سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد خبر واریز ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهور/ تشکیل خزانه سوم در وزارت نفت واکنش نشان داد و توضیحاتی ارائه کرد. موارد ذیل جهت آگاهی و تنویر افکار عمومی به استحضار میرسد:
درآمدهای واریزی به خزانه کل کشور شامل درآمد حاصل از فروش و صادرات فرآوردههای نفتی و همچنین مالیات و سایر درآمدها بوده که به موجب اصل ۵۳ قانون اساسی تماما به خزانه واریز و بموجب قانون بودجه سالانه به مصرف میرسد.بخشی از نقدینگی حاصل از فروش فراوردههای نفتی در حسابی به شماره ۳۵۰۱ خزانه کل کشور متمرکز شده که در گفتمان رایج بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای طرحهای اولویت دار قانون بودجه به مصرف میرسد.
از ابتدای سال جاری تا کنون طی دو مرحله جمعا به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حساب مذکور واریز شده است که از این رقم مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تخصیص طرحها و ردیفهای مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به شرح جدول پیوست اختصاص یافته است.
ضمناً در خصوص تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ساختمان دانشکده فناوریهای نوین، به آگاهی میرساند؛ ۱-طرح احداث دانشکده فناوریهای نوین پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی برای اولین باردر سال ۱۳۹۱ طی شماره طبقه بندی ۱۰۵۲۱۱۲۴ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصویب و سپس ابلاغ گردید و تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین بار طی شماره طبقه بندی ۱۸۰۳۰۲۵۵۱۰ در پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور (صفحه ۲۰۹) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
۲-با توجه به اعتبار اندک طرح مذکور طی سالیان گذشته و عدم امکان احداث فضای جدید، دانشکده فناوریهای نوین در فضای بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی فعال بوده که بدلیل نامناسب بودن فضای مذکور از یک طرف و ضرورت تجمیع دانشکده مذکور (با کاربری فناوریهای نوین درحوزه پزشکی، داروسازی و آزمایشگاهی) با دانشکده آموزش پزشکی و مدیریت، خرید ساختمانی جدید طی نامه شماره ۱۵۵۴/۱۰۰ مورخ ۹۹.۲.۲۰ توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخواست گردید که به موجب نامه شماره ۷۷۹/۱۰۰ مورخ ۹۹.۴.۲۹ وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تاکید قرار گرفت و نهایتا با توجه به تشدید بیماریهای نوپدید ازجمله کرونا و ضرورت ایجاد مراکز نوین در حوزه پزشکی و گسترش آزمایشگاهها با فناوریهای جدید و داروسازی، به موجب موافقت ریاست محترم جمهور ابلاغی طی نامه شماره ۴۵۶۹۹ مورخ ۹۹.۴.۳۰ توسط آن نهاد، تخصیص اعتبار در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
۳-تخصیص طرح مذکور ابتدا طی ابلاغیه شماره ۲۱۱۱۹۴ مورخ ۹۹.۴.۳۰ از محل یک میلیارد یورو منابع صندوق توسعه ملی که طبق برنامه مصوب ستاد کرونا (ابلاغی طی نامه شماره ۶۴۰۱۱ مورخ ۹۹.۲.۱۷ به وزارت بهداشت) میبایست ۶۸۰ میلیارد تومان آن به طرحهای عمرانی اختصاص یابد، ابلاغ گردید. متعاقبا با توجه به وجود ردیف متفرقه ۸۷-۵۵۰۰۰۰ درجدول شماره ۹ قانون بودجه سال جاری که ویژه کمک به طرحهای قابل اتمام در سال ۱۳۹۹ است محل پرداخت آن طی ابلاغیه شماره ۲۲۵۸۴۲ مورخ ۹۹.۵.۶ اصلاح گردید و تخصیص نقدی آن نیز از حساب موجود خزانه برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای تامین گردید. بنابراین واریز مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهور منطبق بر واقعیت نبوده و لازم است در این خصوص رفع ابهام گردد.
ابهام اصلی در مورد حساب خاص مربوط به نامه مورخ 6 مرداد نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه میشود که در ادبیات اداری از آن استفاده کرده و به دلیل آنکه در رسانهها منتشر شده، برای توجیه آن به تناقض گویی روی آورده است.خزانه مشتمل بر حسابهای تعریف شده مختلف است و قطعا حساب خاص وجود دارد که معاون رئیس جمهور منبع تخصیص را از آنجا اعلام کرده است.
در مورد پرداخت 120 میلیارد تومان به دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی، افکار عمومی و دستگاههای ذی نفع اعتبارات عمرانی باید بدانند، چگونه طرحی که طبق قانون بودجه در سال جاری 2 میلیارد تومان اعتبار داشته و پایان آن سال 1405 براساس برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه تصویب شده یکباره و بدون ذکر دقیق توضیحات فنی و اقناعی حدود 60 برابر اعتبار بیشتر دریافت میکند؟ توضیح در مورد تاریخ نامه نگاریهای مربوطه، استدلال خوبی برای شفاف شدن این مسئله نیست، چرا که یک روال طبیعی اداری به حساب میآید. بهتر است روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه بار دیگر اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت در مورد منابع هدفمندی به حساب ردیفها متفرقه بودجه و نیز جداول طرحهای عمرانی مربوط به این مسئله را بازخوانی کند.