۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن چاپ

خروج 100 میلیارد دلار سرمایه از ایران در دوسال گذشته

خروج 100 میلیارد دلار سرمایه از ایران در دوسال گذشته

اقتصاد میهن: آمارهای رسمی نشان می دهد روند سرمایه‌گذاری درایران طی دست‌ کم در دو سال اخیر، منفی بوده و میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته که نگران‌کننده است. همچنین آمارهای آمارهای اعلام شده و مستند نشان می‌دهد طی دو سال گذشته، حدود 100 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و نمود این اتفاق را امروز در خرید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کشورهای همسایه از سوی ایرانیان می‌بینیم.

مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در  نشست بهمن ماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران ضمن بیان نکات بالا به توقف یا کاهش فعالیت کارخانه‌های سیمان از آبان‌ماه امسال به دلیل قطعی پیاپی برق و گاز این واحدها اشاره کرد و با بیان اینکه قیمت هر کیسه سیمان در بازار تا 50 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده، گفت: این پیشنهاد مطرح شد که اجازه ذخیره‌سازی مازوت و استفاده از آن در مواقع اضطراری به جای برق و گاز به این واحدهای تولیدی داده شود تا تولید سیمان دچار وقفه نشود.

هفتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران در بیست ونهمین روز بهمن ماه برگزار شد که طی آن، با بحث و بررسی روی مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان بخش‌خصوصی و گفت‌وگوی مستقیم با مسئولان دولتی، راهکارهایی برای رفع این مشکلات اتخاذ شد.در ابتدای این نشست، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، از موافقت وزارت صمت و سازمان محیط‌زیست برای امکان تجدید سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی مستقر در شعاع 120 کیلومتری استان تهران خبر داد.

به گفته وی، با موافقت این دو دستگاه دولتی، امکان نوسازی و تجهیز واحدهای تولیدی که در شعاع 120 کیلومتری پایتخت مستقر هستند، فراهم شده و این موضوع برای تصویب روی میز هیات دولت قرار گرفته‌است.در ادامه، استاندار تهران در واکنش به گفته‌های رئیس اتاق تهران پیرامون تعطیلی و توقف فعالیت کارخانه‌های سیمان، با تایید اینکه طی امسال کارخانه‌های تولید سیمان استان تهران 45 روز توقف فعالیت داشتند و این میزان در کشور 86 روز بود، طبق مصوبه اخیر مقرر شد تا کارخانه‌های سیمان در درون مجموعه تولیدی خود، امکان انبار و ذخیره‌سازی مازوت را داشته باشند و سازمان محیط‌زیست نیز این انبارها را در محل کارخانه پلمب کند.

در همین رابطه، یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز از رفع مشکل واحدهای تولیدی سیمان خبر داد و گفت: از دو هفته پیش، کارخانه سیمان تهران به مدار تولید بازگشته و سه کارخانه تولیدی دیگر در استان نیز به زودی احیا شده و به مدار تولید بازخواهند گشت.ﺣﺸﻤﺖ‌ﺍﻟﻪ ﻋﺴﮕﺮﯼ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﺗﻬﺮﺍﻥ نیز در این نشست، به مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوا درباره افزایش طول مدت تقسیط بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی که در حال احیا هستند، از 36 ماه به 60 ماه خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل رفع موانع تولید، تمامی اجرائیات بانک‌ها و شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی علیه واحدهای تولیدی در صورتی که روی ترتیب پرداخت بدهی‌های خود اقدام کرده و به توافق برسند، به تعویق افتاده‌است.

همچنین، محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به طرح مشکلات مربوط به پسماند شهرک صنعتی چرمشهر در جلسات گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، خبر داد که قرارداد جمع‌آوری پسماند در این منطقه با پیمانکار بخش‌خصوصی به امضا رسیده و بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگو، همزمان با شروع به کار پیمانکار، دریافت عوارض پسماند از واحدهای تولیدی در این شهرک صنعتی باید متوقف شود.

در ادامه این نشست، مشکلات کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد از سوی دبیر و عضو هیات مدیره این تشکل مطرح شد. به گفته جعفر ایزدیار دبیر این کانون، با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید آرد در کشور طی سال‌های اخیر و در سایه افزایش نرخ تورم، به شدت بالا رفته است، یادآور شد که تاکنون مجوزی از سوی دولت برای اصلاح قیمت آرد صادر نشده و این در حالی است که واحدهای تولیدی این بخش فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند.

وی همچنین مشکلات در حمل و نقل آرد را از دیگر معضلات واحدهای تولیدی این صنعت عنوان کرد و خواستار حل این مشکل با طرح و بررسی در شورای گفت‌وگوی استان تهران شد. در همین رابطه نیز مقرر شد این موضوع در دستور کار نشستی مشترک برای رفع این مشکلات با حضور نمایندگان این تشکل بخش خصوصی و مدیران معاونت اقتصادی استانداری تهران قرار گیرد و همچنین نمایندگان صنایع آرد در جلسات تصمیم‌گیری برای این بخش حضور داشته باشند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها