۱۴۰۲ چهارشنبه ۹ اسفند چاپ

نقش بانک ایران زمین در توسعه اقتصادی کشور

نقش بانک ایران زمین در توسعه اقتصادی  کشور

اقتصاد میهن: یکی از اهداف اساسی کشورها دستیابی به توسعه اقتصادی می باشد. برای دستیابی به این هدف، شناخت عوامل تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی بسیار لازم و ضروری می باشد.

 برای رشد فعالیت های اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری هستیم و زمانی درآمد ملی افزایش می یابد که در اقتصاد به اندازه کافی سرمایه گذاری شده باشد افزایش سرمایه گذاری نیز به نوبه خود مستلزم تجهیز منابع مالی بیشتر است و این وظیفه بر عهده بخش مالی است .از آنجایی که در اقتصاد وظیفه تجهیز و تخصیص منابع مالی بر عهده بانک ها قرار دارد، لذا نقش بانکها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه ای انکارناپذیر است .نقش بانکها در توسعه اقتصادی و اجتماعی از پیش نیاز های اصلی جهت رشد اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی است. بانک ها به کمک سیاست های اعتباری و مالی خود قادرند وسایل رشد و توسعه اقتصادی را در کشور فراهم نمایند .در مقاله فوق به بررسی نقش بانک ایران زمین در توسعه اقتصادی کشور پرداخته ایم.

بانک‌های مختلفی در کشور وجود دارند که هرکدام از آن‌ها اولویت‌ها و اهداف مختلفی را در مسیر فعالیت‌های خود تنظیم کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال اولویت اصلی بانک ایران زمین در راستای توسعه اقتصادی بوده و فعالیت‌هایش حول این مدار در چرخش است. این بانک در تلاش است تا تولید داخلی را به شکل چشمگیری افزایش دهد و از این طریق باعث شکوفایی و رشد هر چه بیشتر اقتصاد کشور شود. آنچه در ادامه می‌خوانید نحوه کار بانک برتر ایران زمین در مدار توسعه اقتصاد است.

بررسی نقش بانک ایران زمین در توسعه اقتصادی

ایران زمین چگونه در توسعه اقتصاد به ایفای نقش می‌پردازد؟

ایران زمین از جمله بانک‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش بسیار پررنگی در زمینه توسعه اقتصاد داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که با فعالیت‌هایش جایگاه خود در نظام اقتصادی را محکم می‌کند. سه نقش اساسی بانک برتر ایران زمین در توسعه اقتصاد داخلی کشور شامل موارد زیر هستند:

میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کند

اگر بخواهیم به یکی از اصلی‌ترین نقش‌های بانک ایران زمین در زمینه نظام اقتصادی اشاره کنیم، باید از ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نام ببریم. در طول شبانه‌روز میزان تقاضا متفاوت خواهد بود؛ به همین علت میزان عرضه نیز با تفاوت روبه‌رو خواهد شد. مدیران نظام بانکداری باید بتوانند میزان عرضه را باتوجه‌به تقاضا در یک بازه زمانی خاص تغییر دهند. تغییرات ایجادشده باید کاملاً با میزان عرضه و تقاضا در تناسب باشند.

برای اینکه بانک‌هایی همچون ایران زمین بتوانند از تورم و رکود مضاعف جلوگیری کنند باید سپرده‌گذاری و مشارکت اقتصادی را در یک راستا قرار دهند که همان بحث ایجاد تعادل است. اگر برای رسیدن به سودهای زیاد از ذخیره‌ساز بانک‌ها به شکل نادرستی استفاده شود، در آن صورت نه‌تنها شبکه اقتصاد متحمل ضررهای بسیاری خواهد شد؛ بلکه دستاوردی با نام توسعه اقتصادی نیز وجود نخواهد داشت. ایران زمین در تلاش است با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و استفاده درست از ذخیره‌سازها اقتصاد داخلی را توسعه ببخشد.

بستری را برای جابه‌جایی فراهم خواهند کرد

امروزه مبادله‌هایی که در بانک‌ها انجام می‌شوند، به صورت الکترونیکی یا چک هستند. در واقع جابه‌جایی پول‌ها کمتر به شکل نقدی انجام می‌شود. ایران زمین مناسب‌ترین بسترها را در راستای جابه‌جایی اعتبار ریالی فراهم می‌کند. بانک ایران زمین به‌عنوان یک رابط در نظام اقتصادی ایران عمل می‌کند و می‌تواند اصلی‌ترین نقش را در تراکنش‌های اقتصادی داشته باشد.

ارائه بستری برای جابه‌جایی ریال و ارزش‌های پولی

خدمات گوناگونی را در راستای رفاه ارائه می‌دهند

هر دولت و حکومتی وظیفه دارد تا بهترین امکانات را برای رفاه شهروندان خود فراهم کند. امنیت، آموزش، بهداشت و... از اصلی‌ترین ارکان رفاه برای جامعه هستند. برای اینکه این خدمات به قلب جامعه تزریق شوند به ارائه تسهیلات اقتصادی نیاز است. بانک‌ها را می‌توانیم یک بستر مناسب به شمار بیاوریم که می‌توانند هم‌گام با دولت این امکانات را فراهم کنند. در واقع دولت برای اینکه برای شهروندان خود رفاه به ارمغان بیاورد، نباید منابع مالی آن‌ها را تصرف کند؛ بلکه بانک‌ها با عرضه و تقاضا و انتقال درست ریال این خدمات را ارائه می‌دهند. اگر سرمایه‌گذاری‌ها درست و اصولی باشند، در آن صورت مدار توسعه اقتصادی کشور نیز حول محور صحیح خود در چرخش خواهد بود.

