در شرایطی که از اردیبهشت ماه محدودیت برق چالشی جدی برای تولید بوده است اما به واسطه سرمایهگذاریهای فولادمبارکه در عرصه انرژی، فرزندان فولادمبارکه با کمترین انحراف از ظرفیتهای موجود خطوط تولید موفق به تولید حداکثری محصولات فولادی شدند.اما با همه این موفقیتها نمیتوان چشم بر روی رکود سنگین بازار داخلی و سقوط قیمتهای جهانی بست. به گفته کارشناسان صنعت فولاد کشور در دو سال اخیر گرفتار سختترین چالشهای عمر خود بوده است.حضور پرتوان چین در بازارهای صادراتی و دامپینگ این کشور در حوزه فولاد، رقابت را برای همه فولادسازان سخت و سختتر کرده است و قیمت محصولات فولادی به کمترین میزان چهار سال اخیر رسیده است.در کنار این رخداد مهم، رکود. سنگین در بازار داخلی نیز عرصه را بر همه فولادسازان تنگ کرده است.
توقف پروژههای بزرگ عمرانی کشور و سیاستهای انقباضی بانک مرکزی مصرف انواع محصولات فولادی را در کشور به حداقل رسانده است، اگر تا ماههای پیش صنایع کوچک پایین دستی از کمبود نقدینگی در رنج بودند امروز نقدینگی به چالش جدی فولادسازان بزرگ تبدیل شده است.در این شرایط بسیاری از صنایع فولادی برای خروج از بن بست به وجود آمده با فروش اعتباری و چندین ماهه در تلاش برای خروج از زیان و شناسایی سود کاذبی هستند که فقط بحران به وجود آمده را کمی به تعویق میاندازد و البته رنجهای بعدی را مضاعف میکند.اما اینها همه ماجرا نیست، محدودیت انرژی به اندازه همه آنچه در پیش گفته شد برای فولادسازان ایجاد دردسر کرده است و زنجیره تولید، فروش و سودآوری را در سراشیبی قرار داده است.بیان همه این چالش ها فقط برای آن است که مسیر ناهموار و سختی را که در آن قرار داریم به تصویر بکشیم و اما فولاد مبارکه…
شاید آن روز که هنوز هیچ یک از صنایع فولادی از دغدغههای پیش رو آگاه نبودند فولاد مبارکه با تحلیل درست از آینده به سمت یافتن راه حلهای این چالشها حرکت کرد. سرمایهگذاری وسیع فولاد مبارکه در بخش انرژی در روزهایی اتفاق افتاد که حتی سهامداران این شرکت را نیز به تعجب واداشته بود و حتی گاهی به اعتراض.ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با بالاترین ضریب بهرهوری در زمان خود و سرمایهگذاری در ایجاد نیروگاه خورشیدی امروز جزو افتخارات شرکت فولادمبارکه میباشد.
از دیگر سوی بازاریابی وسیع صادراتی برای محصولات پرتعداد فولاد مبارکه در روزهایی که سایر فولادسازان به سودهای کاذب فروش اعتباری در داخل کشور روی آورده بودند تعجب برانگیز بود اما امروز که به آمار تولید زنجیره فولاد می نگرید متوجه میشوید که این دوراندیشی، امروز تضمینکننده پایداری خطوط تولید فولاد مبارکه بوده است.آمار صادرات فولاد مبارکه نشان میدهد در پنج ماهه اخیر میزان صادرات این شرکت بیش از دو برابر شده است و جالب تر آن است که اگر در سالهای اخیر تنها تختال در سبد صادرات فولادمبارکه بوده است نیمی از سفارشات صادراتی در ۵ ماهه اخیر به ورق گرم و سرد تعلق داشته است.
به اذعان انجمنهای تخصصی فولاد کشور در حال حاضر ضریب بهره برداری تولید در واحدهای فولادی کشور به ۳۵ درصد رسیده است ولی خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر با همه ظرفیتهای خود در حال تولید است.مواجهه با رکود بازار فولاد در داخل کشور یا می بایست منجر به کاهش تولید میشد و یا میبایست فرصتی می شد برای راه یابی به بازارهای صادراتی.فولاد مبارکه راه دوم را برگزید و این انتخاب امروز نتایج ارزشمند خود را نشان داده است و اما بعد…
کاهش حاشیه سود فولادسازان واقعیتی است که انکارناپذیر است و در این بین فولادسازانی باقی خواهند ماند که مدیریت صحیحتر بر هزینههای خود داشته باشند.باید پذیرفت که دیگر افزایش قیمت محصولات فولادی به نسبت افزایش هزینه مواد اولیه، تولید و انرژی میسر نیست و واحدهای تولیدی بقا خواهند یافت که مدیریت بیشتری بر هزینههای خود داشته باشند و هزینهها را کمتر و کمتر کنند.گزارش ها نشان میدهد که رشد هزینههای فولادسازان در سال جاری به بیش از ۴۰ درصد رسیده است و این در شرایطی است که آنها هنوز محصولات خود را بعضا به قیمت های دوسال گذشته به فروش میرسانند.
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه بر اساس مدل تولید بر مبنای سفارش این شرکت، در خط مقدم مواجهه با چالش های بیان شده است و خود را متعهد به بازاریابی موثر در جهت جذب سفارشات خطوط تولید میداند. تغییر رویکرد این معاونت از “فروش” به “بازاریابی و فروش” الزامی است که موتور محرک کل سازمان فولاد مبارکه است. شناسایی نیازهای بازار داخلی و جهانی اولویت اصلی تیم بازاریابی و فروش فولاد مبارکه است و همه زنجیره تامین، تولید و توسعه در شرکت در جهت تولید این نیازها حرکت می کنند. ما آنچه را تولید میکنیم که نیاز بازار است و در آن جایی سرمایهگذاری میکنیم که نیازهای آتی مصرفکنندگان را تامین کند.مجموعه معاونت فروش و بازاریابی گروه فولاد مبارکه چشم این گروه بزرگ فولادی است، چشمی تیزبین که با شناسایی نیازها و فرصتها سودآوری این گروه را تضمین خواهد کرد.
رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان