۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي چاپ

تهاتر نفت با اتوبوس

تهاتر نفت با اتوبوس

اقتصاد میهن: معاون اول رئیس جمهوری با اینکه در این دوره شهرفروشی در تهران متوقف شده است، گفت: خیلی از مشکلات کنونی تهران به دلیل تراکم‌فروشی است

اسحاق جهانگیری در حاشیه آئین افتتاح طرح شارباغ تهران اظهار داشت: «یک بخش از مدیریت شهری در دست شهرداری‌ها است و یک بخش در دست دولت؛ مخصوصا آب و فاضلاب که موضوعی شهری است و می‌تواند به شهرداری واگذار شود اما دولت سالیانه میلیاردها تومان هزینه می‌کند تا آب سالم به پایتخت‌نشینان برسداو ادامه داد: «آموزش‌وپرورش و بهداشت بخش‌هایی است که دولت به طور کامل هنوز در دست دارد و شاید یکی از دلایلی که هنوز این امور واگذار نشده این است که مدیریت شهری را در این حد آمادگی نمی‌بیند که هدایت آنها را به شهرداری بسپارد.»

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع شهرداری حتی در شرایط عادی هم محدود است، اضافه کرد: «در این حوزه دو رویکرد وجود دارد؛ یکی تراکم‌فروشی است که به معنای واقعی شهرفروشی و قانون‌فروشی است و منبع درآمد مهمی برای شهرداری بود که متوقف شده است.»

او با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شهر تهران هم از همین روش کار (تراکم‌فروشی) بود، ادامه داد: «روش دیگر استفاده از اوراق مشارکت بود که تقریبا کلانشهرهای ایران از آن استفاده کردند و شهرداری تهران سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کرد و بنده شخصا برای وصول آن و مشکل پیش آمده با بانک مرکزی ورود کردم.»

جهانگیری ادامه داد: «امسال هم مشکلی با تامین اجتماعی و بانک رفاه بود که البته حل شده است و بدانید اوراقی که در قانون برای شهرداری گذاشته‌ایم حتما تامین می‌شود و اگر مشکلی باشد من کمک خواهم کرد.» به گفته معاون اول رئیس جمهوری، وضع بودجه دولت هم خیلی بهتر از شهرداری نیست چراکه یکی از ارکان اصلی بودجه دولت، نفت بود و نفت یک رقم مستقیم در بودجه دارد و یک رقم غیرمستقیم.

او افزود: «وقتی می‌گوییم عوارض ورود کالا و زمانی که می‌گوییم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور کم شده، معنی آن این است که ۱۰۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.» جهانگیری با اشاره به اینکه دولت به حمل‌ونقل عمومی پایتخت، متروی تهران و هفت کلانشهر کمک کرده است، توضیح داد: «دولت ۲ میلیارد دلار به محض برداشته شدن تحریم از منابع چین، به این امر اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن خاص شهرداری تهران بود و کار پیشرفت می‌کرد اما متاسفانه بار دیگر با تحریمی جدید و قوی برخورد کردیم که خیلی قوی کار پیش نرفت.»

او گفت: «از سوی دیگر تامین ۶۳۰ واگن با اعتبار حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود و ۳۱۵ واگن مترو دیگر هم اعتباری بود که دولت گذاشت؛ بپذیرید که ۲ میلیارد دلار رقم کمی نیست.» او در زمینه حمل‌ونقل عمومی تهران در دوره کرونا هم گفت: «تراکم جمعیت هم در مترو و اتوبوس زیاد است و بنده هم از این شرایط ناراحتم و باید اقدام جدی‌تری انجام شود.»  جهانگیری اظهار داشت: «ستاد مقابله با کرونا نیز تصویب کرد که اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیمه‌ساخته وارد کنیم؛ با اینکه بسیاری از اتوبوس‌ها را در داخل کشور می‌سازیم اما شرایط حمل‌ونقل عمومی تهران این موضوع را می‌طلبد.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها