۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت چاپ

کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف لبنیات با افزایش ۸۵ درصدی محصولات لبنی

کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف لبنیات با افزایش ۸۵ درصدی محصولات لبنی

اقتصاد میهن: افزایش ۸۵ درصدی قیمت لبنیات در سال گذشته منجر به کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف لبنیات شد؛ این گفته علی احسان‌ظفری از فعالان صنفی صنعت لبنیات است که می‌گوید افزایش قیمت لبنیات در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته و حتی منجر به برکناری وزرا شده اقدام درستی نیست.

بررسی قیمت لبنیات در سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی از محصولات لبنی از ابتدای سال افزایش یافته است.اسفندماه سال گذشته، محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد که دولت افزایش قیمت محصولات لبنی را به بعد از ماه رمضان موکول کرده است.بررسی بازار لبنیات نشان می‌دهد که قیمت پنیر لیقوان با یک رکوردشکنی به کیلویی ۳۶۵ هزار تومان رسیده است؛ در حالی که نرخ اتحادیه کیلویی ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت یک کیلو سرشیر گاومیش که سال گذشته کمتر از ۴۰۰ هزار تومان بود از ابتدای سال جاری به بیش از کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران، درباره آخرین وضعیت افزایش قیمت لبنیات توضیح داد: قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان افزایش قیمت محصولات لبنی بررسی شود، اما از آنجایی‌که فشار اقتصادی بسیاری روی دوش مردم است و حتی شاهد جابه‌جایی وزرا در رابطه با بحث افزایش قیمت‌ها هستیم، افزایش قیمت لبنیات در شرایط فعلی به صلاح نیست.علی احسان‌ظفری،  با تاکید بر اینکه در حال حاضر مردم آمادگی افزایش قیمت‌ها را ندارند، گفت: اگر دولت در چنین فضایی به دنبال افزایش قیمت‌ها باشد، قطعا شوک بزرگی به کشور وارد خواهد شد.ظفری با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات به منزله آغاز افزایش قیمت سایر کالا‌های دیگر خواهد بود، عنوان کرد: افزایش قیمت لبنیات در چنین شرایطی بدترین اشتباه دولت خواهد بود.

مشکلات تولید با افزایش قیمت‌ها حل نمی‌شود

این فعال صنفی، افزایش قیمت لبنیات را به منزله حل مشکلات تولید ندانست و گفت: اینکه همواره با افزایش قیمت به دنبال حل مشکلات باشیم درست نیست؛ چراکه افزایش قیمت لبنیات به منزله کاهش سرانه مصرف است که در نتیجه باید شاهد تعطیلی واحد‌های تولیدی لبنی باشیم.او اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات به‌جایی رسیده که دیگر مردم توان خرید و مصرف لبنیات را ندارند؛ در واقع این صنایع هستند که با کاهش قدرت خرید مردم زیان خواهند کرد. از این رو افزایش قیمت لبنیات نتیجه‌ای جز کاهش سرانه مصرف نخواهد داشت.وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید در بخش لبنیات با زیان همراه است؟ بیان کرد: صنعت لبنیات چند سال است که در حال زیان‌دهی است و بهترین گواه این موضوع واحد‌های تولیدی لبنی هستند که در این چند سال یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند.ظفری اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لبنی بزرگ و مطرح که در برخی از استان‌ها بیش از ۴۰ واحد تولیدی فعال داشتند، امروزه به کمتر از پنج واحد تولیدی فعال رسیده است.

این تولیدکننده محصولات لبنی گفت: اینکه مخالف افزایش قیمت لبنیات هستیم به معنای آن نیست که صنعت لبنیات در حال سوددهی است، اتفاقا در این سال‌ها تولیدکنندگان همواره با زیان روبه‌رو بوده‌اند؛ اما بزرگ‌ترین زیان ما کاهش قدرت خرید مردم است. ظفریی بیان کرد: سال گذشته با کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات مواجه شدیم. دولت باید به جای افزایش قیمت محصولات لبنی به یکی از حلقه‌های زنجیره تولید (دامدار یا تولیدکننده) کمک کند تا قیمت محصولات برای مصرف‌کننده بالا نرود. سال گذشته قیمت لبنیات حدود ۸۵ درصد افزایش یافت که منجر به کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف شد. حالا اگر در شرایط فعلی مجددا به دنبال افزایش قیمت باشیم باید شاهد تعطیلی کارخانه‌های تولیدی یکی پس از دیگری باشیم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها