۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند چاپ

سایبانی به نام بیمه زندگی

سایبانی به نام بیمه زندگی

اقتصاد میهن: بیمه زندگی سایبانی است برای فرد که چه فرد مجرد باشد، چه متاهل و یا حتی اگر دارای روابطی باشد که اشخاص از نظر اقتصادی به او وابسته باشند، برخورداری از آن نقش بسزایی در زندگی اش ایفا می کند چرا که این بیمه یک قرارداد بلند مدت اقتصادی میان شرکت بیمه و بیمه شدگان است و هزینه های اساسی زندگی شخص را تامین می کند.

به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، به طور مثال در شرایطی که فرد قصد ادامه تحصیل داشته باشد یا از کار بیکار شود بیمه زندگی هزینه های او را پوشش می دهد یا حتی بنابر تعریف وبسایت «westernsouthern » پس از مرگ نیز حتی در کشورهای غربی زندگی اقتصادی وابستگان شخص بیمه شده همچنان تحت پوشش بیمه زندگی است و این امر شامل هزینه های مراسم خاکسپاری و کفن و دفن او و پوشش بخشی از مخارج زندگی بازماندگان مثل پرداخت اقساط بانکی آن ها نیز می شود. اما در ایران « بیمه زندگی » از چارچوب معنای عام خود خارج شده و شاخه های بسیاری دارد؛ مثل بیمه عمر، بیمه بازنشستگی، بیمه مسافرت یا بیمه های تکمیلی همچون بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت. حال آنکه علت فقدان بیمه زندگی در کشورمان به گمان محمد حسین یوسفی، سرپرست مدیریت بیمه های زندگی بیمه تعاون به مشکلات اقتصادی و تورم حاکم بر جامعه باز می گردد.

چرا «بیمه زندگی» پا نگرفته است؟

از واژه «بیمه» به عنوان قراردادی حقوقی میان فرد و یک شرکت بیمه استفاده می شود که بر اساس آن، شرکت بیمه متعهد می شود تا در صورت وقوع حادثه، بیماری و ازکارافتادگی خسارت واردشده به شخص بیمه شده را تا سقف مشخصی که در بیمه‌نامه تعیین شده، پوشش دهد. حال آن که « بیمه زندگی» در پی تامین بسیاری دیگر از مخارج افراد حتی پس از مرگ آن ها است اما این بیمه در کشور ما کاربردی ندارد و شرکت های بیمه کننده اقدام به ارائه نمی کنند. دکتر غلامرضا سلیمانی،رئیس کل بیمه مرکزی ایران علت پا نگرفتن بیمه زندگی را اینگونه بیان می کند:« در ایران به واسطه وجود صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و صندوق‌های کوچک و بزرگ دیگری که هست، مردم بعد از ۳۰ سال کار کردن بازنشسته می‌شوند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند و دائم صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز خود را باید بگیرند، بنابراین علاقه‌ای به بیمه زندگی ندارند. در حالی که باید کم‌کم بیمه‌های زندگی نقش مکمل بازنشستگی را داشته باشند و بیمه عمر فقط برای زمان فوت نیست، بلکه برای بیمه عمر و پس‌انداز به شمار می‌رود.»

او همچنین علت دیگر عدم استفاده از بیمه زندگی را ناآگاهی مردم از مزایای آن می داند و ادامه می دهد:« یکی دیگر از دلایلی که بیمه زندگی رشد نکرده این است که بازارهای موازی مانند طلا‌، ارز و ساختمان فعال است، در حالی که در کشورهای دیگر اینها فعال نبوده و مردم ترجیح می‌دهند بیمه زندگی بخرند و از همه مهم‌تر این است که بسیاری از مردم کشور ما بیمه‌های زندگی را نمی‌شناسند و این یک کار ملی است که بیمه زندگی به مردم شناسانده شود که اگر بیمه زندگی فعال شود، به بودجه عمومی دولت هم کمک می‌شود و تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی را کاهش می‌دهد. بیمه زندگی برای زمان حیات است نه فقط برای بعد از مرگ.»

تورم، رونق بیمه زندگی را گرفته است

محمد حسین یوسفی، سرپرست مدیریت بیمه های زندگی بیمه تعاون علت عدم رونق بیمه زندگی در ایران را اینگونه توصیف می کند: «طبیعتا پوشش های لازم در بیمه های زندگی برای مردم بسیار مناسب هستند و این اطلاع رسانی توسط شرکت های بیمه و نماینده های محترم باید صورت گیرد تا جایگاه های پوشش های بیمه ای مشخص شود اما در خصوص اینکه چرا هم اکنون فاقد آن مقبولیت های لازم است باید بگویم بیمه های زندگی اقسام متفاوتی دارند همچون حیات، فوت و سرمایه گذاری که قسمت سرمایه گذاری در نگاه مردم از ارزش بیشتری برخوردار است به همین دلیل با توجه به تورم موجود و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه آن عطش سرمایه گذاری با بیمه های زندگی خاموش نمی شود و موجب می گردد تا مردم به دنبال بازارهای سرمایه گذاری دیگر روند حالا چه شکست بخورند چه موفق شوند. به طور کلی در بخش پوشش های بیمه اتفاقات بسیار خوبی داده است اما به دلیل وضعیت اقتصادی و تورم موجود در جامعه بخش های مرتبط با حیات و سرمایه گذاری بیمه های زندگی نادیده گرفته می شود به موجب آن بیمه زندگی از رونق لازم برخوردار نیست.»

یک دست صدا ندارد

او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در زمینه اجرا و فرهنگ سازی بیمه تعاون انجام گرفته است، اظهار می دارد:« با توجه به بروز رسانی بیمه نامه تعاون، نخستین اقدامی که کردیم اطلاع رسانی بیمه نامه و خدماتی که ارائه می دهد را به شکل راحت تری در اختیار شبکه فروش و بیمه گذاران مان قرار دادیم. علاوه بر فعالیتی که واحد روابط عمومی مان در زمینه بیمه ها دارد، گروهی ایجاد کردیم به نام «مدیای (Media) بیمه های زندگی» که کار آن ارائه طرح ها و تقویم روزانه در خصوص بیمه های زندگی است و آموزش ها و خدماتی را که بیمه های زندگی می تواند به بیمه گذارانش برساند در اختیار شبکه فروش قرار می دهد. یوسفی ادامه می دهد:«اقدام مهم دیگری که صورت گرفته است بحث «رادیو لبخند زندگی » است که به صورت رادیوی دیجیتالی و در شرکت بیمه تعاون توسط گروه مدیا تهیه می شود و هفته به هفته در اختیار شبکه فروش قرار می گیرد. در تلاش هستیم تا فرهنگ استفاده از بیمه زندگی را پیاده کنیم اما یک دست صدا ندارد.»

بیمه زندگی بار دولت را کم می کند

سرپرست مدیریت بیمه های زندگی بیمه تعاون از مزایای بیمه زندگی برای دولت می گوید: «از دو منظر به این موضوع می توان نگریست یکی بحث فروش این بیمه نامه است که موجب کاهش آمار بیکاری می شود یعنی افراد وارد این کار می شوند و در خصوص بیمه های زندگی فعالیت می کنند که بدین شکل بار مالی بزرگی از دولت برداشته می شود. شرکت های بیمه با ارائه پوشش های خود بار مالی که بر خانواده ها و به سبب آن به دولت تحمیل می شود را عهده دار می شوند. حسن دیگر آن ایجاد کار و اشتغال برای نماینده بیمه و افزایش تولید است که باری از دوش دولت برداشته می شود.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها