۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد چاپ

فولاد مبـارکه ، بر قله بزرگ‌ترین صـادرکننده غیرنفتی ایـران

فولاد مبـارکه ، بر قله بزرگ‌ترین صـادرکننده غیرنفتی ایـران

اقتصاد میهن: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین فولادساز کشور و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است. این شرکت سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی صنعت دارد.

افزایش ۲۵ درصدی سودآوری «فولاد»

در سالی که گذشت فراز و فرودهای بسیاری بر صنایع کشور و تولیدکنندگان تحمیل شد؛ با این وجود شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق شد سودآوری خود را ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش دهد و به رقم چشم گیر ۸۴۸ هزار و ۷۳ میلیارد ريال برساند و بدین ترتیب، رکورد سودسازی خود را شکست.به صورت تلفیقی، گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۴۸ هزار و ۲۹۳ میلیارد ريال سود خالص بدست آوردند که افزایش ۶ درصدی را نسبت به سال قبل از آن رشد نشان می‌دهد.کسب این میزان سود در حالی رقم خورده که صنایع و معادن کشور با دست‌اندازهایی همچون قطعی برق در تابستان، قطعی گاز در زمستان، عوارض سنگین صادراتی، افزایش بهره مالکانه و… مواجه بودند. هر چند که با تدابیر اندیشیده‌شده در گروه فولاد مبارکه، این تهدیدها به فرصت تبدیل شده و برای دوره‌های پیش رو از شدت برخی از این موانع کاسته شده است؛

پیشگام در توسعه زیرساخت‌ها

به منظور کاهش مدت زمان خاموشی خطوط تولید در زمان اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی، خود تامینی در زمینه برق را در دستور کار قرار داد و در نظر دارد با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی‌۹۱۴ مگاوات ساعت و ظرفیت عملی ۷۵۰ مگاوات ساعت در محل کارخانه، برق مورد نیاز خود را تامین کند و وابستگی به شبکه تامین برق را کاهش دهد. این پروژه با سرمایه‌گذاری به مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو در سال ۱۴۰۰ آغاز و تاکنون بالغ بر ۳۹۵ میلیون یورو در آن هزینه شده است و فاز اول پروژه در مهر ۱۴۰۲ با ظرفیت اسمی‌‌۳۰۷ مگاوات ساعت به بهره‌برداري رسید و طبق برنامه فازهای بعدی حداکثر تا یک سال آتی وارد مدار خواهد شد.واحد نیروگاه فولاد مبارکه حدود ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند و با ورود نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی و همچنین نیروگاه خورشیدی به‌زودی این شرکت از برق شبکه بی‌نیاز خواهد شد و حتی در بلندمدت می‌تواند تأمین‌کننده برق نیز باشد.از سوی دیگر، از ‌حمل و نقل به عنوان حلقه اتصال زنجیره تولید فولاد یاد می‌شود و به همین جهت، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور و منطقه و یکی از برترین و بزرگ‌ترین صادرکنندگان کشور، نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارد.از سال ۱۳۷۰ تا انتهای ۱۴۰۲ کل محصولات حمل‌شده شرکت فولاد مبارکه بالغ بر ۱۴۴.۵ میلیون تن بوده است. در سال ۱۴۰۲ این شرکت به رکورد حمل محصولات خود، یعنی ۸ میلیون و ۸۴۰ هزار تن دست یافت که از این میزان ۷ میلیون و ۹۳۱ هزار تن حمل جاده‌ای و ۹۰۹ هزار تن حمل ریلی بوده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی کشور

عرضه انواع محصولات فولادی از جمله شمش، تختال، آهن اسفنجی، انواع ورق‌های فولادی و… در بازارهای داخلی و بین‌المللی، این شرکت را با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به بزرگ‌ترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ تبدیل کرد.این حجم از صادرات شرکت را ترغیب کرد تا گمرک اختصاصی خود را راه‌اندازی کند و بر این اساس، بزرگ‌ترین و دومین گمرک اختصاصی کشور توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان افتتاح شد. راه‌اندازی این گمرک به تسهیل فرایندهای تجاری و گمرکی چنین مجموعه‌ بزرگی کمک شایانی می‌کند تا در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر فرایندهای تولید همه شرکت‌های زیرمجموعه پیش رود.تجهیز و توسعه گمرک اختصاصی از جمله سرمایه‌گذاری‌های مهم این فولادساز در راستای خودتأمینی در حوزه خدمات محسوب می‌شود و کاهش هزینه‌های انبارداری، تسهیل عملیات لجستیک و چابکی ترخیص کالا را به دنبال دارد. برآورد می‌شود صادرات ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات و واردات ۱۲۰ هزار تن مواد اولیه و کالا و قطعات از طریق بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی کشور صورت پذیرد.با در نظر گرفتن محدودیت‌های بسیار در زمینه تامین خوراک و مصرف انرژی، با برنامه‌ریزی دقیق و انجام تمهیدات لازم نظیر مدیریت زمان، واحد آهن‌سازی شرکت علاوه بر ثبت عملکرد موفق در سال ۱۴۰۲، برای بالاترین سطح آمادگی به منظور رکوردشکنی در سال ۱۴۰۳ چابک‌سازی شد.

رکوردشکنی در تولید و فروش

با توجه به رکوردشکنی‌های پیاپی و افزایش سرعت گردش خطوط تولید و رشد خروجی‌ها، سالی متفاوت از سال‌های قبل در این شرکت رقم خورد.بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸ میلیون و ۶۵۴ هزار تن انواع محصولات فولادی تولید کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴۳ هزار تن، معادل ۵ درصد، افزایش یافته است.این شرکت در حوزه گندله، سهم ۱۳ درصدی از کل تولیدات این محصول دارد و ۲۶ درصد از تولیدات آهن اسفنجی و ۳۸ درصد از تولیدات شمش کشور در این شرکت انجام می‌گیرد.در طرف فروش، از نظر مقداری شاهد افزایش ۵۵۹ هزار تنی معادل ۷ درصدی هستیم تا میزان فروش داخلی و خارجی شرکت به ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار تن برسد. این رشد هم در بخش فروش داخلی و هم در صادرات رقم خورده است.در نهایت، با بهبود نرخ‌های فروش، درآمدهای عملیاتی کسب شده توسط این فولادساز به رقم شگفت انگیز ۲۴۱۱ هزار میلیارد ريال رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۵۰ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.این عملکرد مثبت و رو به جلو در امر درآمدزایی ناشی از افزایش مقدار فروش به میزان ۷ درصد و افزایش نرخ فروش به میزان ۴۳ درصد می‌باشد. لازم به ذکر است شرکت در بازار صادرات محصولات تخت، بیش از ۱.۴ میلیون تن محصول صادر نموده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از فروش محصولات در بازار صادرات بالغ بر ۲۷۵ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.در نتیجه اقداماتی که در این گزارش عنوان شد، حاشیه سود ناخالص شرکت اندکی بهبود یافته و از ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر

سیاست و استراتژی فولاد مبارکه حرکت به سمت ساخت گریدهای با ارزش‌افزوده بیشتر است تا نیاز کشور به این محصولات خاص که ساخت آن پیچیدگی‌های فنی و دانشی بیشتری دارد را تأمین نماید. بر اساس گزارش عملکرد، این شرکت در سال گذشته ۱۲ گرید جدید محصولات فولادی، تختال و انواع کلاف، با ارزش‌افزوده بالا، تولید کرده که مصارف متعددی در صنایع مختلف کشور، همچون خودرو، ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، بسته‌بندی و… دارد. گفتنی‌ست با توجه به مصارف خاص و محدود این محصولات، فولاد مبارکه در راستای دستیابی به سود بیشینه و توجیه‌پذیری اقتصادی، در ابتدا به شناسایی بازار هدف پرداخته و پس از بررسی نیاز و کشش بازار اقدام به اولویت‌بندی و تولید محصولات می‌کند.گواه این مدعا پروژه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در دستور کار شرکت قرار گرفته و با جدیت دنبال می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه «شناسایی و تحلیل کلان‌روندهای آینده و تاثیر آن‌ها بر مدل کسب وکار شرکت فولاد مبارکه» اشاره کرد. در همین راستا شرکت با حضور فعال در اکوسیستم نوآوری و همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، در جهت سودآوری بیشتر مجموعه با رویکرد توسعه پایدار و بهره‌گیری از به‌روزترین تکنولوژی‌ها حرکت می‌کند.

بدیهی است کسب ‌و کاری موفق است که با رصد دائم روندها همواره فرصت‌هایی که پیش روی خود می‌بیند را شناسایی کند و استراتژی خود را متناسب با این فرصت‌ها طراحی کند. در حال حاضر حدود ۱۶۰ طرح تحقیقاتی با اعتبار جمعاً ۲۴۳۵ میلیارد ریال با حمایت این شرکت در حال انجام است. لازم به ذکر است که فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ در هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری مشارکت نمود که به عنوان برترین شرکت ایرانی، موفق به کسب تندیس سیمین این جایزه گردید.بر اساس گزارش‌های منتشرشده، طی ده سال گذشته سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خطرپذیر و نیز بودجه اختصاص‌یافته برای پژوهش و نوآوری در این شرکت رشد چشمگیری داشته است؛ به طوری که این سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه در سال گذشته به ترتیب به بیش از هزار میلیارد تومان و هزار و سیصد میلیارد تومان رسیده است؛ از جمله اهداف فولاد مبارکه از این سرمایه‌گذاری گسترده در زیست‌بوم نوآوری و فناوری؛ اهداف زیست‌محیطی همچون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سهم بیشتر از بازار محصولات خاص و با ارزش‌افزوده بالا و نیز دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری مجموعه تا افق ۱۴۱۰ می‌باشد.

این فولادساز علاوه بر طرح‌های بهینه‌سازی خطوط کنونی تولید، پروژه خط نورد ۲ را با سرمایه گذاری ۱۳۰ هزار میلیارد ريالی و ۶۳۳ میلیون یورویی در دست اجرا دارد که تاکنون بیش از ۲۷.۵ درصد پیشرفت واقعی داشته و برآورد می‌شود تا پایان فصل اول سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد که با وارد مدار شدن این خط بر قدرت تولید و فروش شرکت بیش از پیش افزوده خواهد شد.هدف اصلی از اجرای این طرح، تکمیل زنجیره تولید و تولید محصولات ویژه و کیفی است که تاکنون در کشور قابلیت تولید نداشته‌اند. پس از بهره‌برداری کامل از این پروژه، ظرفیت تولید ورق گرم فولاد مبارکه به میزان ۴.۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت. در مجموع، شرکت فولاد مبارکه سال ۱۴۰۲ را متفاوت از سال‌های گذشته سپری کرد و با توجه به برنامه‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا، روند صعودی شرکت در بخش‌های مختلف در دوره‌های آتی نیز قابلیت تکرار دارد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بنر ماه محرم بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها