۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۷ بهمن چاپ

نقش بومی سازی در کاهش تحریم های صنعت فولاد

نقش بومی سازی در کاهش تحریم های صنعت فولاد

اقتصاد میهن: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: بومی‌سازی و تکیه بر دانش فنی و توان جوانان کشور، عامل تضعیف تحریم‌هاست‌. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، سبب ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور می‌شود.

امین ابراهیمی افزود: نگاه بنیادی شرکت‌ فولاد خوزستان به بومی‌سازی باعث شد، از بدو تاسیس گروهی با نام مدیریت ساخت و سفارش‌ها با هدف بومی‌سازی قطعات راه‌اندازی شود و مجموعه ساختار این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارش‌ها، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت شکل گرفته است. به همین منظور شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند. وی اظهار کرد: شرکت فولاد خوزستان توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند.

ابراهیمی ادامه داد: قطعاتی که در داخل کشور بومی‌سازی می‌شوند صرفه اقتصادی بسیاری را با خود در بردارند. باید دانست هزینه‌هایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده می‌شود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است.  مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: در بخش قطعات مکانیکی موردنیاز شرکت فولاد خوزستان، با اطمینان می‌توان گفت قریب به ۹۸ درصد از این قطعات بومی‌سازی شده و نیاز به خارج کشور برای تامین این قطعات به‌طور کامل قطع شده است.  وی گفت: در سال جاری متخصصان فولاد خوزستان توانستند، پمپ کولینگ تاور را که وظیفه خنک‌کاری تجهیزات فولادسازی را بر عهده دارند، بومی‌سازی کنند. طرح ساخت و راه‌اندازی پمپ بسیار پیچیده بود و نیاز به ظرافت‌های خاصی داشت، به‌طوری که برای ساخت پمپ نزدیک به ۱۳هزار نفر‌ساعت، فعالیت مداوم در مدت چند ماه صورت گرفت. حاصل این فعالیت طاقت‌فرسا، صرفه‌جویی ۵۲۰میلیارد ریالی در خروج ارز از کشور بود.  ابراهیمی اظهار کرد: دیگر تجهیزی که در ماه جاری پس از گذر از مراحل مختلف و آزمایش‌های فنی در مدار قرار گرفت، کمپرسور هوای واحد اکسیژن بود. کمپرسوری که ساخت کشور آمریکا بوده و از ۱۰ سال گذشته تا به امروز، هیچ یک از قطعات یدکی آن به بهانه تحریم، از سوی شرکت تولیدکننده ارسال نشد.

وی افزود: خوشبختانه با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش شبانه‌روزی متخصصان فولاد خوزستان که از یک‌سال گذشته آغاز شده بود، کمپرسور هوای واحد اکسیژن بومی‌سازی شده و در مدار تولید قرار گرفت.  مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها