۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت چاپ

گام بلند ذوب آهن برای خودکفایی و تامین نیاز داخلی در سال 99

گام بلند ذوب آهن برای خودکفایی و تامین نیاز داخلی در سال 99

اقتصاد میهن: شرکت ذوب آهن در اولین ماه سال جاری ۱۷۹ هزار تن تولید داشته است و فـروش این شرکت در فروردین ماه برابر با ۱۳۳ هزار تن گزارش شده است . مبلغ فـروش این فولادساز در فروردین ماه برابر با ۷۱۵ میلیارد تومان ثبت شده است. این نتایج عالی در شروع سال ٩٩ در ادامه موفقیتهای پیشین این شرکت است.

ذوب آهن اصفهان موفق به ثبت رکوردهایی در تولید ، فروش و صادرات گردید و این موفقیت ها با وجود مشکلات عدیده سال گذشته از جمله کمبود شدید مواد اولیه و نقدینگی و شیوع بیماری کرونا حاصل شده است. اینها در راستای اقدامات هوشمندانه و هدفگذاری درست صادراتی این شرکت در سال گذشته است. با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران اکثرا صنعتی نیستند و بیشتر تقاضا برای محصولات ساختمانی وجود دارد، ذوب آهن با توجه به نیاز بازارها بیشترین محصولی که برای صادرات به این کشورها در نظر گرفت، تیرآهن بود. البته در حال حاضر محصولات دیگری همچون میلگرد و کلاف نیز از طریق شرکت ذوب آهن و شرکت های جانبی که مواد اولیه آن ها توسط ذوب آهن تامین می شود، به بازارهای منطقه ای صادر می شود.

هرچند که نیاز فلزی محصولات ساختمان کشورهای همسایه بیشتر از توان تولید شرکت ذوب آهن است اما در حال حاضر همین میزان تولید کافی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای همسایه کافی است و در نهایت ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۹۸ در حوزه فروش و صادرات عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت و رکوردهای جدیدی از جمله در صادرات ، میزان و ارزش فروش ثبت نمود .این شرکت در سال گذشته موفق شد میزان صادرات محصولات اصلی خود را به یک میلیون و ۱۵۴ هزار تن برساند که افزایش ۲۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته است . در سال ۱۳۹۷ ذوب آهن اصفهان ۹۰۰ هزارتن صادرات داشت . در سال ۱۳۹۸ ذوب آهن اصفهان موفق به تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کک شد که یک رکورد در تاریخ ذوب آهن اصفهان محسوب می شود. همچنین علاوه بر رکورد تولید سالیانه چدن مذاب با دو کوره بلند، این شرکت موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه  ۲۴۴۱۴۴  و روزانه  ۹۶۵۷  تن چدن مذاب با دو کوره بلند نیز شد.

ذوب‌آهن اصفهان در گذشته به عنوان قطب تولید مقاطع ساختمانی کشور شناخته می‌شد اما امروز سبد متنوع  تولیدات آن علاوه بر مقاطع محصولات دیگر مانند انواع ریل، ورق سازه‌های فولادی و … را نیز شامل می‌شود. ذوب‌آهن اصفهان در سال۹۹ با اضافه کردن ورق‌های فولادی ۲۵۰ و ۳۰۰میلی‌متر به سبد محصولات خود، علاوه‌بر اینکه گامی برای خودکفایی و تامین نیاز داخلی گام برداشته، به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر حرکت کرده که چشم‌انداز افزایش درآمدزایی برای این شرکت را ترسیم می‌کند.پروژه تولید ریل نیز در گذشته یکی از آرزو‌های کشور بود و برای توسعه زیرساخت‌ها این محصول وارد می‌شد اما هم‌اکنون محصول استراتژیک ریل مطابق با استانداردهای روز دنیا در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که افتخار بزرگی برای ایران به شمار می‌رود که به دست این شرکت محقق شد.  ظرفیت تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان فراتر از کل نیاز کشور به این محصول استراتژیک است و بنابراین نیازی به واردات آن نخواهیم داشت؛ همچنین باتوجه به زیرساخت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد زمینه صادرات ریل ذوب‌آهن اصفهان به کشورهای دیگر فراهم است و این امر، ارزش‌آفرینی بیشتر را رقم می‌زند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها