کد خبر : 72705 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد
مدیرعامل بانک ملت مطرح کرد تامین مالی از بازار سرمایه،بهترین مسیر توسعه نقدینگی / صنعت بانکداری پیشروی بازار بورس اقتصاد میهن: مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه بانک ها با پشت سر گذاشتن مسیر زیان دهی در سال های 96 تا 97 ، خوشبختانه سال گذشته وارد مسیر سود آوری شده اند، گفت: صنعت بانکداری کشور به رغم مشکلات عدیده ای که با آن دست به گریبان است،شرایط قابل قبولی را تجربه می کند و آینده نماد های بانکی حاضر در بازار سرمایه، بسیار روشن است.
تامین مالی از بازار سرمایه،بهترین مسیر توسعه نقدینگی / صنعت بانکداری پیشروی بازار بورس

به گزارش اقتصاد میهن ، محمد بیگدلی با تشریح چالش های صنعت بانکداری کشور، اظهار داشت: یکی از چالشهای مهم صنعت بانکداری کشور، شرایط سخت  حاکم بر اقتصاد کشور، به دلیل وجود تحریم های ظالمانه ای است که به اقتصاد کشور ما تحمیل شده است. از سویی دیگر به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا در کشور، باعث افزایش مطالبات معوق بانکها شده است که این یکی از چالشهای اساسی بانکداری کشور ما می باشد.

بیگدلی ادامه داد: چالش سومی که صنعت بانکداری ما با آن دست یه گریبان است، بحث ناترازی بانکها ناشی از افزایش مطالبات معوق می باشد که باعث افرایش این ناترازی و گسترش آن در شبکه بانکی خواهد شد. چرا که وقتی مطالبات بانکها وصول نشود، منجر به افزایش زیان دهی بانکها خواهد شد .

مدیرعامل بانک ملت ، پایین بودن نرخ خدمات بانکی را به عنوان چالش چهارم صنعت بانکداری کشورذکر کرد و افزود: این معضل  در برخی اوقات باعث شده که بهای تمام شده خدمت ، بیشتر از کارمزدی باشد که از مشتری دریافت می شود. همه این عوامل منجر به بروز ناترازی در صنعت بانکداری کشور شده است و ما امروز شاهد هستیم که اکثر بانکها با این معضلات دست و پنجه نرم می کنند.

تحریم های غرب چالش بزرگ بانکداری

محمد بیگدلی تصریح کرد: البته برخی از این مشکلات به مسئولین بازنمی گردد بلکه تحریم های ظالمانه ای که به کشور ما تحمیل شده است و تمام زوایای اقتصاد ما را  که یک بخش آن بانکها می باشند، را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اصلاح در نظام بانکداری با ادغام بانکها

مدیرعامل بانک ملت در ادامه، بانکها وموسسات بدون مجوز  که نظم سیستم بانکی را به هم زده بود را، یکی دیگر از چالش های نظام بانکداری ذکر کرد و بیان داشت: ادغام این بانکها یکی از بهترین کارهایی بود که تاکنون در نظام بانکداری کشور اتفاق افتاده است چرا که این ادغام می تواند کمک شایانی به انضباط مالی بانکها داشته باشد، و مطمئنا اثرات بسیار مثبتی در رونق بانکداری کشور و یکپارچه کردن شبکه بانکی را ، به دنبال خواهد داشت.

خروج بانکها از زیان دهی در سال 98

محمد بیگدلی با اشاره عملکرد مثبت بانکها و خروج نظام بانکی از زیان دهی در سال 98 گفت: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولین ذیربط، سال 98 سال بسیار خوبی از لحاظ سودآوری برای بانکها بوده است. با نگاهی به وضعیت بانکها در سالهای 96 و 97 که  تقریبا تمامی بانکهای کشور زیان ده بودند، این زیان دهی در سال 98 تبدیل به سود دهی شد که مطمئنا این اثر بسیار مثبیتی در بازار سرمایه خواهد گذاشت  و همانطور که در حال حاضر صنعت بانکداری کشور پیشروی بازار بورس شده است، مطمئنا چشم انداز خوبی را برای بازار سرمایه کشور رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده بانک ملت در سال 97 از زیان دهی خارج شد و در سال 98 هم پیش بینی  EPS  بانک محقق شد.در سال جاری  نیز با اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، افزایش سرمایه بانک ملت از محل تجدید ارزیابی را در دستور کار خود قرار داده ایم و سپس به دنبال کسب مجوز از بورس و بانک مرکزی و نهایتا مجمع برای افزایش سرمایه بانک ملت از محل سود تسهیلی که در سال97  صورت گرفته بود، هستیم.

تامین مالی از بازار سرمایه،بهترین مسیر توسعه نقدینگی

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه  90 درصد تامین مالی بنگاه های اقتصاد کشور از محل بانکها صورت می گیرد که این امر در اقتصاد پیشروکشورعملکرد خوبی نیست، گفت: باید این امر از بازار پول به بازار سرمایه سوق پیدا کند و بانکها بیایند « تامین سرمایه در گردش را عهده دار بشوند».

محمد بیگدلی در پایان با اشاره به این مطلب که در حال حاضر  سرمایه در گردش، تسهیلات بلند و کوتاه مدت و تسهیلات ثابت همه از طریق بانکها صورت می گیرد، افزود: باید تسهیلات بلند مدت و  تامین سرمایه ثابت را از طریق بازار سرمایه انجام دهیم و سرمایه در گردش و تسهیلات کوتاه مدت را به بانکها محول کنیم چراکه با مشکلاتی که امروزه صنعت بانکداری با آن مواجه است، این امر از یک طرف کمک شایانی به بانکها کرده و از طرف دیگر در بازار سرمایه به کسانی که نیاز به تامین مالی دارند، کمک شایانی خواهد کرد.چرا که بانکها در حال حاضر توان تامین مالی این همه متقاضی را ندارند.