کد خبر : 72580 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفرتکانی در غبار بی ثباتی اقتصاد میهن: حکایت حذف صفرها از پول ملی ایران داستان تازه‌ای نیست و چند سالی است که حرف و حدیث‌های آن را از گوشه و کنار می‌شنویم. اما در این میان دیدگاه صاحب نظران و اقتصاددانان بزرگ کشور چیست؟ و تا چه اندازه بر اجرای آن تاکید دارند؟
صفرتکانی در غبار بی ثباتی

آنچه از نتیجه برآمد این بود که برخی هدف دولت از حذف 4 صفر پول ملی را سرگرم کردن مردم می دانند و برخی دیگر آن را با رفرم پولی کشور ترکیه مقایسه کرده و عواقب اجرای بی برنامه آن را هشدار دادند. در نهایت آنکه به نظر می رسد قریب به اتفاق این صاحب نظران، در اخذ چنین تصمیمی و اجرای آن، "زمان مناسب" را بسیار مهم ارزیابی می کنند. آنها معتقدند، اکنون مردم از دولت انتظارات دیگری دارند؛ انتظار دارند معیشت آنان را ساماندهی کند، زنجیره تامین کالاها را تنظیم کند، از افزایش سریع نقدینگی جلوگیری کند و در برابر تورم افسارگیسخته امسال قد علم کند. آنچه می خوانید برای ثبت در حافظه تاریخی نظام پولی ایران حائز اهمیت است؛

دکتر حسین صمصامی:

حذف صفر از پول ملی فقط یک عملیات حسابداری است و تاثیری بر حل مشکلات اقتصادی ندارد.

دکتر عباس علوی راد :

اقتصاد ایران دچار بی ثباتی و مشکلات ساختاری پیچیده و حل نشده است. بدون در نظر گرفتن دلایل این بی ثباتی و مهار بی ثبات کننده ها، حذف صفرهای پول ملی نه ضرورتی دارد و نه مشکلی را حل خواهد کرد.

دکترحسین سلاح ورزی:

تورم که مهار نمی شود،موانع تولید و مشکلات فضای کسب و کار هم که مورد بی توجهی است،از حکایت سوزناک بی انضباطی مالیه و ناکارآمدی خدمات عمومی هم که نگوییم بهتر است! لابد اعضای هیات دولت فکر کرده اند اگر این تغییر را هم در واحد پول ملی ندهند، خلق الله دچار تردید می شوند که مملکت اصولا حکمرانی اقتصادی هم دارد؟!

دکتر پیمان مولوی:

به جاي حذف ٤ صفر از پول ملي و تاكيد بر ظاهر ماجرا مي توان چند كار را در دستور قرار داد: اول: اجراي قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار به صورت كامل و تمام قد. دوم: كاهش دخالت دولت در بازارها و تصميمات يك شبه سوم: اولويت دادن اقتصاد به موضوع اصلي كشور و افزايش درامد سرانه مردم. چهارم: .آغاز اصلاحات در سيستم بانكي و استفاده از افراد توانمند و كارامد با دانش روز. پنجم: .ايجاد فضاي مشترك در كليت اقتصاد ايران

دکتر حیدر حسینی:

اکنون که کشور در تحریم است و تورم رکورد 25 سال گذشته را شکسته و به بالاترین سطح خود رسیده است، سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته است، دولت به جای آنکه به آحاد مشکلات جامعه رسیدگی کند و راهکارهای لازم را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی پیش‌بینی کند. راهکارهایی را به مرحله اجرا می‌گذارد که می‌تواند ایجاد سرگرمی برای مردم و بازی کردن با اعداد تلقی شود.

دکتر محمد طبیبیان:

اين كار هيچ اثر واقعى مثبتى ندارد، در شرايط فعلى  بار هزينه چاپ ميليون ها برگ اسكناس و ضرب ميليون ها سكه جديد را هم به همراه دارد كه به يك معضل جديد تبديل خواهد شد مثل تجديد كارت هاى ملى .

دکتر محمد رضا منجذب:

چنین حرکتی در اقتصاد در شرایطی قابل توصیه است که اقتصاد در شرایط تورمی شدیدی نباشد تا بتواند آثار مطلوب خود را به جای گذارد. زیرا با تورم شدید مجدد بعد از مدتی تعداد صفرها از منظر مصرف کننده افزایش مییابد و عملا آثار مثبت چندانی نخواهد داشت و لذا به نظر میرسد در حال حاضر بهتر است این سیاست به زمانی موکول گردد که سیاستگذار بر مشکل تورم شدید فائق آمده باشد.

دکتر طهماسب مظاهری:

ریال، هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی دیگر معنای اولیه خودش را از دست دادها است. درواقع حذف چهار صفر از پول ملی اقدامی ضروری و الزامی است.

دکتر میثم موسایی:

حذف صفر از پول ملی فقط بازی با کلمات و بخش غیرواقعی اقتصاد است. در شرایط کنونی هر اقدامی و هرگونه دستکاری قوانین و سیاستگذاری‌های هیجانی تنها بهانه‌ای برای سرگرم کردن مردم و رسانه‌هاست.

دکتر محمدحسین ادیب:

در همه دنیا ، پول ملی هر کشور در مقابل پول ملی کشورهای دیگر، ضریبی از یک است مثلا یک پاوند معادل ١.٢١ دلار است. در  ایران یک دلار معادل ١5٠٠٠٠ ریال است و این معقول نیست اگر چهار صفر برداشته شود یک دلار ١5 تومان میشود که البته یک مقدار تند است و باید پنج صفر برداشته شود یعنی یک دلار معادل ١.5 تومان باشد و مقامات بانک مرکزی مقداری با احتیاط عمل کردند.    

دکتر فتح‌الله تاری:

کنترل تورم با حذف صفر از پول ملی یک اقدام بی‌نتیجه خواهد بود. مضاف بر اینکه در حال حاضر عموم مردم در مکالمات و محاورات خود به‌صورت عادی، یک صفر را از واحد پول حذف می‌کنند.

دکترفرشاد مومنی:

حذف صفر از پول ملی جنبه نمایشی دارد. مجلس تا تضمین های لازم را نگرفته، زیر بار حذف صفرها نرود.

دکتر حسن سبحانی:

استدلال اقتصادی برای حذف صفر از پول ملی نشده است، یک استدلال هزینه‌ای شده که برای مثال به این شکل هزینه‌های چاپ پول برای ما کم می‌شود و سهولت حمل‌ونقل و اینطور بحث‌ها هست، اما اینکه متغیرهای اقتصادی اصلاح می‌شود، تولید رونق پیدا می‌کند و تورم کاهش پیدا می‌کند را نه کسی ادعا کرده و نه باید منتظر آن باشیم.

دکتر مهدی تقوی:

حذف صفر از پول ملی بدون هیچ توجیه اقتصادی است. در ابتدا صحبت از این بود که 2 صفر از پول ملی حذف شود، اما اکنون از حذف 4 صفر سخن می‌گویند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان این اقدامات را مورد قبول نمی‌دانند.

دکتر احمد مجتهد:

حذف صفرها از پول ملی قبلا هم مطرح شده بود اما به دلایلی انجام نشد. این اقدام برای اقتصاد کشور ضروری است و منطق اقتصادی دارد.

دکتر کوروش پرویزیان:

حذف ۴ صفر از پول ملی تاثیری در حفظ ارزش پول کشور ندارد. تورم بسیار سنگینی در کشور وجود دارد.                                 

دکتر علی دینی:

انتظار نا‌به جایی از حذف صفر پول ملی نباید داشت. این برداشت نادرست متاسفانه در کشور شکل گرفته است که چون کشورهای دیگر از جمله ترکیه طرح حذف صفر پول ملی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و توانسته‌اند به تغییر عملکرد‌های اقتصادی دست پیدا کنند پس ما هم می‌توانیم.

دکتر عباس شاکری:

اضافه یا کم کردن صفر در شرایط امروز هیچ فایده‌ای ندارد. هدف از حذف صفر چیست؟ آیا با اینکار به فکر آرامش مردم هستید؟ مردم زمانی آرامش پیدا می‌کنند که قیمت‌ها متناسب با درآمدشان تغییر کند نه مثل امروز که ۷۰ درصد قدرت خریدشان کم شده است! اعتمادمردم با حذف چند صفر از پول ملی افزایش نمی‌یابد!

دکتر حامد قدوسی:

در این ۱۵ سالی که تحلیل اقتصادی می‌نویسم، هیچ سوالی پوچ‌تر از تحلیل «اثر حذف صفر از واحد پول» نبوده است. معمولا خود سوال‌کننده هم می‌داند که ماجرا یک تغییر اسمی در واحد اندازه‌گیری است و احتمالا اثر حقیقی چندانی پس آن نیست، ولی باز امیدی دارد که شاید کسی که اقتصاد خوانده چیزی بیش از این و عمیق‌تر از این کشف و عرضه کند. اقتصادخوانده نگون‌بخت هم مجبور است برای خالی نبودن عریضه حداکثر عقل سلیم غیراقتصاددانانه خود را به کار بگیرد و بگوید «البته ممکن است اثرات روانی هم داشته باشد ».

دکتر آلبرت بغزیان:

اکنون زمان این اقدام نیست و حذف صفر از پول ملی به عنوان آخرین مرحله ترمیم اقتصادی باید انجام شود و اکنون مسئولان باید به جای حذف صفر نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کنند.                 

دکتر داوود سوری:

اگر مسئولان بانک مرکزی با استفاده از تجربه کشورهای دیگری که اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند، چنین تصمیمی گرفته‌اند، باید بدانند کشورهای مورد نظر، این اقدام را در کنار سیاست‌های ساختاری دیگری که زمینه حذف صفر از پول ملی را فراهم می‌کند انجام داده‌اند، نه اینکه بدون حل مشکلاتی مانند تورم، نقدینگی، بیکاری و... صفرهای پول ملی را حذف کنند.

دکتر کامران ندری:

اگر بانک مرکزی، مجلس و دولت فکری به حال افزایش نرخ تورم و سرعت فزاینده نقدینگی نکنند، کمتر از ۱۰ سال دیگر باید ۴ صفر دیگر از پول ملی خود کم کنیم. مهم‌ترین مشکلی که اقتصاد ایران را تهدید ‌می‌کند، افزایش سریع نقدینگی و بالا رفتن نرخ تورم است که به نظر ‌می‌رسد مسئولان بانکی و دولتی آن را فراموش کرده اند.

دکتر علی چشمی:

اتفاقی که در کشور ما در حال وقوع است « رفرم پولی» نام دارد. یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای این تغییر، ثبات در اقتصاد و نرخ تورم پایین و ثابت است که متاسفانه شرایط واقعی اقتصاد کشور ما این گونه نیست، به طوری‌که در سه سال 97، 98 و 99 تورم بالای 30 درصد را داشته و خواهیم داشت؛ تصمیم به این تغییر در ابتدای سال 99، درست زمانی است که بی‌ثباتی اقتصادی بالایی در کشور وجود دارد.

دکتر کمیل طیبی:

اگر قرار بود به عنوان تصمیم گیرنده سیاست حذف صفرها از پول ملی عمل کنم، تصمیم گیری برای اجرای و بررسی آن را به یک سال موکول می کردم، چراکه ریال هنوز می تواند شرایط خود در فرصت کاهش بهای نفت و سایر بحران های فعلی را پیدا کند. معتقدم اصلاحات اقتصادی باید در جای دیگری صورت گیرد، چراکه اقتصاد کشور امروز نیازمند تعامل با اقتصاد بین الملل و تقویت بخش خصوصی است.