۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد چاپ
دکترمحسن قدیری عنوان کرد:

استفاده از هوش مصنوعی، مبنای کار پتروپالایش اصفهان / کاهش ۱۲ درصدی مصرف انرژی در پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۶ کاهش می‌یابد

استفاده از هوش مصنوعی، مبنای کار پتروپالایش اصفهان / کاهش ۱۲ درصدی مصرف انرژی در پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۶ کاهش می‌یابد

اقتصاد میهن: مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان گفت: بحران آب بزرگترین تهدید استان اصفهان است؛ در این حوزه روی پالایشگاه اصفهان کارهای زیادی صورت گرفته است ؛ در این زمینه ۲۳ پروژه آبی داریم که خوشبختانه تماماً امسال راه‌اندازی خواهند شد. آب دریا امسال به پالایشگاه خواهد رسید و آینده بسیار خوبی پیش رو داریم.

به گزارش اقتصاد میهن از روابط عمومی ، دکترمحسن قدیری  که در نشست مدیران HSE شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که به میزبانی پالایشگاه اصفهان برای ممیزی HSE ،پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری مبتنی بر مدیریت ریسک ، سخن می گفت: افزود:تفکر HSEدر خون ماست. بر اساس تفکر سیستم و شناسه ریسک‌ها از همان ابتدای کار و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ها هزینه‌هایی که می‌تواند بعد از اجرای پروژه‌ها چند برابر شود در طراحی‌های HSE (سلامت ،ایمنی ، محیط زیست) در حین اجرا دیده می‌شود و اگر چنانچه نیازهایی باشد حتماً بررسی و رفع می‌شود.وی ادامه داد:درپتروپالایش اصفهان دو پالایشگاه قدیمی به زودی بروز رسانی خواهند شد تا ان شاء االله بتوانیم سیستم‌های DCSو ESD و H&G و تیراژ‌ها را در پالایشگاه قدیمی خود اجرا کنیم.وی با تاکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی مبنای کار پتروپالایش اصفهان است بیان کرد: هدف گذاری ها بر این است که در کنار واحدهای عملیاتی ابر کامپیوتر قرار بدهیم. با هوش مصنوعی به وسیله دیتاهای ورودی بعد از اینکه اطلاعات بیگ دیتا شد هوش مصنوعی تصمیم گیری می‌کند که متغیرهای عملیاتی به چه صورت تنظیم شود. به این وسیله هم حداکثر ضریب ایمنی و هم حداکثر سوددهی برای پالایشگاه فراهم و پیش بینی می‌شود. تمام نقاط ضعف که در حوزه HSE بود دیدیم و پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم اعمال شده است.قدیری با اشاره به آتش سوزی سال گذشته در پالایشگاه اصفهان گفت: بر همین اساس پروژه‌های زیادی را برای مهار و جلوگیری از مشکلات آینده در حوزه HSE تعریف کردیم. در حال خرید ۱۰ دستگاه ماشین آتش نشانی هستیم که در پالایشگاه مستقر شوند. مبنای ما بر اساس پیشگیری از خطرات احتمالی و بروز رسانی پالایشگاه است. بحث ESD ها و F&G ها به صورت اتوماتیک پالایشگاه شمالی را حفظ خواهند کرد و از مشکلاتی که اکثراً فردی هستند جلوگیری می نماید.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با اشاره به بحران آب که بزرگترین تهدید استان اصفهان است عنوان کرد: در این حوزه درپالایشگاه اصفهان کارهای زیادی صورت گرفته است ؛پالایشگاه ۲۳ پروژه آبی در این زمینه دارد که خوشبختانه تماماً امسال راه‌اندازی خواهند شد. آب دریا امسال به پالایشگاه خواهد رسید و آینده بسیار خوبی پیش رو داریم.وی اظهار کرد: دربحث ناترازی‌ها خیلی تلاش شد که ناترازی سوخت را تا حد ممکن برطرف کنیم. امید است در دولت جدید هم پالایشگاه اصفهان بتواند وظیفه و ماموریتی که در بحث رفع ناترازی‌ها بر عهده داشت را به نحو احسن مدیریت نماید. ما در حال نصب یک دستگاه پایش درپالایشگاه هستیم و نتایج این دستگاه توسط TVهایی در سطح استان و حتی کشور نمایش داده خواهد شد که نشان بدهد تمام استانداردهای ایران و EPE آمریکا رعایت می‌شود.به گفته ی قدیری خوشبختانه در بحث RFCC هم درR2R تریتمنت هم تمهیدات لازم دیده شده است که کاکس، ساکس و ناکس را در شرایط اضطراری و نرمال برطرف کنیم و نشان بدهیم که یک پالایشگاه برتر هستیم.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان اعلام کرد: خوشبختانه علیرغم مخالفت‌هایی که محیط زیست با R2R ما داشت توانستیم با تمهیدات پیش‌بینی شده و اعمال تغییرات درRFCC رضایتمندی آنها را کسب کنیم و برهمین اساس به پالایشگاه تهران نیز مجوز داده شد که آنها نیز RFCC را در قلب تهران داشته باشند.وی عنوان کرد: پیش بینی کردیم که در سال‌های آینده زمین فوتبالی در اطراف پالایشگاه اصفهان بسازیم که هم کارکنان خود پالایشگاه و هم اهالی اصفهان در اینجا مشغول بازی بشوند و اثبات کنیم که پالایشگاه اصفهان آلاینده نیست. هرچند ما سهم آلاینده‌ یمان در شهر اصفهان یک صدم و در استان اصفهان دو صدم است.

برای پالایشگاه اصفهان آینده روشنی ترسیم کردیم

قدیری گفت: امید است با تغییرات اساسی که در ساختار سازمان از طریق معماری سازمان و ERP خواهیم داشت فرایند محور شویم تا بسیاری از مشکلاتی که در بحث ایمنی هست را برطرف نمایم. افراد هر فرایندی و در کل کل فرایند توسط هوش مصنوعی و SAP کنترل می‌شود و هم بهره‌ وری آنها اندازه ‌گیری می‌شود. از این طریق هم راندمان و هم خروجی آنها توسط هوش مصنوعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از این طریق فرایندهایی که مشکلات ساختاری دارند شناسایی و تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ می‌شود.مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان اذعان داشت: برای پالایشگاه اصفهان آینده بسیار روشنی ترسیم کردیم و خوشبختانه۱۱ ماژول از SAP در انتهای کار است. برخی از پالایشگاه‌ها ادعا می‌کنند ERP را برای SAP اجرا کردند. ولی به علت اینکه لباس ایرانی بر تنش کردند کارایی زیادی نداشت. اما خدا را شکر با توجه به تجربیاتی که در سایر استانداردها یا حتی HSD داشتیم در پالایشگاه اصفهان خودمان خودمان را SAP یا ERP کردیم. خوشبختانه با معماری سازمانی این کار در حال انجام است.وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۵۰ دستورالعمل ورودی SAP خواهد شد اظهار کرد: این کار توسط معمارین سازمانی نوشته می‌شود. کل هلدینگ و تمام تراکنش‌هایی که بین ادارات ما و شرکت‌های زیر مجموعه ماست مورد ارزیابی و بهینه‌سازی قرار می‌گیرند. آینده بسیار روشنی در پیش داریم.

درطرح های کیفی سازی پالایشگاه ۴۰ تا ۶۰ تن آمونیاک حذف میشود

قدیری با اشاره به اینکه از پالایشگاه ها و شرکت های مختلف برای الگوبرداری به پالایشگاه اصفهان می‌آیند گفت: ما در پالایشگاه اصفهان به هر کسی که اطلاعات خواست می‌دهیم تا بتوانند خود را اصلاح کنند. قطعا فردای ما بهتر از امروز و هر لحظه بهتر ازلحاظات قبل خواهد بود. ما خودمان را با شرکت های EP و شِل مقایسه کردیم و سه ستاره شدیم. برنامه ریزی ما این است تا سال ۱۴۰۶ پنج ستاره شویم و جزو شرکت های برتر دنیا از نظر HSE قرارگیریم.مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان بیان کرد: حتما این مسیر مسیر راحتی نیست و نیاز به تلاش دارد. برنامه ریزی کردیم چرخه PDC را بطور مرتب در سیستم خود اجرا کنیم. بهبود مستمر قطعا حاصل خواهد شد. تعاملاتی با سازمان های مربوطه بالاخص سازمان محیط زیست داریم. حتما مشکلاتی اگردر مجموعه باشد برطرف خواهد شد. درطرح های کیفی سازی پالایشگاه بین ۴۰ تا ۶۰ تن آمونیاک که از طریق واحد سورواتر به سمت فلر می‌رود و تولید نارس می‌کند؛ کلا حذف خواهد شد.قدیری این نوید را داد که ۱۲ درصد مصرف انرژی در پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۶ کاهش می‌یابد.به گفته مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان بهترین راه برای اینکه ان شاء الله کشور با بر طرف شدن تحریم های ظالمانه با شرکت های معتبر دنیا مقایسه بشود و با آن ها برابری کند، اجرای همین پروژه هاست که رشد واقعی را در کشور ایجاد میکند.وی افزود: ما تلاش کردیم فناوری بخریم. یعنی دانش را وارد سازمانمان نمایم، در این راه نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو در حال خرید فناوری هستیم که انتهای مسیر خود را طی می‌کند. انشالله بتوانیم تا مرحله ی فیت که ۳۰ درصد دیتل دیزاراست را جلو ببریم. کار کار بزرگی است. یک کشور برای رشد خود نیاز به تکنولوژی های جدید به روز شده دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از تجهیزات را هم خودمان در حال ساخت هستیم. از جمله DSD که ساخت ایران است با مارک شاهین به افتخار شاهین شهر اکنون در واحد KHT نصب شده است.

باید در تمام زمینه ها بهبود پیدا کنیم

قدیری با اشاره به فعالیت های این پالایشگاه و اشاره به شرکت های دانش بنیانی که به این پالایشگاه در مسیر رشد کمک می‌کنند گفت: شرکت مشعل پویای ما که یک کارگاه مرکزی بود طبق دستوری که ما دادیم درحال تجهیز به CNC و… است که تفکرات قدیمی که در دستگاه های تراش و در دستگاه های مختلفی وجود داشت تبدیل به یک تفکر بروز دنیا بشود. به هر حال باید در تمام زمینه ها بهبود پیدا کنیم. اگر واقعا بخواهیم کشورمان رشد کند باید در تمام زمینه ها رشد کنیم. اولین کار ما در این زمینه پیاده سازی هرم مازلور در پالایشگاه بود. الحمدلله امنیت شغلی، معیشت و.. در پالایشگاه مدیریت شده است.مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان گلایه کرد: تغییراتی که در فرمول خوراک و مشکلات مختلفی که متاسفانه از سمت شرکت پالایش و پخش یا وزارت نفت یا سازمان برنامه بودجه به ما تحمیل میشود از مسائل بسیار چالش برانگیزی است که در این جبهه ها نیز دچار چالش هستیم.وی اظهار کرد: علی رغم همه مشکلات و چالش ها شرایط و وضع موجود حفظ شد و ما خود را در پروژه ها اثبات کردیم وهمه به صحت این موضوع اذعان دارند. با همه این‌ها به واسطه تلاش هایمان حمایت شدیم و آینده خوبی پیش رو داریم.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان بیان کرد: تمام کپیتال اسپرپارتها به شرکت مشعل پویا منتقل می‌شوند و از روی آن‌ها نقشه تهیه خواهد شد. نقشه ها تماما در مشعل پویا خواهد بود و ما کپیتار اسپرپارت نخواهیم داشت. ما باید به این سمت حرکت کینم تا نیاز نباشد که انبارمان را پر از کپیتل اسپرپارت هایی که در حقیقت هزینه های هنگفتی دارد کنیم. ما فقط باید ژنرال متریال مام را در انبار ها داشته باشیم.وی اذعان کرد: باید ازمالکیت شرکت پالاش و پخش خارج شویم. این مسئله در چشم انداز ما نیامده ولی ما به آن آگاهیم. تنها به این وسیله است که پالایش و پخش نمیتواند درزنجیره ارزش ما دخالتی داشته باشد. درآینده ما ۲۵۰۰ تن در روز LPG و ۴۰۰ هزار تن پروپیلن داریم و باید این مسئله را نیز مدیریت کنیم. اکنون ۲۰ سکوی بارگیری LPG و پروپیلن راه اندازی و تحویل داده شد. ما درHSE یاد گرفتیم در نردبان ترقی که شغل به ما یاد داد اینوویشن داشته باشیم و در نوآوری ها آینده را مد نظر بگیریم.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان مطرح کرد: امیدواریم بتوانیم آذرماه امسال ۷۰ میلیون لیتر آب را از طریق خلیج فارس به پالایشگاه منتقل کنیم. قسمت اعظم آن در مخازن پالایشگاه اصفهان ذخیره سازی میشود. نماد پالایشگاه اصفهان هم نهاد انقلاب اسلامی، هم نماد استان اصفهان هم نماد شهدا است. ان شاء الله این نماد در آینده جزو نمادهای استان اصفهان به شمار بیاید.

درکلیه بخش ها کاهش هزینه ها و صرفه جویی را مد نظر داریم

وی با بیان اینکه کشور ما ۱۰درصد انرژی دنیا را در اختیار دارد اما اقتصاد ضعیفی داریم افزود: نباید کاری که با قیمت ارزان میتوان جمع کرد با قیمت زیادتر از استانداردش عملی کنیم. باید حتما در اقدامات وبرنامه ها بحث کاهش هزینه ها و صرفه جویی را مد نظر داشته باشیم.با توجه به اقتصاد ضعیفی که ما داریم، این واقعیت است که خارج از کشور خیلی سودهای هنگفتی خوابیده که ما میتوانیم به راحتی آن‌ها را به دست بیاوریم و مدیریتش بکنیم.قدیری بیان کرد: پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای یک برگ برنده برای کشور است که ۱۲٫۵ میلیون لیتر ناترازی سوخت را فقط در حوزه بنزین و گازوئیل برطرف می کند. قطعا آینده کشور ما بسیار روشن است. همانطور که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) فرمودند ما در پیچ تاریخی هستیم. رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن شرایط منطقه ای و کشور این سخن را گفتند.

بزرگترین ضعف ما اقتصاد است

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با تاکید بر اینکه بزرگترین ضعف ما اقتصاد است خاطرنشان کرد: اگر ما به اندازه ای که در حوزه تولید موشک، پهپاد، لیزر و سلولهای بنیادی کار کردیم برای اقتصاد وقت می‌گذاشتیم اکنون نباید این اتفاقات در کشورمان و در اقتصادمان بیفتد. پالایشگاه اصفهان هم در اقتصاد تاثیر بسزایی دارد. امیدواریم با اجرای این پروژه ها که نهایت رشد است بتوانیم به این اهداف برسیم. کاری که ماکه در اصفهان کردیم کادرسازی بود. ما در حوزه بهداشت و درمان توانستیم از بهداشت و درمان نفت جدا بشویم. باید روز به روز به سمت بهبود بیشتر برویم و سیستم خود را اجرا کنیم تا به سمت بهترین ها سوق داده شویم.قدیری افزود:معاونین ما بسیار انسان های خوش فکر و کاردانی هستند. این افراد همه افتخارات پالایشگاه اصفهان هستند و با وجود افراد خبره و ماهر پالایشگاه اصفهان چیزی کم ندارد. سایر پالایشگاه ها هم همینطور. ما از ظرفیت، فکر، توان و پتانسیل هر مجموعه ای که در کنارمان بود استفاده کردیم وآن ها را بروزرسانی کردیم و البته سعی کردیم تفکراتمان علمی و سیستمی باشد.

مقابله با تحریم ها

وی با تاکید بر اینکه هر کار و اقدامی باید برنامه ریزی شده و با فکر جلو برود ادامه داد: وجود Epcm سی درصد از هزینه های ما در پروژه ها را کاهش داد. می‌شود تحریم ها رو دور زد. نباید از هوش مصنوعی غافل شد. هوش مصنوعی در همه چیز حرف اول و آخر را میزند. به هر حال نرم افزارهای جدید، دوربین های جدید و تکنولوژی های تازه ای در دنیا وجود دارد. باید ریسک کرد و در این زمینه و مابقی حوزه ها تجربه و مهارت کسب کرد. باید در این موج همراه با هوش مصنوعی بود.قدیری عنوان کرد: در حال تاسیس انبار متمرکزی هستیم که توسط شرکتی بلند پایه طی دو سال اجرایی خواهد شد. قرار است این انبار توسط ربات کنترل کنترل شود. به این وسیله تمام کد گذاری هایی که روی اسپرپارتها نبودند کد گذاری می‌شود و توسط سیستم هوش مصنوعی داخل انبار خواهیم داشت.وی گفت: حراست ما بهترین حراست درایران از نظر تخصص است. با استفاده از دوربین های جدید هوش مصنوعی، استفاده از پهپادها حرف اول را می زنیم . حتی ما در بحث پدافند غیرعامل هم حرف اول و آخر را در کارهای خود می زنیم.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک مسکن بانک ملی بانک تجارت بانک سینا بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها