۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ اسفند چاپ

وزیر بهداشت: التماس می‌کنم، می‌بوسمتان؛ حضرت عباسی،! سفر نرید

وزیر بهداشت: التماس می‌کنم، می‌بوسمتان؛ حضرت عباسی،! سفر نرید

اقتصاد میهن: وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر خطر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی، قدرت سرایت بالا و شدت مرگ آفرینی آن، در عین حال درباره سفرهای نوروزی گفت: ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به عنوان دلسوزی و آینده‌نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود.

دکتر سعید نمکی با بیان اینکه از یک ماه قبل اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت ترین ایام مدیریت کرونا یعنی ویروس موتاسیون یافته آماده کنید، گفت: البته ما گرچه سعی می‌کنیم دل را از زنگار برخی ناخالصی‌ها پاک کنیم تا آینه‌ای در مقابل نور معرفت شود و بتوان دورتر را دید، اما نه غیب گوییم و نه فراتر از پاکیزگان، اما آنچه تا به امروز برای کرونا پیش‌بینی کرده‌ایم، مبتنی بر علم و دانش و تجربه درست از آب درآمده است. ما یک راه سخت را برای مدیریت بیماری در پیش داریم. آنچه به علم و دانایی و تجربه مرتبط بود، این است که وقتی دولتی مانند انگلیس و نظامی مانند نظام بهداشت و درمانی محکم انگلیس به زانو در می‌آید یعنی ویروس چموش‌تر است و باید خودمان را آماده کنیم. ما همیشه باید خودمان به طوفان فکر کنیم تا اگر باد آمد، این خانه نظام سلامت دچار ویرانی نشود.

در خوزستان در طوفان سهمگینی گرفتاریم

نمکی تاکید کرد: بنابراین از همکاران دانشگاهی‌ام خواستم که خود را برای یک دوره سخت با ویروسی بسیار چموش تر آماده کنید. گفتم به گزارش‌هایی که در برخی ژورنال‌های انگلیسی‌ها است، نگاه نکنید، این ویروس به مراتب سرسخت‌تر و سرکش‌تر از ویروس قبلی است و ۴۸ تا ۷۲ ساعت بیشتر به شما وقت نمی‌دهد و دقیقا این تابلو را دارند در خوزستان می‌بینید. من لحظه به لحظه با خوزستان و حتی استان‌های همجوار آن در تماس هستم. اکنون در خوزستان در طوفان سهمگینی گرفتاریم که اگر این آمادگی و جان فشانی نبود، یکی از چهره‌های ناخوشایند مدیریت بیماری را در خوزستان می‌دیدیم. ما در عرض یک مدت کوتاه ۲۵۰ تخت مجهز به ونتیلاتور و امکانات تنفسی را برای بیماران در آنجا آماده کردیم و همواره گسترش می‌دهیم و هرچه طوفان سهمگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود، ما هم خودمان را آماده‌تر می‌کنیم. به هر حال دوستان می‌بینند که ما در عرصه مدیریت کرونا حداقل بی‌آبرویی و بی اعتمادی برای جمهوری اسلامی رقم نزدیم.وی گفت: باز هم می‌گویم که این طوفان سهمگین تر از آنچه که با ویروس ووهان تجربه کردیم، به ما خواهد تاخت. این تشدید بیماریابی به عنوان یک کار خردمندانه که با همکاری سازمان بسیج تجربه می‌کنیم، اقدامی است که باید بیش از مرحله قبل و با دقت و وسواس به آن بپردازیم.

سفر بروید، ضرر می‌کنید

وزیر بهداشت گفت: تصمیم گرفتیم که برای اجرای طرح و تشدید بیماریابی اقدام کنیم و در عین حال مردم هم جابجا نشوند. باید توجه کرد که وقتی جمعیت مواج و شناور است و ممکن است هر لحظه آمارهایمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر دگرگون شود، اجرای طرح بسیار کار سختی است، اما در جمعیت ساکن و غیرشناور مدیریت را برای ما ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل اولین تقاضای ما این است که باز هم التماس و خواهش کنیم که سفر نروید و در خانه و محل خودتان بمانید. زیرا اگر بروید ضرر می‌کنید و خدانکند که در آن واحد چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم بر روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.

حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید

نمکی گفت: برخی می‌گویند تاب آوری مردم کم شده است، اما من می‌گویم که تاب آوری خدمت‌گذاران به مردم در نظام سلامت، به شدت کمتر شده است. به هر حال در یک خوزستان طی 72 ساعت، 78 همکار من به ویروس موتاسیون یافته مبتلا شدند. من که نمی‌توانم پرستار را از منطقه‌ای که آلوده نشده، به کمک منطقه آلوده شده ببرم، این خردمندی نیست، بلکه باید از ظرفیت همان استان استفاده کنم. مگر ظرفیت استان چقدر است؟. وقتی 30 درصد نیروی من در طول یک هفته گرفتار بیماری شد، در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان من نیم ساعت پلک بر هم نگذاشت، ضعف ایمنی پیدا می‌کند، بی خوابی و خستگی گرفتارش می‌کند و چطور می‌توانم این صحنه غم انگیز را مدیریت کنم. تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. من التماس کردم که پروازها از منطقه آلوده به غیر آلوده را قطع کنیم، مگر در موارد ضروری که با تشخیص کمیته استانی با تست‌های قبلی انجام شود. نمی‌شود که از یک کانون جدید آلوده هر روز چرخش این ویروس را به جاهای مختلف نظاره کنیم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها