کد خبر : 73040 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۴ تير
میدل‌ایست‌مانیتور مدعی شد ممانعت لبنان ازتردد و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشور اقتصاد میهن: وبسایت میدل‌ایست‌مانیتور در گزارشی مدعی شد که دولت لبنان از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، اجازه تردد و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی را در آب‌ها و بنادر این کشور نمی‌دهد.
ممانعت  لبنان ازتردد و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشور

میدل ایست مانیتور به نقل از الحورا نوشت: محموله‌های باری ایران در آبهای لبنان اجازه تردد و بارگیری و تخلیه ندارند چراکه این کشور مدیترانه‌ای از با این ترس مواجه است که این اقدام ممکن است به خشم آمریکا و اعمال تحریم‌ها بیانجامد. محموله‌های وارداتی از ایران شامل مواد غذایی ، دارو، سوخت و ... است و برای وضعیت رو به زوال کیفیت زندگی در لبنان می‌تواند کمک‌کننده باشد. و این تصمیم دولت لبنان در حالی است که این کشور با بدترین بحران اقتصادی از پایان جنگ داخلی در سال 1990 تا کنون روبرو است

علی‌رغم اینکه لبنان می‌تواند محصولات وارداتی را با تولیدات داخلی و پول ملی خود مبادله کند، از این فرصت محروم مانده چراکه بیروت نمی‌خواهد متحمل تحریم‌های آمریکا یا شورای امنیت سازمان ملل شود.شفیق المصری، متخصص حقوق بین‌الملل می‌گوید به لحاظ قانونی لبنان حق تبادل تجاری با تهران را دارد، به شرطی که مبادلات شامل موارد تحت تحریم فصل هفتم منشور سازمان ملل نباشد.وی می‌افزاید: لبنان تنها متعهد به قطعنامه 1929 (تحریمهای ایران در زمینه منع گسترش تجهیزات هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم) است که بر اساس قوانین بین‌المللی توسط شورای امنیت و تحت فصل هفتم پیشتر صادر شده است.

المصری همچنین هشدار می‌دهد که عواقب تخطی از این قوانین بین‌المللی حتی در شرایط بحران اقتصادی، می‌تواند شدید باشد.میدل ایست مانیتور به نقل از ولید ابوسلیمان، کارشناس اقتصادی هشدار می‌دهد که تحریم‌های آمریکا برای لبنانی‌ها می‌تواند ویران کننده باشد. به عنوان مثال بانک جمال‌تراست تنها با چرخش یک خودکار به علت نقض تحریم‌های آمریکا تعطیل شد.این تحرکات زمانی آغاز شد که ایران اعلام کرد برای تامین سوخت مورد نیاز لبنان آماده ارسال محموله‌هایی مشابه آنچه پیشتر برای ونزوئلا ارسال شد، است.

در همین حال، رسانه‌های طرفدار حزب‌الله از جمله روزنامه «ال اکبر» از دولت خواسته‌اند که با پذیرش واردات ایران، «محاصره اقتصادی آمریکا» را بشکند و با پذیرش پیشنهاد ایران، از این کشور تحت تحریم حمایت به عمل آورد. بر اساس این گزارش شراط اقتصادی و وضعیت معیشتی در لبنان طی هفته‌های اخیر بحرانی شده است. واحد پول محلی -لیره لبنان- از ماه اکتبر بیش از 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است و اکنون تقریباً هر 9000 لیر لبنان برابر با 1 دلار آمریکا است. همچنین در این گزارش ادعا شده است که علاوه بر افزایش قیمت مواد غذایی و نرخ بیکاری، قطعی برق به طور فزاینده‌ای رخ داده است.