کد خبر : 72173 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي
سیستان و بلوچستان غرق شد! / یک استان سیل زده؛ یک هلی کوپتر امداد! اقتصاد میهن: به دنبال بارش‌های شدید در جنوب کشور از جمله سیستان و بلوچستان از عصر روز جمعه رودخانه‌های این استان طغیان کرد تا مشکلی بر مشکلات مردم محروم این استان فراموش شده بیفزاید.
سیستان و بلوچستان غرق شد! / یک استان سیل زده؛ یک هلی کوپتر امداد!

سرریز شدن دو سد پیشین و زیردان در جنوب استان نیز مجموعه مصائب وارد بر آن را تکمیل کرد. آنچنان که ستاد مدیریت بحران استان ناچار شد برای جلویگری از خطرات  احتمالی برخی از مناطق پایین دست این استان را تخلیه کند. ۱۳ شهرستان این استان از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند از سیل متاثر شده و  از عصر روز جمعه تا کنون ۳۵۰ راه مواصلاتی در اثر سیل به صورت کامل قطع و از بین رفتند و ۱۲۰ روستا نیز با قطع برق مواجه شدند.

 وخامت اوضاع در برخی شهر‌ها از جمله کنارک چنان بود که به دنبال طغیان رودخانه‌های محلی ۶ روستای این شهرستان با ۲۴۵ نفر جمعیت تخلیه و برای اسکان به مکان‌های امن منتقل شدند. در صفحات شبکه‌های اجتماعی نیز عکس‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای از مردم روستا‌ها در جریان سیل سیستان و بلوچستان در محاصره آب بوده و به بالای درخت‌ها پناه برده‌اند. از بین رفتن محصولات کشاورزی نیز از دیگر پیام‌هایی بود که در فضای مجازی منتشر می‌شد و هشدار مداوم نسبت به این موضوع که استان سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی جدی قرار دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از اداره کل هواشناسی استان سیستان وبلوچستان، از ایستگاه‌های مسکوتان، نیکشهر «۱۵۰» میلی متر بارش باران، مومان، بالا کنارک «۱۴۹.۵»، کهیر، کنارک «۱۴۹»، رئیس آباد، سرباز «۱۲۹»، شهر بزمان «۱۲۷»، شهر کنارک «۱۲۶.۵»، دلگان «۱۱۷»، بنت، نیکشهر «۱۱۵»، سورکمب، چابهار «۱۱۳»، ساربوک، قصرقند «۱۰۹»، شهر راسک «۱۰۷.۸» و ترشاب، خاش «۱۰۵.۵» و کهنوک دهپابید، خاش «۱۰۴» میلی متر بارش باران گزارش شده است. کارشناسان هواشناسی اعلام کرده اند که چنین بارشی در طول سال‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است. طی ساعات گذشته، عکس‌ها و ویدئو‌هایی از استان سیستان وبلوچستان درشبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد راه‌های روستایی، منازل مسکونی وزمین‌های زراعی در بخش‌های مرکزی و جنوبی این استان با تخریب گسترده مواجه شده اند و امداد رسانی در برخی روستا‌ها تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.

چادر و پتو برای اسکان حادثه‌دیدگان نداریم

منصور کریم‌دادی عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری (از توابع چابهار) درباره مشکلات منطقه می‌گوید: خسارات اولیه در بعد مالی و جانی هنوز برآورد نشده است، زیرا ۹۵ درصد راه‌های روستایی شهرستان چابهار مسدود بوده و ما به این نقاط دسترسی نداریم.او با اشاره به اینکه در مسیر چابهار به سرباز نیز ر اه در چندین نقطه مسدود شده است، ادامه می‌دهد: در سیلی که از روز گذشته در این منطقه شروع شده است دو شهرستان کنارک و چابهار به شدت درگیر بوده و در شرایط بحرانی قرار دارند. آنچنانکه در بخش زرآباد شهرستان کنارک خسارت سنگینی به زیرساخت‌های روستایی به ویژه در بخش کشاورزی وارد شده و ارتباط راه‌های روستایی به صورت کلی قطع شده است.عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری می‌افزاید: در منطقه دشتیاری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستا وجود دارد که ۹۵ درصد راه‌هایی روستایی در اثر سیل قطع شده است، مردم هر لحظه تماس گرفته و گریه‌کنان از ورود آب به منازل خود خبر می‌دهند.

 یک پسر بچه در دشتیاری در جریان سیل کشته شد

 عباسعلی ارجمندی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به تعداد هلی کوپترها گفته است: «دستگاه‌های نظامی و انتظامی تمام امکانات خود را از طریق زمینی و هوایی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده‌اند. همچنین از صبح امروز امدادرسانی هوایی آغاز شده است در حال حاضر ۵ فروند بالگرد در اختیار ما است، اما فقط اجازه پرواز به دو فروند بالگرد داده شده است، چراکه هوا برای پرواز مناسب نیست.» کریم‌دادی عضو ستاد مدیریت بحران البته می‌گوید: با وجود درخواست فرماندار دشتیاری برای استقرار بالگرد امداد و نجات در این مناطق، تنها یک بالگرد هلال احمر در شهرستان مستفر شده است. مگر یک بالگرد چند روستا را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. در حال حاضر برق تعدادی از روستا‌ها قطع است و تنها ارتباط تلفنی داریم، اما آمار دقیقی از تعداد این روستاها نداریم.

 عضو ستاد مدیریت بحران اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در شهرستان کنارک از جمعه بارندگی شروع شده است همکارانم در آن منطقه روز گذشته خبر دادند وضعیت آن شهرستان نیز بحرانی بوده است، اما از شرایط امروز این شهرستان خبر ندارم.او ادامه می‌دهد: تاکنون بخش دشتیاری شهرستان چابهار تنها یک کشته داشته است، آنهم پسربچه‌ای بود که جان خود را در سیل از دست داد.عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری با تاکید دوباره بر اینکه اولین کمبود ما بالگرد برای نجات جان مردم سیل‌زده است، عنوان می‌کند: مردمی را که نجات می‌دهیم به منطقه‌ای امن در شهر نگور مرکز دشتیاری منتقل می‌کنیم این منطقه امن بالای کوه واقع شده است. او با اشاره به اینکه هیچگونه امکاناتی برای اسکان اضطراری این افراد دیده نشده است، اظهار می‌کند: روز گذشته دو روستای شیرگواز و جوییگ را که جمعا ۳۰۰ نفر بودند تخلیه و به این منطقه منتقل کردیم، اما به دلیل نبود امکانات اسکان اضطراری این افراد تا صبح زیر باران بودند بدون اینکه چادری برای اسکان و پتو و وسایل گرمایشی داشته باشند، اما از نظر مواد خوراکی مشکلی وجود نداشت. کریم‌دادی خاطرنشان می‌کند:‌ امروز به دلیلی قطع بودن راه‌های ارتباطی موفق نشدیم روستایی را تخلیه کنیم تنها توانستیم تعدادی از مردم را جابجا کنیم. زیرا قایق هم فضای کافی برای انتقال مردم ندارد.

علت بارش‌های شدید در جنوب کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند.احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور گفته که "در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگو‌های جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. "

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیند‌های گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: "برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند. " رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم، اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: "امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود."