۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت چاپ

بلوای ظریف!

بلوای ظریف!

اقتصاد میهن: از نخستین دقیق های امروز ، رسانه های ایرانی و نیز رسانه های فارسی زبان خارج از کشور پوشش گسترده ای از فایل صوتی که سخنان محمد جواد ظریف در باره سیاست خارجی دولت روحانی با سعید لیلاز بود را در دستور کار قرارداده اند و تازمان نوشتن این تحلیل در ساعت 20 و 30 دقیقه هنوز ادامه دارد.

جدای از بخشی از گفت وگو درباره تقابل نهادها در سیاست خارجی که بسیار مهم است  ،نکته ای که در کانون توجه قرارگرفت سرچشمه انتشار فایل صوتی بود. منتقدان دولت این اتفاق را نفوذ جاسوس ها در برخی نهادهای دولتی از جمله وزارت خارجه می دانند. آیا  سعید لیلاز به عنوان مصاحبه کننده از سر عمد فایل صوتی را به جاهایی داده است یا اینکه نهادها وگروههایی اورا زیر فشار قرارداده و فایل صوتی را به بیرون درز داده اند. آیا حسام الدین آشنا که پیمانکار پروژه تاریخ شفاهی وزارت خارجه دردولتهای روحانی است واین گفت وگو نیز در ذیل همین پروژه انجام شده این فایل صوتی را به بیرون درز داده یا کسانی در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری این فایل صوتی را به بیرون از مرکز داده اند. گمانه زنی دیگر این است که کسانی در وزارت خارجه تصمیم گرفته اند فایل صوتی را به بیرون بفرستند.

ذی نفوذان

محمد جواد ظریف نشان داده است سیاستمدار پیچیده ای است. تردیدی نیست او از انتشار فایل صوتی جنجالی اش در گفت وگو با سعیدلیلاز ناخشنود نیست. دراین فایل صوتی ظریف اشاره هایی دارد به مخالفان ذی نفوذان  مخالف صلح با غرب. برجام همان راهی بود که صلح را تضمین می کرد .  اشاره های پوشیده ظریف به این مخالفان نشان می دهد آنها گروهی پرده نشین اند که  برخلاف منافع ملی و برخلاف تمایل نظام سیاسی رفتارکرده ومنافع خود را پیش می برند. . به همین دلیل برجام که  می توانست منافع هنگفت پرده نشینان را برباد دهد اجرا نشد.  پرده نشینان بدون مشورت با نیروهای مرموز وکار کشته بیرون از کشور توانایی طراحی به هم زدن برجام را نداشتد و باید این را واکاوی کرد. عباس آخوندی می گوید دراآمد فساد آلود سالانه 15 میلیارددلاری فقط  بخشی از منافع این حرام خواران مخالف برجام است. پایه های خیمه این پرده نشینان و منفعت برندگان از آشتی نکردن ایران وغرب واجرای کامل برجام با انتشار فایل صوتی به لرزه افتاده است. حالا  باید منتظررخدادهای ناشناس از سوی این حرام خواران مخالف برجام بود.

روسیه دودوزه باز

تحلیل وتفسیر در باره ماهیت وراهبرد انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف ابعاد گوناگونی دارد وتفسیرهای متفاوتی در باره آن ارایه شده است.  یکی از تفسیرها در باره این است که چرا ظریف با صراحت می گوید روسیه مخالف برجام است و پیش از عقد قراداد و پس از آن راه را بست؟ هواداران روسیه امروز و شوروی سابق می گویند اولا انتشار فایل یک راهبرد ارادی است وثانیا آدرس به غرب است. آنها به  سخنان 50 روز پیش صالحی  معاون روحانی ورییس سازمان انرژی اتمی استاناد می کنند.  صالحی گفته بود : «ایران آخرین سگگ کمربندی است که غرب و امریکا می خواهند دور روسیه ببندند.»با حرف ظریف که روسیه سد راه صلح با غرب است پازل تکمیل می شود. نظام سیاسی ایران به غرب می گوید می توانید با برداشتن تحریم ها روسیه را درایران بی مصرف کنید. عقل و منطق هم می گوید این راهبرد درستی است. روسیه برنده اصلی ادامه منازعه ایران وغرب بوده است. روسیه نفت وگاز خود را می فروشد ونفت وگاز ایران هدر می رود. به نظر می رسد ساختار این تحلیل با توجه به مجموعه شرایط دقیق و درست است. روسیه حذف می شود و تحریم هم می رود.

سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که معلوم نیست چگونه به بیرون درز کرده است در کانون توجه قراردارد و به یکی از اخبار هیجان انگیز تبدیل شده است. در این فایل منتشر شده ، وزیر خارجه به نکاتی درباره سیاست خارجی و اختلاف در پیشبرد راهبرهای متفاوت اشاره کرده و در باره داستان برجام نیز به نکات عجیبی اشاره می کند. یکی از شگفت انگیزترین نکات ارایه شده از سوی محمدجواد ظریف درباره نقش ریاکارانه روسیه در مسیر ایران برای صلح با غرب در برجام است. وی می گوید وزیر امور خارجه روسیه در حالی که ایران و گروه کشورهای 5+1 به نقطه عطف رسیده و در مرز رسیدن به توافق بودند می خواست راه صلح را مسدود کند .ظریف می گوید "پس از امضای برجام نیز روسیه با ترفندهای گوناگون راه اجرای برجام به طور کامل را بست و در اجرایی نشدن همه مفاد برجام نقش قابل اعتنایی داشت. محمدجواد ظریف می‌گوید روس ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید.  در این مرحله روسیه پیشنهاد داد ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد". یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک بار با ۵ عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شور مذاکره کند تا برجام تمدید شود.اراده روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجه ایران را نابود کند".

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها