۱۳۹۹ جمعه ۱ اسفند چاپ

«شوآف»پایانی دولت دوازدهم با تشکیل وزارت انرژی/ فرار به جلوی دولت با بازی تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها

«شوآف»پایانی  دولت دوازدهم  با تشکیل وزارت انرژی/ فرار به جلوی دولت با بازی تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها

اقتصاد میهن: شاید به اعتقاد دولت دو وزارتخانه نفت و نیرو در بسیاری از موارد موازی کاری انجام می‌دهند، حتی به حل مشکلات نه تنها کمک نکرده بلکه به صورت ناخواسته به مشکلات هم دامن زده اند، اما کارشناسان بر این باورند که چنین اقدامی راهگشای توسعه هر دو موضوع نفت و انرژی نیست چرا که زیرساخت‌ها باید به طور بنیادی تقویت شوند.

چندی پیش وزیر نفت تشکیل وزارت انرژی را کاری شدنی و راهکاری برای حل مشکلات موجود اعلام کرد که چندان مورد موافقت وزیر نیرو قرار نگرفت، آن طور که کارشناسان نیز می‌گویند انجام این کار ابتدا نیاز به اصلاحات ساختاری دارد تا بتوان نتیجه مناسب را دریافت کرد.

استدلال تجمیع وزات نفت و نیرو چیست؟

در همین رابطه محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی می‌گوید: زمانی که زنگنه پس از گذشت ۱۶ سال حضور در وزارت نفت از مطرح شدن چنین طرحی حمایت می‌کند بسیارجای تأسف دارد.وی ادامه داد: صنعت نفت علی رغم اینکه ۴ بخش بزرگ از جمله شرکت ملی نفت، شرکت پالایش و پخش، شرکت ملی گاز و شرکت صنعت پتروشیمی را دربر دارد، هیچ یک از این شرکت‌ها به لحاظ سیاسی نتوانسته اند جای یکدیگر را بگیرند چراکه هر یک از این بخش‌ها ویژگی و انحصار خود را در اقتصاد کشور دارند.به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی؛ تصمیمات عجولانه و بدون اصولی که هر روز به دنبال برخی مسائل پوچ است، بدنه صنعت نفت را متزلزل می‌کند

صادقی دلایل مخالفت خود با ادغام وزارت نیرو و نفت را چنین تشریح کرد: قطعاً اگر سیاست‌های انرژی در یک بخش متمرکز باشد، بهتر است و می‌تواند به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شود که در راستای اجرای سریع‌تر اهداف کوتاه و بلند مدت باشد، اما نادیده گرفته نشود که وزارتخانه‌ای که تا این حد گسترده شود، نیازمند فراهم کردن زیرساخت و ایجاد ساز و کار‌های ویژه و متمایز نسبت به گذشته است در حالی که این جریان‌سازی می‌تواند مغایرت با قانون خصوصی سازی باشد.

وی ادامه داد: در حالی که مطابق با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید تمام بخش‌ها در اختیار وزارت‌خانه باشد و سیاست‌گذاری در راستای تولید تا فروش طراحی و برنامه ریزی شود؛ چنین ادغامی نشان می‌دهد که صرفاً به دنبال راه گریز از مقوله و رسالت اصلی هستند.صادقی تصریح داشت: امروز مسئولین با مطرح کردن چنین طرحی (ادغام وزارت نفت و نیرو) قصد رفع مشکلات ساختاری دارند و به جای این که به دنبال راهکار‌های تکنیکی باشند تنها با پاک کردن صورت مسئله، وضعیت وزارت نفت را بغرنج‌تر می‌کنند.

رانت ادغامی در وزارتخانه جدید

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه دولتمردان نیز خود به این موضوع آگاهند که مشکلات با ادغام دو وزارتخانه قابل حل نیست گفت: سابقه ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها سال‌هاست در کشور تجربه شده و در نتیجه‌ای جز رانت و فساد برای اقتصاد کشور برجای نگذاشته است.صادقی ادامه داد: پرسش این است که چرا پس از گذشت حدود ۸ سال از عمر دولت یازدهم و دوازدهم و تنها در چند ماه آخر عمر دولت، این موضوع را بدون هیچ پیش شرطی بیان کرده اند؟ پس می‌توان به این نتیجه رسید که این تنها نمایشی برای تبلیغ پایانی دوره دولت دوازدهم است!

کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره بر اینکه ادغام و تفکیک نه تنها مشکلات را در سال‌های اخیر کمتر نکرده بلکه مشکلات جدیدی را به وجود آورده است، گفت: اقتصاد ضعیف ایران آنقدر دستخوش بی‌برنامگی دولتی‌ها شده که امروز با کوچکترین تلنگری فرو می‌ریزد پس بهتر است دولتی‌ها قبل از اجرای هر طرحی جنبه‌های کارشناسی آن را سنجیده و سپس در پشت تریبون اعلام کنند.

صادقی با بیان اینکه بهتر است آقایان به جای بازی تفکیک و ادغام به فکر سرنوشت منافع ملی مردم باشند، گفت: به جای اینکه شرایط دو وزارتخانه کلیدی کشور، تحلیل و در نهایت با آسیب‌شناسی، نقاط ضعف و قوت مشخص و در راستای حل و تقویت آن‌ها متمرکز شوند با فرار از واقعیت قصد دارند این چند ماه پایانی عمر دولت را طوری پشت سر بگذرانند که تبعات آن گریبان دولت بعدی را بگیرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها