۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت چاپ
در گفت وگو با دکتر محسن قدیری عنوان شد

خیز پالایشگاه نفت اصفهان برای تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه

خیز پالایشگاه نفت اصفهان برای تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه

اقتصاد میهن: بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ۱۵۰۰ شرکت ایرانی و ۲۵۰ شرکت خارجی از ۱۲ کشور روسیه، چین، آلمان، فرانسه، ژاپن، کانادا، ایتالیا، ترکیه، بلاروس، هندوستان، اتریش، آرژانتین در بخش‌های مختلف از جمله صنعت بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت ،برگزار و به کار خود پایان داد.

به گزارش اقتصاد میهن، در همین راستا هلدینگ پالایش نفت اصفهان  نیز با همراهی شرکت های زیر مجموعه همچون پتروپالایش سهروردی و شرکت پمپ های صنعتی بین المللی نفت از جمله حاضران در این نمایشگاه بود.شرکت های بزرگی از جمله پالایش نفت اصفهان در معرفی دستاوردهای خود طی نمایشگاه با تعامل شرکت های دیگر و به طور خاص شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه زمینه مشارکت این شرکت ها را در طرح های خود و زیرمجموعه ها فراهم نمود که از جمله آن میتوان به حضور نمایندگان شرکت های چینی، کره ای، هندی، چک و سنگاپوری نیز در کنار شرکت های ایرانی در غرفه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان که منجر به ابراز تمایل نسبت به مشارکت در تامین تجهیزات پروژه های سهروردی شد.

* صنعت نفت ، پیشران توسعه  اقتصاد کشور

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان گفت: صنعت نفت به‌عنوان پیشران توسعه کشور، نیازمند اقدام‌های جهادی و انقلابی با رویکرد دانش‌بنیان برای تحقق تمدن بزرگ اسلامی است و این جز با خلاقیت، نوآوری، علم، اندیشه، رشادت و ایثارگری میسر نخواهد شد. دکتر محسن قدیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد میهن در نمایشگاه بین المللی نفت تهران، با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تبادلات علمی و بهره گیری از توانمندی و دانش شرکت های داخلی وخارجی است ، افزود: با تبادل اطلاعاتی که توسط شرکت ها با گروه های شرکت کننده دراین نمایشگاه رخ می دهد شاهد بی نیازی تجهیزات صنعت نفت از وابستگی های خارجی در آینده خواهیم بود.

خیز پالایشگاه نفت اصفهان برای تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه

دکتر قدیری با بیان اینکه پالایشگاه نفت اصفهان با توجه به توسعه در همه بخش‌های کمی و کیفی، زیست محیطی و منابع انسانی به صورت همزمان و نیز توجه به اجرای طرح های توسعه‌ای فنی، در حال خیز برداشتن برای تبدیل به بزرگترین پتروپالایش منطقه خاورمیانه است، تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان روزانه ۸.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد. سود این مجموعه پتروپالایشی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا سال ۱۴۰۷ به سالانه ۱.۵ میلیارد یورو و ضریب پیچیدگی آن به ۱۲.۶ و در آینده به ۱۶ خواهد رسید. کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب شهری پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه نخست سال آینده (۱۴۰۳) و نیز تولید روزانه ۲۶ میلیون لیتر نفت گاز یورو ۵ در دورنمای توسعه این مجتمع پتروپالایشی تعریف شده است.

* پیشتازی هلدینگ پالایش نفت اصفهان در تحقق اقدامات سازگاری با محیط زیست

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با تشریح قابلیت های معرفی شده  این شرکت در نمایشگاه بین المللی نفت تهران  به طرح های بهره برداری شده و در دستور کار همراستا با محیط زیست اشاره کرد و گفت: این شرکت با آنالیزهای زیست محیطی آنلاین به کمک هوش مصنوعی به تولید محصولات متناسب با محیط زیست و رعایت استانداردهای داخلی و خارجی پرداخته است که نتیجه این تلاش ها دستیابی به استانداردهای روز دنیا و افزایش سودآوری بوده است که به طور خاص میتوان به کاهش آلایندگی به زیر استاندارد ایران و آمریکا اشاره داشت. وی با اشاره به به کاربرد هوش مصنوعی در آنالیز کوره‌ها و سازگاری فعالیت این پالایشگاه با محیط زیست و  همچنین پایین بودن درجه آلایندگی اضافه کرد : میزان آلایندگی پالایشگاه اصفهان به مراتب از EP آمریکا نیز بهتر است؛ به طوری که میزان آلایندگی حاصله از فعالیت پالایشگاه در شهر اصفهان ۰.۰۱ درصد و در استان اصفهان ۰.۰۲ درصد می باشد.

* احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خورشیدی جهت تامین انرژی مورد نیاز پالایشگاه

دکتر محسن قدیری در ادامه از احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خورشیدی جهت تامین برق و انرژی مورد نیاز پالایشگاه خبر داد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در راستای سازگاری با محیط زیست و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی،  احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خورشیدی در زمینی به مساحت ۲ هزار هکتار جهت تامین برق و انرژی مورد نیاز پالایشگاه را در دستور کار خود قرار داده ایم.

* صنعت نفت، نیازمند اقدام‌ جهادی و انقلابی برای نیل جهش تولید

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با بیان این نکته که توسعه و پیشرفت صنعت کشور نیازمند توجه به منابع انسانی است، به خبرنگار ما گفت: در عصر جدید، بی‌شک توسعه کشورها، سازمان‌ها و تمدن‌ها زائیده و مرهون تفکر و مهارت نیروی انسانی آنها می باشد واز این‌ رو، نیروی انسانی به‌عنوان مزیت رقابتی در دنیا شناخته می‌شود. دکتر قدیری با بیان اینکه  صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اصلی‌ترین نقش در توسعه این صنعت کهن و پرافتخار برعهده نیروی انسانی آن است، تصریح کرد: این شرکت با مهندسی معکوس و بهره گیری از متخصصین خبره حاضر در هلدینگ و شرکت های زیر مجموعه نیاز تجهیزات، سخت افزار و نرم افزاری خود را برطرف نموده است. هلدینگ پالایش نفت اصفهان با طراحی نرم افزار EDCS توسط شرکت های دانش بنیان زیر مجموعه با نماد شاهین موفق به بروزرسانی پالایشگاه خود شد.

وی با بیان اینکه  هلدینگ پالایش نفت اصفهان که تا کنون بالغ بر ۴۶۰ پروژه را احداث و راه اندازی نموده است موفق به کسب جایگاه در میان ۵۰۰ شرکت برتر جهان از نظر زیست محیطی، مسئولیت های اجتماعی، اشتغال، تولید داخل و سازگاری با استانداردهای روز دنیا شده است، ادامه داد:  نتیجه تلاش مدیریت و کارکنان این شرکت را میتوان در رشد درآمدی این شرکت مشاهده کرد که در سال ۱۴۰۰ درآمد این مجموعه ۱۶ همت و یکسال بعد از آن به ۳۶ همت رسید. در سال ۱۴۰۲ نیز باوجود اینکه تغییر نرخ خوراک به ضرر پالایشگاه بود، میزان درآمد حاصله به ۴۰ همت رسید. با اجرای پروژه‌های در دست اجرا در سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۰۷ انتظار می رود این میزان سود به چهار برابر افزایش پیدا کند.

* تغییر ساختار سازمانی پالایشگاه به هلدینگ پتروپالایش اصفهان

مرد سال صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه به دنبال تولید محصولاتی هستیم که سودآوری بیشتری داشته باشد گفت :در زمان شروع فعالیت،پالایشگاه اصفهان ضرر ده بود اما با مدیریتی که انجام شد حاشیه سود شرکت به ۱۶ درصد رسیده است.دکتر محسن قدیری افزود: همه طرح‌ها و پروژه‌های در دستور کار هلدینگ پتروپالایش اصفهان بر اساس برنامه و هدفمند است.وی تصریح کرد: ما ننشستیم که تحریم‌ها بر ما غلبه کند، بلکه برنامه‌ریزی کردیم و همه آنها را با محوریت دانش و تخصص اجرایی می‌کنیم.دکتر قدیری  بیان داشت: هدف هیات مدیره و مدیریت این شرکت همواره بر تمرکز زدایی و گریز از بروکراسی بوده‌ است ، بر همین اساس سال گذشته ساختار سازمانی شرکت تغییر کرد و به هلدینگ پتروپالایش اصفهان تبدیل شد.قدیری اضافه کرد: ۷۰ درصد پروژه‌های هلدینگ در شرکت‌های تابعه و ۳۰ درصد آن در مجموعه پالایشگاه اصفهان در حال انجام است. زیرساخت‌های پالایشگاه اصفهان وچارت‌ها نیازمند اصلاح بود که به خوبی انجام شد. البته ما گام بزرگی  برای ارتقاء زیرساخت‌های قدیمی پالایشگاه برداشتیم که در این راستا  تا افق ۱۴۰۵ به اهداف تعیین شده دست می یابیم.قدیری، با اشاره به اینکه اجرای پروژه RFCC  منجر به افزایش ۷.۹ میلیون لیتر در روز بنزین خواهد شد گفت:پالایشگاه اصفهان میتواند در رفع ناترازی بنزین کشور ایفای نقش کند.

* راه‌اندازی معاونت هوش مصنوعی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان راه‌اندازی معاونت هوش مصنوعی در این هلدینگ واجرای ۶۰پروژه دراین بخش را مورد اشاره قرار داد وگفت:با فعالیت مناسب این معاونت و قرار گرفتن آن در فرآیندهای هلدینگ، بهره‌وری پالایشگاه  ۱۰ برابر افزایش می یابد. وی با اشاره به اینکه درگذشته تنها ۵ راهبرد پیش روی شرکت های نفتی بود در حالی که اکنون شرکت های پالایشی باید افق های جدیدی را برای تولید انواع محصولات برای خود متصورباشند گفت: همه پروژه‌ها در این شرکت پالایشی با SPI بالای ۹۸ درصد در حال انجام است و راهبرد در پالایشگاه اصفهان تغییر کرده است. ما دیگر وابسته به نفت نیستیم و برای رسیدن به پتروپالایش وتولید انواع محصولات، با ارزش آفرینی بالا در حال حرکت هستیم.قدیری با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۵ به سازمان یادگیرنده تبدیل خواهیم شد، افزود: مدیران ما به‌عنوان مربی به‌منظور ارتقای سطح دانش و تخصص کارکنانشان نقش‌آفرینی خواهند داشت.وی؛ با اشاره به اینکه ۴۵۰ پروژه در هلدینگ پترو پالایش اصفهان به صورت همزمان نیازمند توان مدیریتی بالا است گفت:تمامی پروژه‌های این شرکت دارای آر ای آی بالای ۳۰ درصد هستند و با اجرای پروژه‌های HSE، بار روانی اجرای پروژه‌ها کاهش می‌یابد.وی افزود: در نظر داریم که در پایان سال ۱۴۰۳ به رتبه چهارم بلوغ سازمانی و در سال ۱۴۰۵ به رتبه پنجم بلوغ سازمانی و سازمان دانش بنیان دست پیدا کنیم.

* تحقق ایده رؤیایی به صفر رسیدن پساب واحدهای صنعتی در پالایشگاه اصفهان

پالایشگاه اصفهان به‌عنوان نخستین‌ها در حوزه‌های زیست محیطی آب، پساب، پایش هوا، پسماند، خاک و آب‌های زیرزمینی و … در کشور شناخته می‌شود. این پالایشگاه از بدو تأسیس از ۴۰ سال گذشته تاکنون، با دارا بودن واحد تصفیه پساب، پساب‌های بهداشتی و صنعتی را به‌صورت مجزا تصفیه و به چرخه واحدهای فرآیندی ارسال می‌کند، همچنین نخستین پالایشگاه در کشور است که سامانه پایش پارامترهای آلاینده پساب را نصب کرده است و عملکرد آن را به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش می‌کند.مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با بیان اینکه پیش از این حجم پیشرفت پروژه‌های حوزه آب در این شرکت ۱۹ درصد بوده است، گفت: «مخازن راهبردی آب پالایشگاه اصفهان به مخازن راهبردی استان اصفهان منتقل خواهد شد، همچنین در حال نصب ۳ واحد به‌منظور تجمیع آب‌های دورریز، استحصال نمک و تصفیه آب هستیم. دکتر محسن قدیری،  همچنین از ایجاد ذخیره راهبردی ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در قالب ۶ مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی خبر دادو گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، ذخیره آب پالایشگاه نفت اصفهان ۱۵ روزه خواهد شد که این موضوع در صورت بروز حادثه احتمالی، بسیار حیاتی است.»  وی اضافه کرد: پالایشگاه اصفهان  با تمرکز بر پروژه‌های زیست محیطی به‌ویژه در حوزه آب با توجه به کمبود آب در استان‌های مرکزی کشور، طرح‌های مهمی را برنامه‌ریزی و دردستور کار قرار داد که کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب پالایشگاه تا پایان نیمه نخست امسال و ایده رؤیایی به صفر رسیدن پساب پالایشگاه را محقق خواهد کرد.

* تخصیص ۵٫۶ همت برای پروژه انتقال آب به اصفهان

دکتر قدیری در پایان  با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان روزانه ۵۰۰متر مکعب آب در ساعت از آب منطقه ای دریافت می کند تاکید کرد: با تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم این رقم تا پایان سال به صفر برسد .مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی میزان بودجه  تخصیص داده شده از طرف این هلدینگ برای پروژه انتقال آب به اصفهان به خبرنگار ما گفت: تاکنون نزدیک به ۲همت پرداخت کردیم که امسال نیز ۳.۶همت پرداخت خواهیم کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها