۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ فروردين چاپ
چرا مرغ در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيست؟

پيش‌بيني موج جديد گراني مرغ

پيش‌بيني موج جديد گراني مرغ

اقتصاد میهن: با توقف ثبت سفارش واردات نهاده‌هاي دامي كه به دليل جابه‌جايي اختيارات از وزارت صمت به وزارت جهادكشاورزي رخ داده، پيش‌بيني موج جديدي از افزايش قيمت مرغ در هفته‌هاي آينده، چندان بيراه نيست.

از طرف ديگر، بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد برخي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از عرضه مرغ خودداري كرده و در مقابل سوال مشتريان در اين باره مي‌گويند كه «قيمت مرغ قرار است تغيير پيدا كند و به همين دليل عرضه مرغ در بسياري از نقاط متوقف شده است.» حميد فاضلي، مديرعامل و عضو هيات‌مديره شركت مادر تخصصي توسعه صنعت طيور در اين باره به «اعتماد» گفت: در اولين جلسه قرارگاه ساماندهي مرغ كشور كه با حضور خاوازي وزير جهاد كشاورزي برگزار شد، ‌عرضه مرغ تكه‌اي (بسته‌بندي شده) در كليه واحدهاي صنفي ممنوع شد و علت نبود مرغ در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم به همين دليل بوده است.

توزيع مرغ بسته‌بندي ممنوع است

فاضلي ادامه داد: تا هفته گذشته برخي از سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ اقلام غذايي مانند شهروند مرغ‌هاي قطعه‌بندي و بسته‌بندي توزيع مي‌كردند اما مدتي است كه توزيع اين بسته‌بندي‌ها به فروشگاه‌هاي بزرگ قطع شده و بر اساس مصوبه قرارگاه ساماندهي مرغ قطعه‌بندي و بسته‌بندي‌هاي كوچك كلا ممنوع است، اين در حالي است كه به لحاظ فضاي رواني در بازار اين كار درستي نبود و باعث نگراني مردم هم شده اما به زعم تصميم‌گيرندگان قيمت مرغ‌هاي بسته‌بندي بالا بوده و گران‌فروشي صورت مي‌گرفته است.

وي با بيان اينكه ما هم با اين اقدام موافق نبوديم، افزود: به اعتقاد ما اين تصميم پاك كردن صورت مساله است و ممنوعيت فروش مرغ‌هاي قطعه‌بندي در بازار صحيح نيست و بهتر آن است كه قيمت دقيق و درستي را براي اين منظور تعيين كنند زيرا اين واحدهاي بسته‌بندي گوشت مرغ بين ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر پرسنل دارند كه الان بيكار شده‌اند و اين تصميم چندان منطقي نيست و اين مساله اصلا حل نشده است. وي با بيان اينكه با كمبود وزني مرغ مواجه هستيم، افزود: اين موضوع در بازار تاثير گذاشته و متاسفانه خود را نشان داده است اما با توجه به افزايش توزيع نهاده تا چند وقت ديگر اوضاع بهتر خواهد شد.

جايگزيني مرغ در بازار زمان‌بر است

فاضلي تصريح كرد: بازار در ماه‌هاي گذشته تخليه شده و تا جايگزين شدن مجدد مرغ در بازار يك مقدار زمان نياز است. مديرعامل و عضو هيات‌مديره شركت مادر تخصصي توسعه صنعت طيور در واكنش به اين موضوع كه برخي خريداران مرغ از وجود آب داخل مرغ‌هاي كامل گله دارند، گفت: اين اتفاق به صورت عام رخ نمي‌دهد اما گاهي ممكن است زمان حمل مرغ اين اتفاق بيفتد اما بسيار محدود است و فراگير نيست.

فاضلي ادامه داد: ريشه گراني مرغ نه از وزارت صمت است و نه وزارت جهاد كشاورزي بلكه ساختار صنعت مرغداري در ايران بايد بازبيني شود و نمي‌توان گفت فلان ارگان يا سازمان و وزارتخانه باعث اين نابساماني در توليد و توزيع مرغ شده است، كل ساختار صنعت توليد مرغ مشكل دارد و اين موضوع موجب شده امروز شاهد اين صف‌هاي طولاني خريد مرغ در شهرهاي مختلف شور باشيم.

وي افزود: البته بايد گفت بخشي از اتفاقاتي كه منجر به اين كمبود مرغ شده به دليل عدم قيمت‌گذاري صحيح مرغ در سال گذشته بود كه از طريق ارگان‌هاي رسمي و سازمان حمايت رقم خورد و آنها قيمت نامعقول و غيرمنطقي اعلام مي‌كردند و توليدكنندگان نيز از اين موضوع ناراضي بودند و باعث تنش در بازار شده بود ضمن آنكه توليدكنندگان در مقاطعي با كمبود نهاده‌هاي طيور نيز روبرو شدند.

وي با بيان اينكه توليد در حال تعادل است، گفت: به‌طور متوسط در كشور روزانه توليد مرغ به ۸ هزار تن مي‌رسد. ما اميدواريم در آستانه ماه رمضان اين صف‌هاي خريد مرغ كاهش پيدا كند، البته در حال حاضر قيمت متعادلي براي گوشت مرغ اعلام شده و سن جوجه‌ريزي را نيز تا ۵۰ روز افزايش داده‌اند كه قطعا انگيزه براي توليد بالا رفته و اين تنش‌ها حل خواهد شد.

احتكار مرغ به صرفه نيست

فاضلي در خصوص احتكار مرغ در برخي از استان‌ها نيز گفت: احتكار در صنعت مرغداري اصلا به صرفه نيست زيرا مرغ زنده هر روز نياز به غذا و دارو دارد اما علت نگه‌داشتن مرغ از سوي برخي از توليدكنندگان آن بود كه زمانبندي عرضه قبلا اعلام نشده بود و مرغداران مرغ‌ها را مدت زمان بيشتري نگه مي‌داشتند اما اينكه گفته مي‌شود احتكار شده آدرس غلط به بازار است. فاضلي با اشاره به نرخ‌گذاري مرغ افزود: قيمت هر كيلو مرغ درب مرغداري ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و درب مغازه‌ها براي فروش ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

جوجه يك روزه قاچاق مي‌شود

وي همچنين در خصوص قاچاق جوجه‌هاي يك روزه و مرغ‌هاي نطفه‌دار به عراق خاطرنشان كرد: اين اتفاق به دليل افزايش قيمت ارز بوده كه مشوق قاچاقچيان شده البته بايد گفت نه تنها در خصوص مرغ بلكه در خصوص ساير اقلام اساسي و دام و سوخت هم در حال انجام است اما در خصوص جوجه اين روند چندان قابل ملاحظه نيست و قاچاقچيان ممكن است حدود ۲۰ تن روزانه از كشور خارج كنند كه رقم زيادي هم نيست و خيلي در بازار تاثيرگذار نيست اما افراد سودجو هميشه با تغييرات نرخ ارز اقدام به اين كار مي‌كنند.

فاضلي گفت: بهتر است مسوولان از تصميم‌گيري‌هاي مقطعي دست بردارند و تصميمات درازمدت در صنعت مرغداري اتخاذ شود ضمن آنكه تشكل‌ها را در توليد مرغ دخيل كنند تا با هماهنگي همه عوامل توليد اين فعاليت صورت گيرد. در اين ميان اولين كار اصلاح ساختار صنعت طيور است و تا زماني كه يكپارچه‌سازي در توليد رخ ندهد شاهد همين نابساماني‌ها در بازار خواهيم بود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها