۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد چاپ

طرح احیای پخت نان کامل در کشور آغاز شد

طرح احیای پخت نان کامل در کشور آغاز شد

اقتصاد میهن: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت:طرح نهضت احیای نان کامل در کشور آغاز شده و نانوایی‌های کشور از آرد کامل برای پخت نان استفاده می کنند.

به گزارش اقتصاد میهن، سهراب سهرابی اظهار داشت: استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن، مشکلات دستگاه گوارشی و غیره بسیار مفید است.وی اضافه کرد: در کمیسیون اصل ۹۰ سال گذشته تصویب شد که استاندارد ۱۰۳ گندم اصلاح و اجرایی شود مفاد این استاندارد تاکید می کند که میزان سبوسگیری گندم کاهش یابد؛ علاوه بر آن با ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در ۳۱ استان کشور در آینده نزدیک نانوایی‌های کشور به طور کامل به سمت تولید نان کامل سوق می یابند.به گفته این مسئول به ۱۰۰ کارخانه از ۴۵۰ کارخانه کشور مجوز داده شده آرد کامل تولید می‌کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیش رو هستند. در آرد کامل همه گندم آرد می‌شود و همه سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود.در آردهایی که اکنون نانوایی‌ها استفاده می‌کنند به طور میانگین ۱۵ درصد سبوسگیری انجام می شود که از کیفیت نان می کاهد.

کیفیت نان ایران برابر با استانداردهای جهانی

سهرابی با رد برخی اظهارات درباره بی‌کیفیت بودن نان ایران گفت که مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی پس از بررسی ۲۲ هزار نمونه به این نتیجه رسیده که میزان پروتئین گندم ایران بیش از ۱۲ درصد میزان گلوتن بیش از ۲۸ درصد و گلوتن ایندکس ۴۰ درصد است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.وی افزود: حتی مطالعات مرکز شیمی غلات موسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کشور هم که مورد تایید سازمان خواربار جهانی ملل متحد است نیز این اطلاعات را تایید می‌کند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها