کد خبر : 72353 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند
افزایش 100 درصدی خروج مهاجرین افغانی از ایران اقتصاد میهن: پس از شیوع ویروس کرونا در ایران مرز اسلام قلعه شاهد بازگشت حجم وسیعی از مهاجرین افغانستانی به کشورشان است.
افزایش 100 درصدی خروج مهاجرین افغانی از ایران

«جاوید نادم» رئیس اداره مهاجرین و بازگشت‌کنندگان در هرات گفت: از یک هفته پیش تاکنون حجم وسیعی از مهاجران در کشور ایران در حال بازگشت به افغانستان هستند و می‌توان گفت در حال حاضر این روند نسبت به گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.وی افزود: در حال حاضر روزانه نزدیک به ۲ هزار تن از مهاجرین افغان از مرز اسلام قلعه وارد خاک افغانستان می‌شوند.

نادم ادامه داد: پس از معاینات کامل از سوی تیم پزشکی که در مرز اسلام قلعه وجود دارد این افراد وارد می‌شوند و در مصاحبه‌هایی که اداره مهاجرین و بازگشت‌کنندگان با آنها داشته بیشتر این افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران تصمیم به بازگشت به افغانستان گرفته‌اند.وی همچنین خاطرنشان کرد: روز گذشته یک هزار و ۷۳۶ تن دارای مدارک، به همراه ۷۳ تن فاقد مدرک، وارد خاک افغانستان شده‌اند که از این میان ۲۵ درصد خانواده‌ها بوده‌اند.

از سوی دیگر نیز «محمد آصف کبیر» معاون اداره بهداشت هرات در این مورد گفت: یکی از نگرانی‌های اداره بهداشت هرات باز بودن مرز اسلام قلعه هرات است که هر روز شاهد بازگشت مهاجرین و افراد مختلف هستیم و در حال حاضر تمامی موارد مشکوک که در بخش خاص بیمارستان شناسایی می‌شوند با تاریخچه سفر به ایران بوده‌اند.وی تصریح کرد: در حال حاضر آمار در ولایت هرات به ۵۴ فرد مشکوک رسیده که از این میان ۳۵ تن آنها پس از آمدن نتیجه آزمایش های آنها منفی بوده است و ۱۹ واقعه مشکوک روز گذشته برای تشخیص نمونه‌های آنها به کابل فرستاده شده است.

کامران علیزائی رئیس شورای ولایتی هرات نیز تاکید دارد که حکومت افغانستان و وزارت بهداشت باید هرچه زودتر بودجه‌ای را که رئیس جمهور برای کنترل بیماری کرونا اختصاص داده در اختیار بخش بهداشت قرار دهد و امکانات مورد نیاز برای کنترل ویروس کرونا تهیه شود.وی ادامه داد: حکومت باید برای مسدود کردن مرز اقدام نماید و بازبودن مرز اسلام قلعه هرات نگرانی بزرگی برای گسترش ویروس کرونا در هرات است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات نیز گفت که در حال حاضر صلاحیت تصمیم گیری برای مسدود کردن مرز و یا باز کردن آن به ادارات مرکزی افغانستان برمی‌گردد و هرگونه تصمیم از سوی مرکز به ما ابلاغ شده و ما وارد اقدام خواهیم شد اما اداره محلی هرات در حال حاضر برخی محدودیت‌ها را برای سفر به کشور ایران وضع کرده و تلاش دارد تا گردش ویروس کرونا را در جغرافیای هرات متوقف بسازد. شهروندان هرات و شورای ولایتی نیز از انتشار ویروس کرونا در ولایت هرات به شدت نگران هستند و از حکومت می‌خواهند تا مطابق با کشورهای خارجی و پیشرفته درگیر به ویروس کرونا تجهیزات و امکانات کافی را فراهم سازند. با ثبت یک مورد ویروس کرونا در هرات، در این ولایت از سوی وزارت بهداشت افغانستان حالت اضطراری اعلام شد و در حال حاضر تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز به‌صورت متوقف و یا نیمه فعال قرار دارند.