کارکردهای اصلی بانک ایران زمین در توسعه دادن اقتصاد

ایران زمین، به‌عنوان یکی از برترین بانک‌های کشور، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی داشته باشد. در واقع چهار کارکرد مختلف وجود دارند که بانک ایران زمین باتوجه‌به آن‌ها اقتصاد داخلی کشور را رشد می‌دهد. این چهار کارکرد شامل واسطه‌گری پولی، خلق پول، بلندمدت کردن اعتبارات و بزرگ کردن اعتبارات هستند. در ادامه توضیحات کامل‌تری را ارائه خواهیم داد.

* واسطه‌گری پولی

همان‌طور که اشاره کردیم بانک‌ها می‌توانند در قالب یک واسط وارد عمل شوند و از این طریق بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان پول واسطه‌گری کنند. آن دسته از افرادی که دارای پول مازاد و اضافی هستند، به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و از آن‌ها به‌عنوان سپرده سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.  بانک‌ها نیز از این پول‌ها بهره می‌برند تا بتوانند به افرادی که متقاضی پول هستند، تسهیلات کافی ارائه دهند. البته لازم به ذکر است برای اینکه مدیریت نقدینگی ایجاد شود، باید تنها 80 درصد از این سپرده‌ها استفاده شوند. بانک ایران زمین نیز از سپرده‌های قانونی و نقدینگی به خوبی استفاده می‌کند تا بتواند در کنار کسب درآمد به اقتصاد کشور نیز کمک بزرگی کند.

 افزایش نقدینگی کشور با واسطه‌گری

* خلق پول

خلق پول یکی از وظایف بانک‌ها است که نقش پررنگی در توسعه اقتصاد دارد. حالا شاید این سؤال مطرح شود که بانک‌هایی همچون ایران زمین چگونه می‌توانند خلق پول کنند؟ زمانی که افراد پول خود را به‌عنوان سپرده به بانک‌ها می‌سپارند، این مراکز بخشی از پول را به‌عنوان سپرده و بخشی دیگر را به‌عنوان نقدینگی نگه می‌دارند.  حالا بانک مقدار پول باقی‌مانده را به فرد دیگر وام می‌دهد و سپس فرد همان پول را به‌عنوان سپرده به بانک می‌سپارد و بانک با نگه‌داشتن مقداری نقدینگی، آن را به فرد دیگری می‌دهد و این چرخه ادامه خواهد شد. در هر بار معامله مقداری پول نزد بانک نگه داشته می‌شود و از این طریق در طول سال نقدینگی کشور چند برابر خواهد شد و می‌تواند رشد اقتصادی را منجر شود.

* بلندمدت کردن اعتبارات

پروژه‌های زیربنایی در یک کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از نقش پررنگ بانک‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان گذر کرد. حداکثر مدت‌زمان سپرده‌گذاری در بانک‌ها پنج سال است؛ اما این قابلیت نیز وجود خواهد داشت تا وام‌های بلندمدت به افراد اعطا شود. زمانی که بازپرداخت‌ها بلندمدت باشند، بانک‌ها می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان منابع مالی خود بهره ببرند و از این طریق مسئولیت پروژه‌های زیربنایی کشور را برعهده بگیرند. بانک ایران زمین نیز با ارائه این دست از تسهیلات می‌تواند در پیش برد چنین پروژه‌هایی نقش بسیار فعالی داشته باشد.

* بزرگ کردن اعتبارات

زمانی که سپرده‌ها کوچک باشند، بانک‌ها نمی‌توانند به‌تنهایی از آن‌ها برای ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند؛ به همین علت این سپرده‌های کوچک را جمع می‌کنند و سپس با کمک آن‌ها وام‌های بزرگ و کلانی را به متقاضیان ارائه می‌‌دهند. این کار با عنوان بزرگ کردن اعتبارات شناخته می‌شود و در واحدهای اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

رشد واحدهای اقتصادی با بزرگ کردن اعتبارات

ایران زمین؛ پیش رو در توسعه اقتصادی

بانک ایران زمین می‌‌تواند با انجام فعالیت‌های مختلف در توسعه اقتصادی کشور نقش پررنگ و مهمی داشته باشد. این بانک با بینش کافی و مدیریت اصولی سعی کرده است تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند، به‌عنوان واسطه وجوه وارد عمل شود و به ارائه خدمات گوناگون در راستای رفاه شهروندان بپردازد. بانک برتر ایران زمین با بزرگ کردن اعتبارات، واحدهای اقتصادی کشور را رشد می‌دهد و سپس با خلق پول نقدینگی را در کشور افزایش می‌دهد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها