کد خبر : 83954 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۱ شهريور
قدرتمندترین زنان روسیه + تصاویر اقتصاد میهن: وب سایت خبری (Mental Daily) در یکی از گزارش‌های اخیرش به معرفی و بازخوانی پرونده 30 زن قدرتمند جهان پرداخت. در این فهرست 30 نفره نام دو زن از روسیه وجود داشت که بد نیست به آنها اشاره ای داشته باشیم.
قدرتمندترین زنان روسیه + تصاویر

مارگاریتا سیمونیان " روزنامه‌نگار، مجری تلویزیون، سردبیر، و مجری رادیو ارمنی‌تبار در رتبه 29 و " یلنا باتورینا" مدیرعامل شرکت "اینتکو" ( Inteco Management) در رتبه 25 این فهرست قرار گرفتند.اما این دو زن کیستند و چگونه توانسته اند در فهرست قدرتمندترین زنان جهان و روسیه قرار بگیرند؟ در این گزارش سعی داریم مروری بر زندگی این دو داشته باشیم:

مارگاریتا سیمونیان؛ قدرت اول رسانه‌ای سرزمین سرما

مارگاریتا سیمونیان متولد  1980 روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون مشهور روسیه است. وی از سال 1999 میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. سیمونیان مدیر مسوول شبکه راشا تودی است. وی پیشتر سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک هم بود. سیمونیان همچنین برنده جوایزی همچون نشان دوستی و مدال موسس خورناتسی شده‌است.مارگاریتا در شهر کراسنودار در یک خانواده ارمنی متولد شد. پدر و مادرش از جمله پناهنده های ارمنی بودند که در زمان نسل کنی ارامنه در عثمانی از این سرزمین به روسیه پناه آوردند. خانواده مارگاریتا پول زیادی نداشتند و از طبقات کارگر روسیه به حساب می‌آمدند.

مارگاریتا از کودکی تصمیم گرفت وارد حوزه خبرنگاری شود. او در دوران دانش آموزی وارد یک روزنامه محلی شد و در آنجا مشغول تهیه خبر گشت. همزمان وارد تلویزیون محلی هم شد و در بخش های مختلفی فعالیت کرد. مارگاریتا بسیار فعال و پر جنب و جوش بود و بعد از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه وارد دانشگاه گشت. او در رشته ژورنالیسم مشغول به تحصیل شد و در همین رشته هم فارغ التحصیل گشت.شهرت مارگاریتا در زمان پوشش جنگ دوم چچن فراگیر شد. شجاعت او در پوشش اخبار باعث شد مدال مخصوصی از دولت روسیه دریافت کند. در سال 2002 مسئول اخبار تلویزیون سراسری شد. شجاعت او در انتشار اخبار ( از جمله بیان تعداد کشته شده‌های گروگان گیری بسلان) باعث افزایش شهرت و محبوبیتش در بین بخشی از مردم گشت. سیمونیان  سپس به عضویت دولت درآمد و معاون مخصوص رئیس جمهور در رادیو و تلویزیون شد. او  همزمان دست به قلم گشت و کتاب‌هایی هم به چاپ رسانید که این کتاب‌ها همگی بر شهرت او افزودند.

بعد از این بود که به مقام سردبیری خبرگزاری‌های مشهور روسیه رسید. نزدیکی بیش از حد او به ولادیمیر پوتین به او در کسب این مقام کمک بسیاری کرد. طبق برخی شایعات، پوتین چند بار برای او گل فرستاده و علاقه بسیاری به هم صحبتی با او داشته است.  اوج کار مارگاریتا سیمونیان، سردبیری خبرگزاری "راشا تودی" بوده است. سیمونیان فرم این شبکه خبری را  شبیه بی بی سی و سی ان ان کرد و شکلی جهانی به آن داد. او همچنین به علت رابطه خوبی که با دولتمردان داشت توانست مجوز کاهش سانسور را در پخش اخبار به دست بگیرد و از این جهت توانست نوعی شبکه جدید با اخبار جنجالی تر و بهتر به مخاطبان ارئه کند. مارگاریتا سیمونیان از این طریق کم کم توانست به قلب رسانه‌ای روسیه تبدیل شود. او هم اکنون مشهورترین شخصیت رسانه ای در روسیه است و به همین دلیل می توان او را یکی از قدرتمندترین اشخاص این سرزمین پهناور دانست.

یلنا باتورینا؛ تاجر ثروتمندی که عاشق اسب و جت شخصیش است

یلنا باتورینا یک کارآفرین و تاجر بسیار ثروتمند و مشهور روسی است که فعالیت بسیار زیادی هم در زمینه‌های مختلف از ورزش گرفته تا امور خیریه انجام داده است. او متولد مارس 1963 است. یلنا انسانی خودساز بود که ثروت عظیمی را از طریق کسب و کار خودش به دست آورد. هر چند او همسر "یوری لوژکوف"(شهردار سابق مسکو) است اما حتی قبل از ازدواج هم توانسته بود به یکی از میلیونرهای روسی تبدیل شود.

یلنا در یک خانواده فقیر به دنیا آمد. او پس از اتمام دبیرستان به عنوان کارگر به کارخانه فراسر (که والدینش هم درآن کارمی کردند ) رفت. همه  باور داشتند که زندگی او از سطح یک کارگر فراتر نمی‌رود، اما اراده او قوی تر از آن بود که کارگر ساده یک کارخانه بماند. یلنا تصمیم گرفت شغلش را رها کرده و به تحصیل در دانشگاه فکر کند. او چندی بعد وارد دانشگاه مسکو شد. از 1989 تا 1991 به هر کاری دست زد. کسب و کارهای بسیاری را آزمود و تجارب بسیاری کسب کرد. در سال 1991 سرانجام توانست  برند خود را به وجود آورد. یلنا به همراه برادرش ویکتور باتورین، شرکت خود به نام "اینتکو" را تاسیس کردند. مهمترین فعالیت شرکت آنها در زمینه ساخت وساز است و شهرت و ثروت اصلی یلنا در واقع از همین شرکت به دست می‌آید.

یلنا از طریق سود این شرکت توانست به مدت 14 سال ثروتمندترین زن روسیه شود. او سرانجام بعد از سالها و به علت مشارکتش در امور خیریه به رتبه دوم سقوط کرد. با این حال، سرگرمی‌های او و همسرش همیشه در چشم و فلش دوربین‌های پاپاراتزی‌ها بوده است. جت شخصی و مخصوص یلنا، اسب‌های میلیاردی اصیل(او علاقه بسیار زیادی به اسب دارد)، هدایای گران قیمت او به همسرش بابت روز تولدش و ... همیشه مورد توجه رسانه‌های به خصوص انگلیسی بوده است(لازم به ذکر است که یلنا بیشتر عمرش را در لندن سپری می‌کند).یلنا با حواشی بسیاری هم رو به رو بوده است. فوت همسرش در سال 2019 و حضور پوتین در مراسم یادبودش به این حواشی دامن زد. روزنامه ساندی تایمز در یکی از مقالاتش یلنا را یک پناهنده دانست و اتهاماتی را در مورد کسب و کار او وارد ساخت. باتورینا بعد از انتشار این گزارش به شدت خشمگین شد و از این خبرگزاری شکایت هم کرد.


 

 

کلی