۱۳۹۹ جمعه ۲۴ بهمن چاپ

نرخ دلار به مرز 26 هزارتومان رسید/ حس ترامپی بازار دلار در عصر بایدن

نرخ دلار به مرز 26 هزارتومان رسید/ حس ترامپی بازار دلار در عصر بایدن

اقتصاد میهن: در هفته سوم بهمن‌ماه 1399 دلار نه تنها سد 25 هزار تومانی را شکست که در انتهای هفته به نزدیکی کانال 26 هزار تومانی رسید. به عبارت دیگر، بازار دلار پس از اینکه از سد مقاومتی 25 هزار و 200 تومانی عبور کرد، با فشار فروش و سودگیری معامله گران مواجه نشد و خریداران بیشتری وارد بازار شدند. در حالی که بسیاری از معامله گران تمایلی نداشتند که در روز پنج شنبه خرید و فروش خاصی را انجام دهند، گروه دیگری با بالا بردن تحرکات خود، قیمت را به بالای 25 هزار و 700 تومان بردند.

شدت نوسانات دلار در هفته گذشته به اندازه ای زیاد شد که برخی معامله گران وضعیت بازار را به اواخر دوران ترامپ تشبیه کردند. ماه ها بود که اسکناس آمریکایی چنین نوسانات افزایشی شدیدی نداشت، به خصوص پس از پیروزی بایدن، دلار بیشتر در محور کاهشی حرکت کرده بود. یکی از دلالان عنوان کرد، بازار در دوران بایدن، حال و هوای ترامپی پیدا کرده است.به نظر می رسد، معامله گرانی که بسیار به لغو تحریم ها با حضور بایدن امیدوار شده بودند، اکنون کم کم از بازار عقب نشینی می کنند و جای خود را به افرادی می دهند که بر روی عدم توافق سریع بین ایران و آمریکا، شرط بندی کرده اند.

وضعیت عجیب یک روز

یکی از بازیگران باتجربه بازار، رفتار دلار و معامله گران در روز پنج شنبه را عجیب توصیف می کرد. از نگاه او، بازار ارز معمولا در انتهای هفته به دلیل تعطیل شدن زودتر بانک ها و صرافی ها حالت نیمه تعطیل داشت. با توجه به تعطیل بودن چهارشنبه هفته گذشته، انتظار می رفت که فضای نیمه تعطیل در روز پنج شنبه مشهودتر باشد. با این حال، بسیاری از معامله گران سعی می کردند به صورت آنلاین خریدهای خود را صورت دهند.

به گفته یکی از معامله گران، شکسته شدن مرز 7 هزار تومانی درهم موجب شد که هیجان در بازار داخلی شدت بگیرد و قیمت دلار در حوالی 25 هزار و 750 تومان بیاستد. با ثبت این رشد، بازدهی اسکناس آمریکایی در هفته گذشته به 7.7 درصد رسید. صرافی های بانکی نیز در انتهای هفته، قیمت فروش دلار خود را بالا آوردند،‌ ولی فاصله هزار تومانی با نرخ بازار آزاد موجب می شد که افراد عادی هم چنان بخواهند از صرافی ها ارز ارزان تر را تهیه کنند.

رشد قیمت دلار در انتهای هفته موجب شد که سکه امامی نیز به مرز 12 میلیون تومانی نزدیک تر شود. سکه روز پنج شنبه به محدوده 11 میلیون و 900 هزار تومانی رسید که 12 درصد بیشتر از پنج شنبه دو هفته پیش بود. هیچ کدام از دارایی های مهم، در هفته گذشته نتوانستند به اندازه سکه امامی رشد کنند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها