۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ دي چاپ
ارسال محموله‌های نفتی به چین از سوی ایران متوقف شد

مزه شیرین نفت تحریمی

مزه شیرین نفت تحریمی

اقتصاد میهن: آنگونه که برآوردها نشان می‌دهد چین با خرید نفت ارزان قیمت از ایران، ‌ونزوئلا و روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرار دارند تنها در سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کرده است. حالا رویترز در خبری مدعی شده که صادرات نفت ایران به چین کاهش پیدا کرده و حتی برخی از منابع می‌گویند ارسال محموله‌های نفتی به چین از سوی ایران متوقف شده است.

آنگونه که رویترز گزارش کرده، ایران به دلیل درخواست قیمت بالاتر و کاهش تخفیف، ارسال محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرده است. هر چند میزان تخفیف ایران بر روی فروش نفت مشخص نیست اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از تخفیف ۱۳ دلاری بر روی نفت سبک است که حالا گفته می‌شود ایران می‌خواهد این میزان را به ۵ تا ۶ دلار کاهش دهد.هرچند مقامات وزارت نفت در قبال این خبر واکنش رسمی نشان نداده‌اند اما مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تکذیب این موضوع، تاکید کرده که اکنون در شرایط فروش حداکثری نفت قرار داریم.

محمود خاقانی کارشناس بین‌الملل انرژی بر این باور است که هر چند ممکن است رویترز جوسازی کند، اما چون واقعیت‌ها معلوم نیست، این شبهه پیش خواهد آمد. در این شرایط اگر گزارش رویترز را مبنا قرار دهیم، دو سناریو قابل تحلیل است: اول حجم فروش پایین آمده و ایران خواستار تخفیف کمتر شده است، در این حالت باید دید عکس‌العمل چینی‌ها چه بوده و آیا این موضوع عامل توقف فروش نفت یا کاهش صادرات آن به این کشور شده یا نه؟  نظریه دوم این است که ایران با چین وارد تهاتر شده است و ما‌به‌ازای نفتی که فروش می‌رود، کالا وارد می‌شود. در هر صورت آنچه مسلم است اینکه کاسبان تحریم خواسته‌اند، نفت را با تخفیف کمتری به چین بفروشند و در مقابل چین هم احیانا گفته که با این پیشنهاد موافق نیست.

نرسی قربان، کارشناس دیگر انرژی نیز معتقد است که اطلاعات منتشر شده تنها حدس و گمان بوده و نمی‌توان در این شرایط تحلیل درستی ارائه کرد. اما اگر به هر دلیلی ایران بازار چین را از دست بدهد، با چالشی جدی مواجه می‌شود. این درست است که کشور‌هایی دیگری حاضر به خرید نفت از ایران هستند، اما به مقدار چین پول ندارند و خریدار مقدار ناچیزی از نفت ایران خواهند بود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها