۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد چاپ
رئیس سازمان بورس:

سقف تامین مالی جمعی ، با افزایش دو برابری به ۵۰ میلیارد تومان رسید

سقف تامین مالی جمعی ، با افزایش دو برابری  به ۵۰ میلیارد تومان رسید

اقتصاد میهن: رئیس سازمان بورس در آیین رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی در فرابورس ایران عنوان کرد: سقف تامین مالی جمعی از خردادماه ۱۴۰۳ از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد میهن، به گفته مجید عشقی، برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد تا سرعت تامین مالی از بازار سرمایه با اعداد کوچک نیز سرعت بگیرد.وی با بیان این که ۸۰ درصد جامعه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم درگیر بازار سرمایه هستند،‌ گفت: باید اعتماد مردم به بازار سرمایه ترمیم شود.عشقی گفت: ابزارهای خوبی در سرمایه‌گذاری و تامین مالی طرحهای تولید طراحی کرده‌ایم. هم بازار اول و هم بازار ثانویه در بازار سرمایه پیشرفت خوبی داشته است.

به گفته رئیس سازمان بورس،‌ درست است که ۱۵ درصد تامین مالی از بازار سرمایه و ۸۵ درصد از بانک است،‌اما تامین مالی بازار سرمایه جذب شرکتها و تولید می‌شود و بخش مهم تامین مالی بانکها ناشی از تمدید تسهیلات سالهای قبل است و پول تازه نیست.عشقی این را هم بیان داشت که سقف تامین مالی شرکتها از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین گواهی مشارکت مردم در طرحها در آینده به سهام تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در مورد تامین مالی شرکتهای خرد از بازار سرمایه نیز گفت: ظرف یک ماه آینده نیز برای شرکتهای خرد، تامین مالی ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر می‌گیریم و این شرکتها با عقود اسلامی بتوانند سرمایه در گردش تهیه کنند.وی یکی از چالشهای شرکتها را هزینه تامین مالی عنوان کرد که در صورتهای مالی سال قبل هم آمده است،‌در عین حالی گفت: نرخ بهره یک چالش جهانی شده و باید نرخ بهره کاهش یابد و نمی تواند به طور بلند مدت ادامه داشته باشد.رئیس سازمان بورس گفت: امسال برنامه داریم ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی برای اقتصاد و طرحهای اقتصادی صورت گیرد.وی گفت: در کنار تامین مالی ریالی،‌تامین مالی ارزی نیز انجام خواهد شد.عشقی گفت: مهمترین کار دولتمردان بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه است،‌این اعتماد در سال ۹۸ و ۹۹ به دلیل کمبود ابزارهای سرمایه‌گذاری دچار خدشه شد.

در این مراسم محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز گفت: سهم بانک از تامین مالی ۸۵ درصد و سهم بازار سرمایه ۱۵ درصد است.وی با اشاره به طرح تامین مالی جمعی ارزی گفت: طرحای با ۵ میلیون دلار تا ۵۰ میلیون دلار باید بتوانند از ارزهای دست مردم و ارز ایرانیان خارج کشور برای تامین مالی استفاده کنند و بازدهی خوبی برای صاحبان ارز فراهم شود.معاون بانک مرکزی گفت: قرار نیست فقط از سرمایه‌گذاری خارجی تامین ارز صورت گیرد،‌از تامین مالی ارزی جمعی هم می‌توان تامین کرد.شیریجیان تاکید کرد: تالار تامین ارز اشخاص هم تا یک ماه آینده در مرکز مبادله ارز راه اندازی می‌شود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها