۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين چاپ
تاملی بر اصرار نماینده سبزوار بر حاشیه آفرینی‌هایش؛

آیا «عنابستانی» خواهد توانست به دستگاه قضا هم سیلی بزند؟!

 آیا «عنابستانی» خواهد توانست به دستگاه قضا هم سیلی بزند؟!

اقتصاد میهن: «نماد مجلس یازدهم؟» البته عمر این مجلس هنوز به یکسال هم نرسیده، اما اگر سراغ مردم برویم و از آن‌ها بپرسیم که با شنیدن "مجلس یازدهم" چه چیزی یادشان می‌آید، بی شک یکی از پاسخ‌ها «عنابستانی» و ماجرای سیلی زدنش به سرباز راهور است؛ داستانی جنجالی و ادامه دار که ظاهرا کسی یارای پایان دادن به آن را ندارد.

ماجرا از اوایل بهمن ماه ۹۹ شروع شد که خبر رسید یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک مامور پلیس راهور سیلی زده است. خبری که تاکید داشت آن مامور، سرباز است و حین خدمت در یکی از خیابان‌های واقع در مرکز تهران مورد نوازش آقای نماینده قرار گرفته است. داستانی عجیب که با انتشار توضیحات آن سرباز مقابل دوربین یکی از شهروندان، به سرعت در سراسر کشور بازتاب یافت و واکنش نیروی انتظامی را به دنبال داشت.

«سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد. اعتقاد، باور و تأکید سردار این است که سربازان وظیفه را نیز، چون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت انسانی و حق و حقوقشان لحظه‌ای دریغ و درنگ نکنیم... این جوانان، امانتی در دستان ما هستند... در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.»

این نخستین واکنش رسمی به ماجرا بود که به نقل از سخنگوی ناجا منتشر شد. واکنش به ماجرایی که حالا طرفین آن معرف حضور مردم شده بودند؛ سرباز وظیفه عابد اکبری و علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم. نماینده‌ای که در کارنامه اش استانداری هم به چشم می‌خورد و دست بر قضا وکیل دادگستری هم هست، اما وقتی به عنوان فردی خاطی در این ماجرا معرفی شد، ترجیح داد سکوت کرده و با نقل یک روایت واکنش نشان دهد.

او یکی دو روز بعد از انتشار فیلم توضیحات عابد اکبری، در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: «بهش می‌گفتند؛ دیکتاتور، مرفه، پولدار! دوستانش گفته بودن چرا جواب نمی‌دی؟ تاکی سکوت؟ می‌گفت: مگه نشنیدید که قرآن میگه «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» ‏ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه! ‏دعا کن وظیفه خودمو خوب انجام بدم، اون کارش رو خوب بلده!» هشتگ «شهید بهشتی»

البته این سکوت خیلی خیلی کوتاه بود و فردای این توییت با انتشار یک بیانیه نسبتا بلند بالا در کانال تلگرامی نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، ششتمد، شکسته شد؛ بیانیه‌ای خطاب به «مردم عزیز ایران» که در آن عنابستانی به صراحت سیلی زدن به سرباز را کذب خواند و تاکید کرد که «فقط او [سرباز اکبری]را هل داده‌ام و اساسا سیلی در کار نبوده است!»

عنابستانی در این بیانیه تاکید کرده بود که سرباز وظیفه به وی و راننده اش توهین کرده، با باتوم به شکم وی کوبیده، باتوم به سمتش پرت کرده، خودروشان را قفل و ترافیک شدید ایجاد کرده و در نهایت افسر مافوقش را فراخوانده که او هم با رسیدن به محل ماجرا «ناگهان وسط خیابان می‌ایستد و شروع به فریاد زدن می‌کند و علیه مجلس و نمایندگان داد می‌زند و توهین می‌کند و تماشاگران را علیه بنده تحریک می‌کند و سپس با گوشی موبایل خود از صحنه تشنجی که ایجاد کرده فیلم‌برداری می‌کند.»

و پایان ماجرا چیست؟ به روایت نماینده مجلس، هجوم برخی از ناظران ماجرا به خودرو وی و فرود آمدن مشت و لگد‌هایی که یکی شان منجر به خرد شدن شیشه عقب خودرو روی سر نماینده می‌شود! غائله‌ای که با حضور معاون عملیات راهور و «عذرخواهی مختصر» (؟!) وی از نماینده موقتا تمام می‌شود، اما برخلاف وعده سردار اشتری به عنابستانی بر «حل مساله» (؟!) و برخورد با متخلفین، فیلم کذایی پخش می‌شود که محوریت آن دروغ «سیلی زدن» است! این‌ها را عنابستانی در آن بیانیه گفته بود.

اما بشنوید از ادامه ماجرا که ظاهرا بیش از هر فردی آقای نماینده چشم انتظارش بود؛ اینکه فیلم دوربین‌های کنترل ترافیک منتشر شد که نشان می‌داد آقای نماینده سیلی سختی به سرباز وظیفه زده و نماینده که دیگر نمی‌توانست ماجرا را کذب و دروغ بخواند، این بار ویدئویی منتشر کرد که حاوی عذرخواهی بود و بیان جملاتی مانند «ما همه انسان هستیم. ممکن است در مقابل توهین دچار خطا شویم. با این وجود، اینجانب باید بیشتر به خود مسلط می‌بودم و در همان حد عصبانیت نیز اشتباه کردم.»

البته عنابستانی از آن سرباز راهور عذرخواهی نکرد و ترجیح داد اشاره‌ای به ادعا‌های قبلی اش مثل ضربه سرباز با باتوم به وی و پرتاب باتوم به سمتش یا حتی معرکه گیری افسر مافوق وی و هجوم ناظران به خودرو وی و مشت و لگد‌های ایشان نیز نکند و تنها به یک عذرخواهی کلی «از مردم ایران و حوزه انتخابیه‌ام» و همچنین آن دسته از «سربازان» که موجب آزردگی خاطرشان شده، اکتفا کرد. سخنانی که حلالیت خواهی از مردم و یادآوری «گردنمان از مو باریک‌تر است» پایان بندی اش را تشکیل می‌داد، اما حالا پایان جدیدی توسط عنابستانی برایش تدارک دیده شده است!

کدام پایان؟ اینکه این نماینده اخیرا از شکایتش از آن سرباز و فراتر از آن، از نیروی انتظامی خبر داده و تاکید کرده که پرونده این شکایت در دادسرای نظامی در دست رسیدگی است. شکایتی که جزییاتش مشخص نیست، همان گونه که مشخص نیست شکایت نیروی انتظامی از این نماینده در چه مرحله‌ای است و تکلیف پرونده گشوده شده برای عنابستانی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه شده است؟ ابهاماتی که اگر بدانیم واکنش برخی نمایندگان مجلس به ماجرا، خواستار شدن عذرخواهی نیروی انتظامی بوده، بیشتر هم می‌شود.

با این تفاسیر عجیب نیست اگر ببینیم وعده رسیدگی سریع به این ماجرا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به فاصله چندماه از وقوع غائله، هنوز محقق نشده و مجلس هنوز نتوانسته در آزمون عنابستانی نمره قبولی بگیرد و از زیر بار تبعات رفتار این نماینده خارج شود. آزمونی که حالا با شکایت این نماینده از نیروی انتظامی کشورمان، پیش روی دستگاه قضا هم قرار گرفته و موجب شده که غائله سیلی زدن به مامور قانون حین انجام وظیفه، به پرونده‌ای مهم تبدیل شود که هم در قوه مقننه بحثش باز است و هم در قوه قضائیه!

داستانی عجیب که به روایت عنابستانی، نقطه شروعش این گونه بوده: «راننده جوان و تازه‌کار من وقتی مطمئن می‌شود به برنامه سفر نمی‌رسیم و در حالی که من مشغول مصاحبه تلفنی هستم به راهبند ورودی خط ویژه نزدیک می‌شود. سربازی جلویش را گرفته و چون کارت تردد ندارد، مانع می‌شود. راننده می‌گوید ماشین مجلس است و نماینده عجله دارد؛ لذا سرباز برای اطمینان از نماینده بودن بنده از من کارت می‌خواهد که نشان می‌دهم. اما سرباز دیگری از راه می‌رسد و...» شروعی که می‌شد پایانش تذکر نماینده به راننده تازه کارش باشد که قصد داشت تخلف کرده و وارد خط ویژه شود، اما عنابستانی پایان متفاوتی برایش رقم زد و هنوز هم از پایان بندی اش راضی نیست!

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها