۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر چاپ
از حمله به بندر حیفا تا خروج از پروتکل الحاقی و قطع همکاری با آژانس؛

"انتقام سخت" یا هزینه‌تراشی برای مردم؟

اقتصاد میهن: بعد از ترور شهید فخری‌زاده، بخشی از جریان تندروی اصولگرا در تریبون‌های خود با حمله به دولت روحانی، مذاکرات هسته‌ای و برجام را زمینه این ترور دانسته‌ و خواستار انتقام سخت از عاملات و آمران این ترور شده‌اند. پیشنهاد آنها نیز حمله به بندر حیفا، خروج از برجام و ... بوده است. برخی نیز با تجمع خیابانی، ضمن شعار دادن علیه آمریکا، اسرائیل و ... مخالفت شدید خود با دیپلماسی و مذاکره و توافق احتمالی ایران با دولت جو بایدن را مطرح کردند.

علاوه‌بر این، نمایندگان مجلس نیز در واکنش به ترور شهید فخری‌زده طرح خروج از پروتکل الحاقی، اخراج بازرسان و قطع همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خروج از برجام را مطرح کردند. طرحی که برخی آن را شتابزده دانسته و تنها دستاورد آن، دامن زدن به تنش و ایجاد بحران اقتصادی خواهد بود.

طرح نمایندگان مجلس در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده آنقدر شتابزده بود که حتی با مخالفت روسیه نیز مواجه شده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس در واکنش به این اقدام نمایندگان مجلس ایران در توییتر خود نوشت: نمایندگان پارلمان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با قتل دانشمند ایرانی، خواستار تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودیت فعالیت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران شدند. انگیزه مشخص است، اما احساسات همیشه به یافتن تصمیم درست یاری نمی کنند. پروتکل الحاقی پاسخگوی منافع همه از جمله تهران است.

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اقدامات مجلس گفته است: امروز باید در نظر بگیریم هر تصمیم می‌تواند بر بازار کشور که در هفته‌های اخیر به یک ثبات رسیده است تاثیر بگذارد، بنابراین نباید با سر دادن شعار در داخل التهاب ایجاد کنیم. جلال میرزایی درباره اینکه گفته می‌شود دولت و جریان اصلاحات مخالف انتقام سریع از ترور شهید فخری‌زاده هستند، به خبرگزاری ایلنا گفت: در روزهای گذشته شاهد واکنش‌ها و پیشنهاداتی در خصوص انتقام از دشمن هستیم، برخی گروه‌ها اتهاماتی را بیان می‌کنند مبنی بر این که مجموعه دولت و اصلاح‌طلبان می‌خواهند از گرفتن انتقام چشم‌پوشی کرده و حتی به صورت غیرمستقیم دولت را متهم به مماشات در این رابطه می‌کنند.

این جریان مدعی هستند اگر به دشمن هزینه تحمیل نکنیم و انتقام نگیریم گستاخ‌تر خواهد شد و پیشنهاد می‌دهند به جای مماشات سیلی سختی به دشمن بزنیم. علیرغم صحبت‌های این دوستان در دولت و در میان اصلاح‌طلبان کسی مخالف تحمیل هزینه بر دشمن و انتقام‌گیری نیست چرا که دست به ترور یک دانشمند ما زده است. معتقدم مانند گذشته که مسئولین به چنین حادثه‌ای با بررسی و تحقیق پاسخ می‌دادند، این بار هم به همین روش اقدام خواهند کرد. مخالفان دولت که مسئله انتقام‌گیری سریع و بدون بررسی را پیشنهاد می‌دهند باید توجه داشته باشند که این پاسخ بدون هزینه‌تراشی برای کشور و ملت، بر دشمن تحمیل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم توجه به پیامدهای اقداماتی مانند خروج از پروتکل الحاقی یا موشک‌باران بندر حیفا، عنوان کرد: مخالفان توجه کنند در این شرایط قرار است که ما به دشمن واکنش نشان دهیم نه اینکه به دولت و آقای ظریف واکنش نشان دهیم! این افراد در موضع‌گیری‌های روزهای اخیرشان عمده تمرکزشان بر روی کوبیدن دولت و ظریف بود.

وی با اشاره به حادثه حمله به سفارت عربستان، افزود: برخلاف برخی اظهارنظر‌ها، من معتقدم که برای پاسخ دادن به این اقدام دقت بسیاری به خرج دهیم تا ماجرای حمله به سفارت عربستان بعد از اعدام «شیخ نمر» تکرار نشود و این فرصت را به هزینه تبدیل نکنیم. کسی مخالف و منکر تاثیر تولید قدرت در داخل و تحمیل آن بر دولت آینده آمریکا نیست؛ اما آقایان باید دقت کنند با شعار سر دادن قدرتی تولید نمی‌شود، بلکه منابع و مولفه‌های فعلی قدرت را در محل تهدید قرار می‌دهد.

میرزایی افزود: بعید می‌دانم در جریان اصلاح‌طلبی کسی مخالف انتقام‌گیری از عاملان و آمران این جنایت بزرگ باشد و برخلاف نظر رئیس مجلس، در دولت هم کسی علاقمند به مماشات با دشمن نیست و آن را پیشنهاد نمی‌کند؛ اما حرف اصلاح‌طلبان و دولت این است که واکنش به این جنایت باید هوشمندانه باشد. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که برای دشمن هزینه درست شود نه این‌که خودمان هزینه بپردازیم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح «دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» گفت: طرح خروج از پروتکل الحاقی که در دستور کار مجلس قرار گرفت و روز گذشته نیز در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد نشانه شتابزدگی پارلمان در این موضوع است و نباید اجازه داد جریانی مسئولین امنیت کشور را جهت واکنش شتاب‌زده تحت فشار قرار دهد.

باید به این واقعیت توجه کرد که دشمن برای اجرای چنین عملیات جنایت‌آمیزی مدت‌ها زمان صرف کرده است و قطعاً دستگاه‌های مسئول ما هم برای مقابله به‌مثل نیازمند فرصت کافی هستند. امروز باید در نظر بگیریم که هر تصمیم می‌تواند بر بازار کشور که در هفته‌های اخیر به یک ثبات رسیده است تاثیر بگذارد، بنابراین نباید با سر دادن شعار در داخل التهاب ایجاد کنیم. میرزایی در پایان گفت: جریان مخالف دولت باید توجه کند با شعار سردادن نمی‌شود انتقاد کرد، زیرسوال بردن دولت و وزارت خارجه و ارتباط دادن انتقام‌گیری با برجام و مذاکره، نه‌تنها انتقام گرفتن از دشمن نیست بلکه کمک به پیاده کردن نقشه‌های دشمن است.

مساله مهمتر از ترور

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این خصوص نوشت: مسأله مهم‌تر از اصل ترور در ماجرای اخیر، نفوذ است این را که نمی‌توان با حمله به حیفا یا هر جای دیگر حل کرد. این از اصل ترور مهم‌تر است و هر گونه تأکیدی بر این ترور بدون توجه به مسأله نفوذ گسترده اطلاعاتی، نوعی خودزنی و راه گم کردن است. در حالی که این مسأله برای ترور سردار سلیمانی اصلاً وجود نداشت.

در مورد اخیر برحسب قراین و شواهد، می‌توان با قاطعیت گفت که اسراییل اقدام کرده است، ولی مگر اقدامات مشابه علیه اسراییل وجود نداشته است؟ چرا اسراییل پاسخ رسمی و آشکار به آنها نمی‌دهد؟ چون از نظر عرف سیاسی پذیرفتنی نیست. بنابراین پاسخ مناسب به این اقدام، حمله به حیفا نیست که پیشنهاد خالی‌بندانه!! و حتی احمقانه‌ای است. اگر می‌توان پاسخ داد باید از نوع خودش، یعنی عملیات مخفی باشد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها