۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند چاپ

چکش های آخر در وین؛ موافقت آمریکا با شروط ایران / اسرائیل : شمارش معکوس احیای برجام آغاز شد

چکش های آخر در وین؛ موافقت آمریکا با شروط ایران / اسرائیل : شمارش معکوس احیای برجام آغاز شد

اقتصاد میهن: بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل گفت که توافق هسته ای در وین در روزهای آینده می تواند به دست آید.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، گانتس در جریان آیین فارغ التحصیلی برای افسران نیروی دریایی ارتش در حیفا، گفت که در هفته های آینده شاید حتی در روزهای آینده یک توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی امضا شود.وی افزود: چه این اتفاق بیافتد یا خیر، اسرائیل به هر کاری که مانع تبدیل شدن ایران به یک تهدید موجود و دستیابی آن به قابلیت هسته ای شود، ادامه خواهد داد.  گانتس، ایران را نخستین مشکل منطقه ای و جهانی خواند که به همین خاطر اسرائیل به فعالیت دیپلماتیک و تقویت نیروی ارتش خود (برای مبارزه با آن) ادامه می دهد. وی افزود: اگر یک توافق به امضا برسد، ما هرگز کار در کانال های دیپلماتیک با هدف افزایش نظارت بر ایران را متوقف نخواهیم کرد.

چکش های آخر در وین

بر اساس این گزارش، با بازگشت علی باقری رییس هیات مذاکره کننده ایران پس از چند روز به وین، رایزنی‌ها در سطح روسای هیات‌های ایران و ۱+۴ از سر گرفته شد.برای اولین بار در دور هشتم مذاکرات نشستی غیررسمی در هتل کوبورگ با حضور روسای هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برگزار شد و آخرین وضعیت گفتگو‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست، هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر طرف‌های غربی جهت حل و فصل چند موضوع باقی‌مانده تأکید کرد.منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر این نظرند که اکنون دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌های غربی ممکن است.

این منابع اعلام کردند که پیشرفت قابل توجه گفتگو‌ها و دستیابی به پیش‌نویس توافق تقریبا انجام شده است. آن‌ها معتقدند اگر تاکنون توافق نهایی نشده، صرفا به این دلیل بوده است که طرف‌های غربی در چند موضوع از اتخاذ تصمیمات لازم خودداری کرده و تلاش دارند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، هیأت ایرانی را برای صرف نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند.هیات‌های مذاکره کننده روز سه شنبه به رایزنی‌های داخلی پرداختند. اما در پایان روز نمایندگان هیات‌های ۱+۴، آمریکا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نشستی مشترک داشتند و به بررسی آخرین دیدگاه‌ها و مواضع پس از نشست غیررسمی با ایران در روز دوشنبه پرداختند. انتظار می‌رود در یکی دو روز آینده چشم انداز روشن تری از ۲ درصد باقی مانده از موضوعات تا نهایی کردن توافق بازگشت به برجام به دست آید. به نظر می‌آید یکی از موضوعاتی که هنوز طرف‌ها بر سر آن به نتیجه نرسیدند، موضوعاتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده است. طبق گفته‌های سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان موضوعات باقی مانده و مورد بحث از موضوعات اصلی و خط قرمز ایران محسوب می‌شوند.

موافقت آمریکا با شرایط ایران

خبر دیگر اینکه ، خوش چشم مشاور تیم مذاکره کننده در وین گفت: آمریکا با شرایط ایران موافقت کرده است. خوش چشم تصریح کرد: سرانجام، پس از یک موج ناموفق عملیات روانی، نشانه هایی وجود دارد که بحران اوکراین، آمریکا را مجبور به عقب نشینی از رویکرد تشدیدکننده خود در گفتگوهای وین برای تن دادن به شرایط درخواستی ایران برای توافق کرده است. در هر صورت، اکنون یک نقطه عطف برای این آخر هفته در افق به نظر می رسد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها