کد خبر : 72439 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين
طرح سه‎‌فوریتی تعطیلی کشور از دستورکار مجلس خارج شد اقتصاد میهن: طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان مواجه شد.
طرح سه‎‌فوریتی تعطیلی کشور از دستورکار مجلس خارج شد

علی ادیانی طرح سه فوریت این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.وی افزود: پیش از این آقا (رهبری) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

ادیانی اضافه کرد: این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. چرا ما به دنبال قانون نویسی هستیم در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست. مسعود پزشکیان این اخطار را وارد دانست و گفت: به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم. در ادامه این اخطار به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند و بر همین اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.