۱۴۰۰ شنبه ۲۱ فروردين چاپ
هشدار نسبت به «اتفاقی که نباید بیفتد»

هشدار خودی‌ها؛ اوضاع مملکت و ملت مساعد نیست

هشدار خودی‌ها؛ اوضاع مملکت و ملت مساعد نیست

اقتصاد میهن: امروز کمتر مسوولی را می‌توان یافت که حاضر باشد وضعیت امروز را رو به پیشرفت توصیف کند و از آینده روشن سخن بگوید. تقریبا همه آنان که امروز در ایران مسوولند و طی ۴۰ سال گذشته به نوعی در گوشه و کنار مشغول خدمت بودند، خود به منتقدان وضعیت کنونی تبدیل شده‌اند.

انتقاداتی که بعضا اگر از سوی فعالان سیاسی و مدنی و اجتماعی و اقتصادی مستقل بیان شود، احتمالا با برخورد‌های قضایی و امنیتی مواجه شود، اما از قرار معلوم بیان مصائب از زبان خودی‌ها متفاوت است. یکی از این خودی‌ها خبرگزاری تسنیم است و همواره در زمره منتقدان اصلاح‌طلبان و دولت‌های تحت مدیریت حسن روحانی قرار می‌گیرد.این خبرگزاری اخیرا در گزارشی که عنوان آن به انتقاد از حسن روحانی و دولتش پرداخته، از آمار ۴۰ ساله فقر نوشته است.

بر اساس آنچه این خبرگزاری اصولگرا گزارش داده «نرخ تورم در سال ۹۷ به ۳۱.۲ درصد و سال ۹۸ به ۴۱.۲ درصد رسیده و بر اساس گزارشی که اخیرا وزارت اقتصاد منتشر کرده، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی در سال ۹۹ به بالای ۴۴ درصد رسیده است.» افزایش تورم در زبان ساده‌تر یعنی کاهش قدرت خرید مردم و شکاف بیشتر طبقاتی و البته گسترش فقر. جالب آنکه بر اساس گزارش تسنیم، می‌توان تنها دوره‌ای که در آن مردم و اقتصاد ایران تاحدودی طعم آسایش را چشید، دوره سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات دانست.

تسنیم در همین راستا نوشته است: «در دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که رکورد تورم ۴۹.۴ درصد را هم داشتیم، تورم بالای ۳۰ درصد تنها در ۲ سال ۷۳ و ۷۴ و تورم بالای ۴۰ درصد هم در سال ۷۴ رخ داده است. در دولت احمدی‌نژاد هم که شدید‌ترین تحریم‌های امریکا، اروپا و سازمان ملل علیه ایران اعمال شد، تورم بالای ۳۰ درصد طی دو سال ۸۷ و ۸۸ رخ داده و تورم بالای ۴۰ درصد هم نداشتیم. در زمان جنگ هم تورم بالای ۳۰ درصد در کشور سابقه نداشته است

اعتراف به ناکارآمدی

همه این آمار و ارقام اعلام شده از سوی این خبرگزاری اصولگرا حکایت از آن دارد که اوضاع سال به سال بیش از پیش‌رو به وخامت گذاشته است. اتفاقی که سبب شده بسیاری از چهره‌های اصولگرا و اصطلاحا خودی‌ها نیز نه تنها به آن معترفند، بلکه با زبان بی‌زبان آرزوی بازگشت به گذشته می‌کنند. احمد توکلی، نماینده اصولگرای ادوار مجلس و رییس هیات‌مدیره دید‌بان شفافیت و عدالت از جمله این افراد است.

او در نشست انجمن دانشجویان مستقل به آمار ترسناک فقر در ایران اشاره کرده و  گفته است: «متاسفانه گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده و تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند ۶۰ درصد جمعیت کشور است. مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۲ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.» توکلی در بخش دیگری از اظهارات از آنچه خودفریبی مسوولان دانسته، گلایه کرده و گفته است: «ما نباید خود را فریب دهیم، در ۴۰ سال گذشته اعتماد مردم به حکومت ما هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده است و اوضاع اینقدر بد نبود

یکی دیگر از نکات قابل توجه در اظهارات توکلی، تاکید او بر کنار گذاشته شدن برخی اصول اولیه حاکمیت برای بهبود اوضاع مردم بود. او گفته «به نظر می‌رسد وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیر پا بگذارد و به مردم کمک کند. این پیش‌فرض من است؛ چراکه اگر حکومت این کار را نکند، ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود.»، اما نگفته مقصودش از اصول اولیه حاکمیت چیست ولی با توجه به اظهارات او، می‌توان گفت که این اصول هر چه هست، در تناقض با منافع مردم به سر می‌برد که اگر غیر از این بود، نیازی به کنار گذاشتن‌شان برای بهبود اوضاع مردم نبود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها