۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر چاپ
رسوایی عضو پنج دوره شورای شهر تهران؛

اثبات کمک میلیاردی «حبیب کاشانی» به خیریه خانوادگی خود؛ چالشی مهم پیش روی مدیران شهری!

اثبات کمک میلیاردی «حبیب کاشانی» به خیریه خانوادگی خود؛ چالشی مهم پیش روی مدیران شهری!

اقتصاد میهن: عضو قبلی و فعلی شورای شهر تهران، مقادیری هنگفت از بیت‌المال به خیریه خانوادگی خود بخشیده است؛ خبری کوتاه که به چالشی جدید و مهم پیش روی مدیران شهری تبدیل شده است.

در بحبوحه انتخابات اخیر شورای شهر در کشورمان و در روز‌هایی که لیست‌های انتخاباتی مشخص شده بود و تنور رقابت به مرور گرم‌تر می‌شد، خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که تعجب بسیاری را در پی داشت؛ خبری که بر وجود ابهامی بزرگ در کارنامه کاری یکی از کاندیدا‌های شورای شهر در تهران تاکید داشت که مورد رسیدگی قانونی قرار نگرفته است.

منبع این خبر، یاشار سلطانی، روزنامه نگاری بود که پیشتر با انتشار برخی اسناد و مستندات، زمینه ساز شکل گیری پرونده «املاک نجومی» شده بود. فردی که این بار با اتکا به مستنداتی، مدعی شده بود «حبیب کاشانی» در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، به خیریه خانوادگی خود کمک‌های میلیاردی کرده است؛ کمکی از محل منابع مالی شهر!

 نکته قابل تامل آنجا بود که کاشانی در آن مقطع عضو شورای شهر تهران بود، اما به رغم وجود چنین اقدامی در کارنامه وی، بار دیگر کاندیدای حضور در این شورا شده بود، تاییدیه‌های لازم برای این کار را دریافت کرده بود و نامش در ردیف‌های بالای یکی از لیست‌های مشهور انتخاباتی به چشم می‌خورد. ماجرایی که طرح آن در فضای مجازی با واکنش وی همراه شد و شکایت از این روزنامه نگار به اتهام نشر اکاذیب به ثبت رسید.

در پی این شکایت و بعد از طی شدن روال قانونی رسیدگی به پرونده، در نهایت محاکمه‌ای رقم خورد که حالا نتیجه آن به این صورت منتشر شده است: «پس از افشای اسناد واریزی صد‌ها میلیونی بودجه شهر توسط حبیب کاشانی به خیریه خانوادگی‌اش طی سال‌های گذشته، او [حبیب کاشانی] از من [یاشار سلطانی] شکایت کرد و دادگاه پس از رسیدگی، حکم تبرئه به من [یاشار سلطانی] داد.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که ادعای مطرح توسط این روزنامه نگار از سوی مقام قضایی مهر تایید خورده است؛ اینکه عضو پنج دوره شورای شهر، از محل منابع مالی شهر، به دفعات مبالغ هنگفتی به خیریه‌ای بخشیده که «شهید امیر کاشانی» (برادر حبیب کاشانی) نام دارد، شاکی پرونده از موسسین این خیریه و عضو هیات مدیره آن است و از اساس این خیریه «خانوادگی» و تحت مدیریت ایشان است! گویی جیب به جیب کرده است!

برای آنکه بدانیم درباره چه میزان کمک سخن می‌گوییم، می‌شود به یکی از موارد اشاره کرد که مبلغ آن ۳۰ میلیون تومان بوده و در خردادماه سال ۱۳۸۸ توسط حبیب کاشانیِ عضو شورای شهر به خیریه شهید امیر کاشانی که حبیب کاشانی عضو هیات مدیره آن بوده و هست پرداخت شده است، در حالی که در آن ایام قیمت خودروی پراید دوگانه سوز صفر در بازار کمی بیش از ۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صفر حدود ۱۴ میلیون تومان بوده است.

البته این مثال تنها درباره یکی از کمک‌های کاشانی به خیریه تحت مدیریت خانواده اش مطرح و اسناد افشا شده حکایت از تکرار مکرر این دست بذل و بخشش‌ها در چندین سال داشته که حالا با تبرئه افشاکننده از اتهام نشر اکاذیب، مشخص می‌شود صحت دارد، چراکه در غیر این صورت، نتیجه بررسی شکایت صورت گرفته در دادگاه کیفری، «تبرئه» متشاکی نمی‌بود.

رایی که سلطانی با استناد به آن، حبیب کاشانی را به «چالش بازگرداندن بیت المال» دعوت کرده و تاکید دارد که حتما بر این مهم با پیگیری از مدیران شهری اصرار خواهد کرد، به ویژه آنکه شورای ششم شهر تهران در کارزار انتخاباتی و بعدتر، با انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، بر مبارزه با رانت و فساد تاکید بسیاری داشته است و ماجرای عجیب و تایید شده در کارنامه کاری یکی از اعضای شورای شهر، به نوعی حکم سنگ محک ایشان در عمل به شعارهایشان را یافته است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها