۱۴۰۲ شنبه ۵ اسفند چاپ
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/قیمت گذاری دستوری بلای جان ۴۰ صنعت بورسی

۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/قیمت گذاری دستوری بلای جان ۴۰ صنعت بورسی

اقتصاد میهن: مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران عنوان کرد: چالش اغلب فعالان بازار سرمایه، موضوع قیمت‌گذاری دستوری است که بلای جان صنایع شده‌ است. در بورس کشور بیش از ۴۰ صنعت داریم که همگی از این موضوع گلایه مند هستند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، محمود گودرزی در «کنفرانس چشم‌انداز بازار سرمایه ۱۴۰۳» بزرگ‌ترین همایش فعالان بازار سرمایه اظهار داشت: امروز وقتی از مسائل حرف می‌زنیم، واژگان ما پیشوند ناترازی دارند. دو محور اساسی در رشد و توسعه کشور وجود دارد؛ مفهوم توسعه و قیمت‌گذاری دستوری. چالش اغلب فعالان بازار سرمایه، موضوع قیمت‌گذاری دستوری است که بلای جان صنایع شده است. در بورس کشور بیش از ۴۰ صنعت داریم. صنایع مختلف از جمله زنجیره پتروشیمی و فولاد و هواپیمایی و… نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند. خصوصی سازی بدون حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد.گودرزی ادامه داد: ۱۰۰ درصد بازنده قیمت‌گذاری دستوری، طبقه ضعیف جامعه هستند؛ چرا که درآمدها به طور مناسب رشد نمی‌کند و ناترازی جدید در خانواده‌ها شکل می‌گیرد. سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین سرمایه در بورس انجام شده، سال آینده نیز این عدد محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنگاه‌های اقتصاد آن‌قدری سود ندارند که بتوانند سود ۳۰ درصدی ارائه دهند، در نتیجه این امر قطعاً باعث رکود خواهد شد. در بورس کمک کردیم با ابزارسازی با روش‌های اکوئیتی و مشارکت مردم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری به تأمین مالی کمک کنیم. تا زمانیکه یک بازار ثانوی شاداب نداشته باشیم؛ تأمین مالی در بازارهای اولیه معنا نخواهد داشت. تلاش سیاست‌گذاران در بازار سرمایه در همین راستا است.گودرزی ادامه داد: بالغ بر ۲ سال گذشته زمانی که وارد بورس تهران شدم، دغدغه بزرگ من بازار سنتی و عدم وجود سامانه‌ای بود که به صورت درست و بهینه پاسخگوی نیاز بازار سرمایه باشد. تلاش کردیم بتوانیم در بورس تهران معماری تحول دیجیتال را آغاز کنیم. خوشبختانه امروز ۱۱ پروژه به ثمر نشست و این تغییرات فناورانه در سال ۱۴۰۳ لمس خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در پایان یادآور شد: غم‌انگیز است که ما مثل بورس‌های دنیا شاهد ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال نیستیم. اگر این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند می‌توانند کمک بسیاری به التهابات بازار کنند چون ارتباطی با قیمت‌های جهانی و دلار ندارند و کاملاً با توانمندی‌های جوانان ایران متناسب است. اقتصاد ایران و بازار سرمایه نیز نیازمند امید است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها