۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ آذر چاپ

از جاهل‌های «نژادپرست» دوری کنید!

از جاهل‌های «نژادپرست» دوری کنید!

اقتصاد میهن: ما آدم‌ها چقدر عجیب هستیم. چه مسائلی را موجب برتری خود نسبت به دیگران می‌دانیم؛ آنهم در زمانی که دنیا به اندازه یک تبلت و یا گوشی تلفن همراه کوچک شده است.

مثلا هنوز حتی برخی در قامت رییس یک کشور، داشتن یک نژاد و یا یک زبان را نشان برتری نسبت به دیگران می‌دانند. واقعا اینگونه آدم‌ها از بمب خطرناک‌تر هستند چون براساس جهل زندگی می‌کنند. فکر نکنیم جهل در همان روزهایی که حضرت محمد (ص) با زنده بگور کردن دخترها مخالفت می‌کردند، دفن شد؛ نه، داستان جهل همیشه ادامه دارد و در سال‌هایی که ما هم نیسیم، جهل هست و می‌تازد.

یک نشانه جهل را ببیند. هنوز که هنوز است در همین ایران خودمان، اهل تهران بودن نشانه فخر است. دهاتی بودن یک برجسب تحقیر آمیز است. همچنان اگر کسی لهجه داشته باشد یا به زبان محلی خودش با تلفن صحبت کند، مورد تمسخر قرار می‌گیرد.تفاوت انسان‌های عقب افتاده که نژاد و یا زبان را عامل برتری نسبت به دیگران می‌دانند را با هانریش بُل نویسنده کتاب عقاید یک دلقک ببینید. او به پسرش می‌گوید:« وقتی میبینی کسی لهجه دارد، معنایش این است که از تو یک زبان بیشتر می داند

شناخت آدم‌ها بسیار سخت است. معمولا بخشی ازانسان‌ها با هزار نقاب به جامعه می‌آیند اما برخی با رفتار‌شان خود را لو می‌دهند. مثلا آنهایی که در محل‌کارشان با آبدارچی مجموعه رفتار خوبی ندارند و فکر می‌کنند او نوکر آنهاست. کسانی که احترام را لایق کسانی می‌دانند که یا جایگاه بهتری از آنها دارند یا لقب‌هایی مثل دکتر، مهندس و یا هر لقب وعنوان دیگری را یدک می‌کشند.از هرکسی که در این دنیا به دنبال اثبات برتری خود و هم نژادان و هم زبانانش بود و دیگران را تحقیر می‌کرد، فاصله بگیرید. این افراد خطرناک هستند. همین افراد تبدیل به آدم‌کش‌هایی مثل داعش می‌شوند.

شاید باورتان نشود در رواندا در قلب آفریقا یک نسل کُشی بزرگ اتفاق افتاد. حدود 800 هزار مرد کشته شدند و به حدود 200 تا 500 هزار زن تجاوز جنسی شد. چرا؟ چون قوم «هوتو» خود را برتر از « توتسی» می‌دانست. معلم هوتویی، دانش آموزان توتسی خود را قتل عام می‌کرد.وقتی می‌گویم قتل عام، فکر نکنید یک مسلسل به دست گرفته‌اند و توتسی‌ها را گلوله باران کرده‌اند. نه، قربانیان با قمه‌ها تکه‌تکه می‌شدند.

جهل؛ انسانیت را سر می‌برد.  یک  اسقف یا همان پدر روحانی مسیحیان، توتسی‌هایی که به او و کلیسا پناهنده شده بودند را به کام مرگ فرستاد، چون نژاد خود را برتر از آنها می‌دانست.جهل؛ دشنه زهرآلودی است که به وقتش خون هزاران آدم بیگناه را می‌ریزد. هیتلر را به یاد بیاورید. چه خون‌هایی به زمین ریخته شد تا او و نژاد برتر ژرمنش به رهبری جهان برسند.

خیلی ساده ما می‌توانستیم در دل اروپا یا آفریقا به دنیا بیایم. می‌توانستیم تُرک باشیم یا کُرد. چرا باید سر مسئله‌ای که در انتخاب آن اختیاری نداشتیم، با هم بجنگیم و همدیگر را تحقیر کنیم. در پایان باز هم اشاره می‌کنم. از افراد جاهلی که قوم و نژاد را عامل برتری نسبت به دیگران می‌دانند، فاصله بگیرید. اگر او از این سوی خیابان در حال حرکت بود، شما به آن سو بروید که حتی از کنارشان هم رد نشوید. آنها مثل یک بمب خنثی نشده خطرناک هستند.

مصطفی داننده

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها