کد خبر : 72144 تاریخ : ۱۳۹۸ يکشنبه ۸ دي
آغاز بکار سومین نمایشگاه کار ایران از 17 بهمن ماه در بوستان گفتگو اقتصاد میهن: دبیر سومین نمایشگاه کار ایران از برگزاری این نمایشگاه با حضور بیش از ۴۵۰ شرکت متقاضی، طی روزهای ۱۷ الی ۱۹ بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه بوستان گفتگو خبر داد.
آغاز بکار سومین نمایشگاه کار ایران از 17 بهمن ماه در بوستان گفتگو

به گزارش ایران نیوز24، «محمد شریف خانی» لزوم برگزاری این رویداد در پیدا نکردن استعدادهای خوب در بین نیروهای آماده به کار در جامعه عنوان کرد و گفت: طی چندین سال برگزاری این نمایشگاه، بیش از ۳۵۰۰ استخدام صورت گرفته و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز با حضور به ، شرکت‌های مختلف، کارجویان و کارفرمایان به اهداف خود دست پیدا کنند. شریف خانی با اشاره به این موضوع که نمایشگاه کار برای برندهای مطرح جامعه یک فرصت دوباره برای شناساندن خود در قالب یک کارفرما است، از ایجاد بخش جدیدی در نمایشگاه شوم خبر دادو افزود: «جاب فیر پلاس می‌خواهد که با برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های تماما رایگان مختلف که به دست مدیران منابع انسانی شرکت‌ها صورت می‌گیرد، مهارت‌های اجتماعی و فردی کارجویان را بالا ببرد.»

وی با اشاره به این‌که این روزها همه از بحران رکود و بیکاری می‌نالند، مراجع و کارشناسان مختلف مدام نسبت به ادامه این روند و تبعات اقتصادی و اجتماعی‌اش هشدار می‌دهند و خلاصه همه نگران هستند، گفت: «با این حال، انبوه متقاضیان کاریابی، فقط یک روی این بحران هستند. جذب نیروی کار متخصص، همواره برای کارفرمایان فرآیندی پیچیده و طاقت‌فرسا بوده است. هرچه سطح آموزش و تخصص مورد نیاز برای مشاغل بالاتر می‌رود، دشواری‌های یافتن نیروی کار مناسب نیز بیشتر می‌شود. تمام این گلایه‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که هر ساله موجی از جمعیت تحصیل کرده کشور از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و بخش قابل توجهی از آنان به اردوی بیکاران می‌پیوندند. با چنین سطح و گستره‌ای از متقاضیان و بیکاران، باید پرسید چرا کارفرمایان در جذب نیروی متخصص همواره دچار چالش هستند؟ واقعیت این است که در کشور ما، ساز و کارهای جذب نیروی کار بسیار ابتدایی و غالبا ناکارآمد هستند. علی‌رغم اینکه در سال‌های اخیر، انبوهی از بنگاه‌های کاریابی، به ویژه شبکه‌های کاریابی اینترنتی شکل گرفته و گسترش یافته‌اند، اما همچنان کارفرمایان نمی‌توانند با استناد به یک سری اسناد مکتوب از کم و کیف واقعی متقاضیان خود کسب اطلاع کنند. این مساله، با افزایش سطح تخصص و حساسیت مشاغل جدی‌تر می‌شود تا جایی که کارفرمایان را به سمت بهره‌گیری از کانال‌های متفاوت و گاه بسیار سنتی سوق می‌دهد. یکی از رایج‌ترین این موارد که این روزها در بسیاری از شرکت‌های خصوصی به چشم می‌خورد، تعیین پاداش برای کارمندانی است که بتوانند یک نیروی متخصص کارآمد را به شرکت معرفی کنند.

دبیر نمایشگاه سپس از اضافه‌شدن یک محصول تازه به این رویداد خبر داد: «در سومین نمایشگاه کار ایران، از بخش ویژه‌ای رونمایی خواهد شد؛ که نمایشگاه کار پلاس نام گرفته است. یک سالن مجزا به این بخش جدید اختصاص یافته، که پاسخی به یک نقیصه موجود در فضای کاریابی کشور است. همواره، چه کارجویان و چه کارفرمایان به وجود این نقطه ضعف اشاره کرده‌اند و ما فکر کردیم که برطرف کردن آن، یکی از رسالت‌های امسال نمایشگاه کار است. وقتی فردی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، کلیه مباحث علمی و فنی مختص رشته خود را در کلاس‌ها یا از طریق کتاب‌ها و حل تمرین به‌طور کامل فرا گرفته است. اما وقتی برای یافتن شغل تلاش می‌کند، متوجه می‌شود که بسیاری از دیگر مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را هنوز نیاموخته است. از مهارت‌های فردی و اجتماعی گرفته تا مسائل مالی، اخلاق و رفتار سازمانی و ارتباط‌های بین‌رشته‌ای. شرکت‌ها نیز باید مطمئن شوند کسی را که استخدام می‌کنند، برخوردار از چنین ویژگی‌هایی هست و کاملاً قادر است در هم‌افزایی با سایر نیروهای سازمان، در ارتقای شاخص‌های عملکردی‌شان موفق عمل کند. در نمایشگاه کار پلاس، مدیران منابع‌ انسانی شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر و موفق، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و رایگان، در انتقال تجارب خود و آموختن مهارت‌های ذکر‌شده به فارغ‌التحصیلان و متقاضیان کار تلاش خواهند کرد. رویکرد این آموزش‌ها کاملاً منطبق با نیازها و الزام‌های ورود به بازار کار خواهد بود

«پویان دلاوری» دبیر اجرایی نمایشگاه نیز با ارائه آماری از سنوات گذشته این نمایشگاه،گفت: «۷۰ هزار رزومه در نمایشگاه سال گذشته رد و بدل شد و نزدیک به ۱۲ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم. در درخواست‌های شغلی ۵۱ درصد متعلق به بانوان بوده و ۴۹ درصد به آقایان و یک نگاه کاملا برابری جنسیتی در بین شرکت‌ها حاکم بوده. ۴۸ درصد بازدیدکنندگان در مقطع کارشناسی هستند و ۴۴ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۲ درصد نیز مدرک دکترا دارند. همچنین میانگین سنی بازدیدکنندگان ۲۵ سال بوده و بالای ۷۹ درصد از آنها حداقل دو سال سابقه کاری داشتند.»

دلاوری تصریح کرد: امسال دو الی چهار غرفه بین‌المللی نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت تا نیروهای انسانی حاذق ملی ما بتوانند فرصت حضور در شرکت‌های بین‌المللی را داشته باشند. به گفته دلاوری نمایشگاه کار ایران در سال آینده در شهرهایی چون مشهد و قزوین نیز برگزار خواهد شد. تاکید کرد که نمایشگاه کار ایران می‌خواهد راه‌حلی مناسب برای حل مشکل بیکاری جوانان ایرانی باشد.