۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت چاپ
جزئیات برنامه های جبرانی دولت در حوزه نان؛

قاچاق 3 ميليون تن آرد، ادعايي کذب است / سهم روزانه هر ایرانی ، ۲۵۰ گرم نان یارانه ای!

قاچاق 3 ميليون تن آرد، ادعايي  کذب است / سهم روزانه هر ایرانی ، ۲۵۰ گرم نان یارانه ای!

اقتصاد میهن: سه روز پس از جنجال‌هاي شكل گرفته بر سر رشد قيمت عجيب آرد براي نانوايي‌هاي آزادپز، حالا جزييات تازه‌اي از برنامه‌هاي جبراني دولت در حوزه يارانه نان منتشر شده است.

توجيه اصلي اين اقدام آن بوده كه با توجه به حجم گسترده تخلف در حوزه توزيع آرد طي سال‌هاي گذشته تصميم دولت بر آن شد تا يارانه نان كه تا پيش از اين به گندم تعلق مي‌گرفت مستقيما به نانوايان پرداخت شود. بر اين اساس طي چند روز گذشته نانوايي‌هاي استان زنجان به صورت پايلوت به كارتخوان‌هاي هوشمند تجهيز شدند و قرار بر اين است تا به ازاي تعداد نان‌هاي فروخته ‌شده يارانه نان به نانوا تعلق گيرد و هيچ تغييري در حجم و قيمت نان خريداري ‌شده نيز صورت نگيرد. آن‌طور كه مشخص شده، دولت به ازاي هر فرد ۲۵۰ گرم در روز نان در نظر گرفته است.

گفته مي‌شود كه مازاد بر اين نياز بايد به صورت آزاد پرداخت شود. در واقع فرد خريدار نان، تا ۲۵۰ گرم در روز را با قيمت يارانه‌اي دريافت مي‌كند و بقيه را بايد به قيمت آزاد حساب كند. مسوولان بانك مركزي اعلام كرده‌اند خريد توسط كارت‌هاي بانكي انجام خواهد شد و بعد از مشخص شدن نواقص كار در استان‌ زنجان اين طرح در ساير استان‌ها اجرايي خواهد شد. در اين راستا مهران محرميان، معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي روز گذشته اعلام كرده نيازي به كارت جديد و افتتاح حساب مجدد براي خريد يارانه‌اي نيست. به گفته محرميان در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه پذيرنده (POS) در نانوايي‌هاي استان زنجان براي اجراي اين طرح وجود دارد البته پيش از عيد در يكي از شهرستان‌ها اين طرح به صورت آزمايشي اجرايي شد و در حال حاضر نيز عملياتي شده است. وي درخصوص نحوه تسويه با نانوايي‌ها نيز گفته است: به لحاظ تسويه‌اي كه با فرد نانوا انجام مي‌شود، تغييري نخواهيم داشت، به عبارت ديگر تسويه با فرد نانوا و كل مبلغي كه مقرر است به حساب وي واريز شود در همان سيكل‌هاي پايا كه در حال حاضر به صورت روزانه انجام مي‌شود و به همان روال قبلي صورت مي‌گيرد.

سازمان برنامه و بودجه در مورد طرح نان شفاف‌سازي كند

سيد محمدرضا مرتضوي، رييس هيات‌مديره انجمن صنفي آردسازان ايران در واكنش به اخبار ضد و نقيضي كه در مورد پرداخت يارانه آرد طي روزهاي گذشته در رسانه‌ها منتشر شد ، گفت: متاسفانه برخي افراد در اين مدت با حدس و گمان در مورد نحوه پرداخت يارانه آرد با رسانه‌ها و مطبوعات مصاحبه كرده‌اند و يك روز گفته شد اين يارانه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود و روز بعد گفتند به حساب نانواها واريز مي‌شود. اما هنوز نهاد اصلي اين طرح كه سازمان برنامه و بودجه است واكنشي در اين خصوص نداشته، اين در حالي است كه آقاي مسعود ميركاظمي بايد در اين خصوص شفاف‌سازي كند و در مورد اصلاح سيستم آرد و نان و تغيير قيمت گندم در ايران و دنيا صحبت كند.

رييس هيات‌مديره انجمن صنفي آردسازان ايران با اشاره به اجراي طرح آزمايشي پرداخت يارانه آرد در استان زنجان نيز گفت: فرآيند ارايه يارانه آرد، به نانوايان تغيير پيدا خواهد كرد‌ و بر مبناي فروش نان، يارانه آرد به نام حساب نانوايان واريز خواهد شد. تعدادي دستگاه پوز به نانوايي‌هاي زنجان داده شده و زماني كه خريدار كارت بانكي خود را براي خريد نان مي‌كشد قيمت نان همانند گذشته محاسبه مي‌شود اما مابقي آن از سوي دولت به حساب نانوا واريز مي‌شود.

۳۰۰ گرم گندم سهم روزانه هر ايراني

مرتضوي در ادامه با اشاره به سهميه ۲۵۰ گرمي نان نيز تصريح كرد: سهميه گندمي كه به خبازي‌ها داده مي‌شود حدود ۷ ميليون تن در سال است كه تقريبا در ماه حدود ۶۰۰ هزار تن مي‌شود كه البته با احتساب بخش ماكاروني و نان‌هاي حجيم (فانتزي) اين رقم به ۱۰ ميليون تن گندم مي‌رسد. در گذشته اين‌گونه محاسبه مي‌شد كه سهميه هر فرد ايراني يا سرانه مصرف در روز حدود ۳۰۰ گرم گندم مي‌شد كه اگر اين ۳۰۰ گرم را در ۳۶۰ روز ضرب كنيد حدود ۱۰۰ كيلوگرم در سال مي‌شود. رييس هيات‌مديره انجمن صنفي آردسازان ايران تصريح كرد: اينكه اين اقدام دولت چقدر درست يا غلط است، يارانه نان را چگونه قرار است تقسيم كنند، قيمت‌ها در آينده آزاد مي‌شود يا خير يا اينكه همان منابع قبل را مي‌خواهند بين مردم به صورت يكسان تقسيم كنند يا اينكه تنها مي‌خواهند به دهك‌هاي خاصي بدهند، از جمله مواردي است كه دولت بايد آن را شفاف‌سازي كند تا مردم از نحوه عملكرد دولت آگاه شوند.

ادعاي قاچاق ۳ ميليون تن آرد کذب محض است

مرتضوي در واكنش به ادعاي قاچاق ۳ ميليون تن آرد خاطرنشان كرد: بعيد به نظر مي‌رسد زيرا ظرفيت هر كاميون براي جابه‌جايي آرد ۱۰ تن مي‌شود و اين ميزان آرد بايد با ۳۰۰ هزار كاميون قاچاق شده شود و روزانه بايد ۱۰۰۰ كاميون آرد از مرزها خارج شوند و هيچ‌كس هم جلوي اين ميزان قاچاق را نگيرد. رييس هيات‌مديره انجمن صنفي آردسازان ايران در ادامه گفت: به اعتقاد بنده اين ارقام جز آمار‌سازي و دروغ‌پراكني موضوع ديگري نيست، مصرف آرد صنف و صنعت و مصرف آرد خبازي‌ها در كشور مشخص است به عنوان مثال ۴۰۰ كيلو آرد سهميه يك واحد نانوايي است و اين سوال مطرح مي‌شود كه اين ميزان آرد قاچاق از كجا تامين شده است؟

مرتضوي تصريح كرد: دولت بايد براي سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ هزار ميليارد تومان يارانه آرد گندم و نان پرداخت مي‌كرد كه توان پرداخت اين ميزان از يارانه را در اين شرايط ندارد و اين طرح نان را براي همين منظور كليد زده است.  رييس هيات‌مديره انجمن صنفي آردسازان ايران تصريح كرد: با توجه به منابع محدودي كه دولت براي اين منظور در اختيار دارد در حال حاضر اين روش (طرح نان) را در پيش گرفته است و مردم بايد بدانند راه‌حل بهتري براي اين موضوع نبود و به نفع مردم است و نبايد اخبار دروغ در اين خصوص منتشر شود.

بر اساس اين گزارش همچنان قيمت نان در نانوايي‌هاي دولتي تغييري نكرده و قيمت انواع نان به اين شرح است: نان سنگك آزادپز ساده: ۵ هزار تومان، سنگك كنجدي آزادپز بر اساس سايز نان در برخي مناطق مياني تهران: ۷ تا ۱۰ هزار تومان، سنگك ساده با آرد دولتي: ۳ هزار تومان، نان تافتون: ۱,۵۰۰ تومان، لواش: ۵۰۰ تومان، بربري با آرد دولتي: ۳ هزار تومان، بربري آزادپز: ۵ هزار تومان، نان باگت (بسته به مناطق مختلف پايتخت): ۸ تا ۱۰ هزار تومان، پيراشكي: ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، نان خرمايي (فانتزي‌پز): ۵ هزار تومان و نان نارگيلي: ۸ هزار تومان.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها