کد خبر : 83306 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد
پله پله تا پاستور اقتصاد میهن: روز گذشته نمایندگان مجلس یازدهم با استناد و تکیه بر شعار انقلابی‌گری و جوانگرایی، مهرداد بذرپاش، یکی از مدیران احمدی‌نژادی که البته پرونده خوشنامی در زمان مدیرعاملی سایپا ندارد را با وجود همه مخالفت‌ها به عنوان رییس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند؛ انتخابی که از همان زمان طرح نام او به عنوان گزینه جدی ریاست دیوان محاسبات در کنار نام لطف‌الله فروزنده دیگر مدیر دولت احمدی‌نژاد، انتقادات و مخالفت‌های شدید احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت را به همراه داشت.
پله پله تا پاستور

البته وقتی شعار جوانگرایی و توجه به گام دوم انقلاب از سوی مجلس یازدهمی‌ها سر داده شد، کسی فکرش را نمی‌کرد که آنها قصد دارند مهرداد بذرپاش، نماینده جوان تهران در مجلس نهم که قرابت و نزدیکی خاصی به احمدی‌نژاد دارد و توانسته بود تنها با ۲۸ سال سن به سمت مدیرعاملی سایپا درآید را برای این پست در نظر بگیرند؛ بذرپاشی که توانسته بود با سرعت یکی پس از دیگری پله‌های ترقی را طی کند و حتی به نمایندگی مجلس و سپس هیات‌رییسه مجلس برسد.

حالا هم به لطف همان دوستان و یاران نزدیک خود در مجلس موفق شد همه نامزدها و رقبای اصلی را کنار بزند و تنها با لطف‌الله فروزنده برای تصاحب کرسی ریاست دیوان محاسبات به رقابت بپردازد؛ رقابتی که نتیجه‌اش از پیش روشن بود هر چند برخی این انتخاب را به منظور آماده‌سازی مهرداد بذرپاش، جوان انقلابی می‌دانند که برای رسیدن به پاستور خیز بلندی برداشته است!

بذرپاش را از نامزدی ریاست دیوان محاسبات حذف کنید

توکلی طی نامه‌ای از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس خواست در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدید نظر کرده و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت او بازدارد. رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت دلیل این مخالفت را «نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» جهت تصدی جایگاه ریاست دیوان محاسبات دانسته بود ولی مجلس بدون توجه به دلایل و مستندات ارائه شده از سوی توکلی، با ۱۵۸ رای از ۲۴۴ نماینده حاضر بذرپاش را به عنوان ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. لطف‌الله فروزنده نیز که توانسته بود ۸۲ رای از نمایندگان کسب کند ولی مغلوب بذرپاش شد.

نامه احمد توکلی به رییس مجلس در این باره چه بود

توکلی در بخشی از نامه خود خطاب به قالیباف نوشته بود: «… پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.

البته کسر حق بیمه، در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم ملاک محاسبه سابقه خدمت است. در حالی که برای بسیجیان چنین امتیازی مطلقا در نظر گرفته نشده است. قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد.» توکلی همچنین در ادامه نامه خود درباره شرط دوم نامزدی ریاست دیوان محاسبات آورده است: «در ارتباط با بخش دولتی، ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری سابقه خدمت را آن قسمت از خدمات کارمند می‌داند که در حالت اشتغال تمام‌وقت انجام شده باشد. تبصره ۳ ماده ۱۴۴ قانون استخدام کشوری مضمون مشابهی دارد. بند پ ماده۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴۷ قانون استخدام کشوری، منظور از خدمات تمام‌وقت را مشخص می‌کند. رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم که برای همه لازم‌الاتباع است، تاکید دارد که اشتغال غیررسمی در دستگاه‌های اجرایی تنها اگر تمام وقت باشد جزو سابقه خدمت محسوب می‌شود.

در ارتباط با مشمولان قانون کار، سنوات خدمت افراد اصولا از زمانی که مشمول قانون کار شناخته شده‌اند مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت در طبقه‌بندی مشاغل «برای احتساب تجربه بخش غیردولتی ارائه گواهی سابقه کار با قید تاریخ شروع، استمرار، خاتمه و عنوان شغل مورد تصدی» همچنین «ارائه لیست یا سیاهه ریز حقوقی سنوات خدمت معتبر و تائیدیه پرداخت کسور بازنشستگی یا سهم بیمه» ارائه شود. حتی تجربیات کسب شده در موسسات خارج از کشور نیز در صورتی به عنوان سابقه محسوب می‌شود که «در مشاغل تخصصی بوده و به طور تمام وقت و در مقابل دریافت دستمزد حاصل شده باشد.»  او در ادامه این نامه از قالیباف پرسیده است «آقای بذرپاش کدام یک از این گواهی و تأئیدیه‌ها را ارائه کرده است؟ بنابراین با هیچ منطقی آقای بذرپاش ۲۰ سال سابقه پیدا نمی‌کند وکمیته محترم حق نداشت داوطلبی آقای بذرپاش را بپذیرد. بلکه باید سابقه تراشی مزبور را رد می‌کرد.»

در انتخاب بذرپاش مرقانون رعایت شد

این در حالی است که محمد خدابخشی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم که در این رای‌گیری و انتخاب دخیل بوده است، به «جهان صنعت» گفت: «انتخاب آقای بذرپاش طبق قانون و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است. در این باره مرقانون رعایت شده و کمیته دیوان محاسبات موارد را ارزیابی کرده و سپس اعلام نظر کرده است.»  نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب بذرپاش را متناسب با گام دوم انقلاب و توجه به جوانگرایی دانست و گفت: «انتخاب آقای بذرپاش مطابق آیین‌نامه داخلی صورت گرفته است. در ماده ۵۱ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که کاندیدای ریاست دیوان محاسبات باید کارشناسی ارشد و ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد و جزو مقامات کشور بوده باشد. آقای بذرپاش هم این شرایط را داشته است.»

بذرپاش بدون آزمون بورسیه شد

البته با توجه به مستنداتی که فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم درباره مدرک بذرپاش ارائه داده بود، او شرط اول نامزدی ریاست دیوان محاسبات را درباره مدرک تحصیلی نداشته است چرا که طبق این نامه که کانال تلگرامی اصلاحات‌نیوز منتشر کرده است: «نام بذرپاش در لیست بورسیه‌های بدون آزمون آمده است و در ردیف ۳۹ این لیست بذرپاش نه تنها بدون آزمون بورسیه شده است بلکه حتی شرط معدل هم که دستورالعمل وزارت علوم بوده را نداشته است. طبق این نامه منتشرشده، معدل کارشناسی بذرپاش 12/99بوده در حالی که طبق دستورالعمل حداقل معدل ۱۴ است.

نکته دیگری که احمد توکلی در نامه به قالیباف و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آن اشاره کرده است، شرط دوم آیین‌‌نامه یعنی داشتن ۲۰ سال سابقه مدیریتی است که خدابخشی درباره آن به «جهان صنعت» گفت: «آقای توکلی درباره ۲۰سال سابقه کار آقای بذرپاش به کمیسیون برنامه و بودجه گفت که او ۲۰ سال سابقه اجرایی ندارد و نام او را از بین نامزدهای ریاست دیوان محاسبات حذف کنیم. در حالی که در آیین‌نامه داخلی ۲۰ سال سابقه کار آمده است نه ۲۰ سال کار در دستگاه‌های اجرایی یا ۲۰ سال سابقه مدیریتی. منظور قانونگذار از ۲۰ سال سابقه کار ۲۰ سال سابقه کار مدیریتی نبوده است.»

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: «آیین‌نامه در این باره شفاف است و مر قانون در این باره رعایت شده است. همه این موضوعات در کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه ارائه، بررسی و ارزیابی شده و پس از آن رای‌گیری صورت گرفته است.» خدابخشی بیان کرد: «اعضای کمیسیون بودجه درجریان صحبت‌های آقای توکلی قرار گرفتند. صحبت‌های او را شنیدند و ۱۵ رای به او دادند و در نهایت نظر کمیسیون برنامه به هیات رییسه مجلس اعلام شد. هیات رییسه هم این دو نفر را به صحن مجلس برای رای‌گیری و انتخاب نهایی معرفی کرد.»

این اظهارات در حالی بیان شدند که قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان گفت: «ما چه موافق یا مخالف این انتخاب باشیم مهم نیست. مهم این است که آقای بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات با رای نمایندگان انتخاب شده است. مهم این است که او با بدنه مجلس و قوانین و نظارت مجلس آشناست و سابقه نمایندگی دارد.»  او درباره شائبه‌هایی که درباره مدرک تحصیلی یا تخلفاتش در دوره مدیرعاملی ایران‌خودرو و سایپا مطرح است گفت: «ما اطلاع کافی در این باره نداریم و بهتر است حسن ظن داشته باشیم. در برهه حساسی هستیم و باید همه چیز را شفاف کنیم و زیر ذره‌بین نظارتی ببریم تا معیشت مردم تسهیل شود.»

اگرچه ساعدی معتقد است باید درباره همه امور حسن ظن داشت ولی اعلام کرد که درباره مستنداتی که احمد توکلی درباره بذرپاش می‌گوید هیچ‌یک از نمایندگان در صحن درباره آن اطلاعی ندارند و مدرکی به نمایندگان ارائه نشده است.نماینده اصولگرای مجلس گفت: «رییس دیوان محاسبات باید فرد پاکدستی باشد ولی درباره مواردی که گفته می‌شود ما اطلاعی نداریم و بهتر بود قبل از رای‌گیری خلاصه‌ای از مستنداتی که گفته می‌شود در اختیار ما نمایندگان قرار می‌گرفت چرا که ما به واسطه اعتمادی که به هیات‌رییسه داریم به افرادی که به صحن معرفی شده‌اند رای داده‌ایم ساعدی ادامه داد: «وقتی چند نفر را برای سمتی به صحن مجلس معرفی می‌کنند ما به اعتبار و تصور اینکه همه سابقه و گذشته آنها بررسی شده و مشکلی نداشته‌اند به انتخاب و نظر هیات‌رییسه اعتماد می‌کنیم و رای می‌دهیم. ما به کمیسیون برنامه و بودجه اعتماد و آنها را انتخاب کرده‌ایم و اگر مستنداتی به آنها داده شده و با وجود این مستندات آقای بذرپاش را انتخاب کرده‌اند، باید به مجلس پاسخگو باشند.»