داشته در این باره حتی با خانواده انصاریان نیز صحبت کرده است. البته این درخواست با مخالفت پزشکان معالج انصاریان مواجه شد.

صادق‌نیا افزود: بی‌اعتمادی به علم جدید برای کسانی که خود را مدافع سنت یا فهم سنتی معرفی می‌کنند زمینه‌ای فراهم می‌کند تا فکر کنند با طب و علم سنتی می‌توانند مشکلات را حل کنند. از قضا ممکن است توجه جامعه به آنها جلب شود و عقیده‌ای در جامعه پدیدار شود که از آنها پذیرایی کند. همانطور که می‌بینیم امروزه در جامعه ما بلکه در کل جهان گرایش به طب سنتی تقویت شده است.

اما مشکلی که وجود دارد اینکه تبریزیان از جانب طب سنتی سخن نمی‌گوید او از جانب چیزی به نام طب اسلامی حرف می‌زند. چیزی که اساسا وجود خارجی ندارد. چیزی که هیچ منبعی برای آن نیست و بسیاری از علما و مراجع آن را نپذیرفته و نفی کرده‌اند.

توهین به دین از طریق سخنان سخیف

به گفته وی، وقتی تبریزیان از جانب مفهومی به نام طب اسلامی صحبت می‌کند و نتیجه تزریق واکسن کرونا را آنگونه توصیف کرده، نتیجه آن در حقیقت توهین به دین خواهد بود که موضوع آزاردهنده همین است.وی افزود: هر کسی می‌تواند سخنی بگوید و دیگران بشنوند اما کسی که خود را نماینده یک مفهوم دینی معرفی می‌کند و بعد از جانب آن سخن می‌گوید و در نهایت سخن سخیفی بیان می‌کند در نهایت نتیجه آن توهین به دین خواهد بود.

دلیل عدم برخورد جدی با تبریزیان چیست؟

صادق‌نیا درباره چرایی عدم برخورد جدی با چنین افرادی گفت: نکته اول همان بدگمانی به علم جدید است. در کشور ما به دلیل روحیه بدبینی به غرب بدبینی به علم جدید، چه در علوم انسانی و چه در علوم تجربی وجود دارد و بدگویی درباره دستاوردهای علوم معمولا از حمایت سنتی و قشر سنتی برخوردار است.وی افزود: این فقط مخصوص تبریزیان در علم پزشکی نیست. در علوم انسانی نیز اگر یک دیدگاه جدید علمی را بر اساس یافته‌ها و درک سنتی رد کنید قاعدتا با شما برخورد جدی نمی‌شود و حتی ساده‌تر از علم پزشکی با آن برخورد می‌شود. این بدگمانی به علم مدرن باعث می‌شود قشر سنتی از تبریزیان و اندیشه‌اش حمایت کرده و به همین دلیل برخورد با او کار سختی است.

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: نکته دومی که مواجهه با تبریزیان را سخت کرده، استفاده او از منابع روایی است. در واقع تبریزیان از احادیث، قرآن و سنت استفاده می‌کنند. این استفاده‌ها، تاریک و روشن بوده و گاهی درست و گاهی نادرست است. به همین دلیل این ذهنیت وجود دارد که اگر با او برخورد شود در نهایت به نام مواجهه با دین تمام خواهد شد.وی افزود: اما دلیل دیگری که حمایت از او وجود دارد مسائل اقتصادی است. شما ببینید چه طیف عظیمی از طریق نسخه‌های همین آقای تبریزیان درآمد کسب می‌کنند و اقتصاد بزرگی پشـت آن وجود دارد و طبیعی است که آنها نمی‌توانند از این درآمد چشم بپوشند.

چه باید کرد؟

صادق‌نیا ادامه داد: بنده با مفهوم طب اسلامی موافق نیستم اما اگر دوستان در زمینه طب سنتی نظری دارند، می‌شود آزادانه مطرح کنند. دلیلی ندارد ما منکر (دانش) تجربی بشر شویم. اگر قدری با خصلت دموکراتیزه شده بیشتری با این مساله برخورد کنند باعث می‌شود افراد خود انتخاب کنند که در درمان بیماری از طب سنتی یا طب مدرن استفاده کنند.وی تاکید کرد: نکته مهم در این میان اینکه مساله درمان کرونا یک امر شخصی نیست که کسی بگوید من می‌خواهم این‌طور درمان شوم. این بیماری یک همه‌گیری و فراگیر بوده، جامعه را فلج کرده و به یک چالش اجتماعی تبدیل شده است. باید یک نهاد رسمی در این باره مسئولیت را برعهده بگیرد و اگر کسی در این راه اختلالی ایجاد کند باید با او برخورد جدی شود. این استاد ادیان و مذاهب تصریح کرد: معنا ندارد کسی بگوید من کرونا دارم اما نمی‌خواهم از طریق داروی شما خودم را درمان کنم و می‌خواهم با داروی گیاهی درمان شوم. نباید به او اجازه دهند، چون کرونا بیماری یک شخص نیست و در نهایت به کل جامعه سرایت می‌کند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها