۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن چاپ

فولادمبارکه، قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان

فولادمبارکه، قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان

اقتصاد میهن: امروز در حالی مدیریت و عملکرد فولادمبارکه مورد بحث برخی از رجل سیاسی و از جمله نمایندگان مجلس قرار گرفته که اگر شخصی به صورت بی‌طرفانه و صرفاً با نگاه ملی به موضوع بنگرد و دقایقی وقت خود را به مطالعه دستاوردها و آثار آن بر عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی بپردازد، بدون‌شک دست از مانع‌تراشی و تلف کردن وقت و انرژی خود و مدیران و دست‌اندرکاران و حتی ۳۵۰ هزار اشتغال ناشی از فعالیت این گروه معظم برخواهد داشت.

امروز در این مقاله قصد نصیحت کسی را نداریم، اما روی سخن ما افرادی است که به انحاء مختلف و همگام با بدخواهان کشور در صدد ضربه به صنعت فولاد به عنوان صنعتی مادر در کشور هستند. امروز فولادمبارکه اصفهان که مولود انقلاب و از بزرگترین دستاوردهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران است، بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا و سهم ۲۰ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا)، بزرگترین تولیدکننده آهن‌اسفنجی در جهان (با ظرفیت ۱۱/۴ میلیون تن در سال)، دارای سهم ۴۵ درصد تولید فولاد در مجموعه شرکت‌های ایمیدرو، دارا بودن ارزش در بازار تا بیش از ۲/۵۰۰/۰۰۰میلیارد ریال، سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور، سهم پنج درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت، شبکه گسترده مشتریان شرکت شامل ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم و  نیز اشتغال‌زایی بیش از ۳۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را در کارنامه خود دارد.

هر فعال منصف و دلسوز در صنایع فلزی و معدنی به خوبی آگاه است که در حال‌حاضر کارخانه‌ها و واحدهای بسیار بزرگی هم‌چون مجتمع فولاد هرمزگان، شرکت فنی و مهندسی فولادمبارکه، صنایع معدنی فولاد سنگان، ورق‌خودرو چهارمحال، فولاد سفیددشت، فولاد امیرکبیر کاشان، هلدینگ فولادمتیل، فنی و مهندسی فولادمبارکه، شرکت بین‌المللی اتوماسیون و سیستم‌ها (ایریسا)، فلزتدارک، تارا استیل، تامکو، باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان، هلدینگ توکافولاد و هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که هریک تامین بخشی از نیاز صنعتی کشور را بر عهده دارد، نتیجه تلاش و دستاورد این مجموعه بزرگ صنعتی کشور است.

ضمن ‌آنکه فولادمبارکه در حال‌حاضر با هدف تامین مواداولیه خود ۱۰/۵ درصد شرکت معدنی وصنعتی چادرملو، ۱۰ درصد سهام شرکت گل‌گهر، ۱۰ درصد سهام شرکت مترو منطقه اصفهان و ۳۷/۵ درصد شرکت الکترودگرافیتی اردکان را نیز بر عهده دارد. حال اگر نگاهی به نمودار کنید، با روند صعودی تولید فولاد خام در گروه فولادمبارکه مواجه خواهیم شد که به آسانی قابل تحلیل خواهد بود.

این شرکت در سال ۱۳۹۰، بالغ بر پنج میلیون و ۸۳۶ هزار تن فولاد خام تولید کرده در حالی که این رقم با یک سیر صعودی بسیار قابل توجهی در سال ۱۳۹۸ به ۹ میلیون و ۱۵۲ هزار تن رسیده و برنامه سال ۱۳۹۹ نیز ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تن است.نکته جالب این موضوع (افزایش روند تولید در مجموعه گروه مبارکه) آن است که تمام این دستاوردها در اوج تحریم‌ها بوده که جای بسی تأمل دارد. حال این سوال مطرح است که آیا نباید در این شرایط حساس به کمک و یاری این مجموعه بزرگ صنعتی برآمد؟!

شرکت فولادمبارکه در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۵۵۹۷، ۶۹۰۶، ۶۴۶۶، ۴۸۲۴، ۱۲۱۵ هزار تن گندله، آهن‌اسفنجی تختال، نورد گرم و نورد سرد تولید کرده است. جالب آنکه برنامه تولید امسال این شرکت نیز به ترتیب در گندله، آهن‌اسفنجی، تختال، نورد گرم و نورد سرد عبارتند از: ۵۷۴۳، ۶۵۷۳، ۵۹۳۹، ۴۷۰۲، ۱۱۹۵ هزار تن است. علت کاهش تولیدات محصول گرم و سرد به دلیل تغییر ترکیب ابعادی سفارشات به منظور پاسخگویی حداکثری به نیاز بازار می‌باشد.

فولادمبارکه در پی برنامه‌ریز‌های صورت گرفته دارای نقشه راه توسعه ظرفیت است. همانگونه که در نمودار مشخص شده در سال ۷۲، میزان ظرفیت ۲/۴ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۸۳ (یکسال بعد) با تکمیل توسعه زیرسقف به ۴/۲ میلیون تن رسید، سپس در سال ۸۵ با الحاق ناحیه سبا به فولادمبارکه میزان ظرفیت به ۴/۹ میلیون تن افزایش یافت، هم‌چنین با ملحق شدن هرمزگان به مبارکه عدد ۶/۴ میلیون تنی به ثبت رسید و سرانجام با تحقق افزایش ظرفیت و توسعه زیرسقف، ظرفیت مجموعه به ۷/۲ میلیون تن و مجتمع سبا به ۱/۶ میلیون تن رسید، ضمن‌آنکه با افزایش ظرفیت فولاد سفیددشت و دیگر واحدها درسال۹۹، هم‌اینک مجموع ظرفیت این شرکت به ۱۱/۱ میلیون تن رسیده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با مشارکت و یا احداث واحدهای فولادسازی در سال ۱۴۰۴، این میزان به ۲۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت. به عبارت ساده‌تر، در افق ۱۴۰۴ فولادمبارکه تولید ۲۵ میلیون تن از مجموع ۵۵ میلیون تنی فولاد کشور را بر عهده خواهد داشت.

مجتمع فولادمبارکه هم‌اینک با اجرای پروژه‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند ودر این شرایط سخت تحریم‌ها در تلاش است که به هر نحو ممکن آنها را به ثمر برساند. طبیعی است، این اقدام مبارکه گام مهم دیگری در راستای کمک به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در نهایت پاک کردن چهره فقر از سطح کشور است.

با هم برخی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای در گروه فولادمبارکه را می‌خوانیم:

پروژه نورد گرم۲ شرکت فولادمبارکه اصفهان (تکمیل زنجیره تولید ۷/۲ میلیون تن)، احداث واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان (۵ میلیون تن)، فولادسازی و ریخته‌گری تختال شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیای (۰/۸ میلیون تن تختال)، احداث واحد فولاسازی و ریخته‌گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک (۰/۴ میلیون تن بیلت)، پروژه افزایش ظرفیت زیرسقف از ۱/۵ به ۲ میلیون تن تختال فولاد هرمزگان (۰/۵ میلیون تن)، پروژه احداث کارخانه تولید ورق عریض شرکت فولاد هرمزگان (۱/۲ میلیون تن پلیت) و طرح توسعه فاز اول شرکت فولاد امیرکبیر کاشان.

جالب است بدانید که سرمایه ارزی و ریالی اولیه انجام هریک از پروژه‌ها نیزی به ترتیب عبارتند از: پروژه نورد گرم۲ حدود ۲۵۵ میلیون یورو و ۸۷۶۵ میلیارد تومان، احداث واحد پنج میلیون تنی تولید کنسانتره سنگان ۱۵۰ میلیون یورو و ۷۵۰ میلیارد تومان، فولادسازی و ریخته‌گری فولاد سفیددشت ۹۵ میلیون یورو و ۱۵۰۰ میلیارد تومان، فولادسازی فولاد زاگرس ۳۶/۵ میلیون یورو و ۳۸۴ میلیارد تومان، پروژه احداث کارخانه تولید ورق عریض هرمزگان ۱۵۰ میلیون یورو و ۲۱۰۰ میلیارد تومان و در نهایت طرح توسعه فولاد امیرکبیر ۱۲ میلیون یورو و۳۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.با اجرای این پروژه‌ها برای ده‌ها هزار نفر از مردم همین مرز و بوم به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

بدون‌شک، افزایش رونق اقتصادی کشور در بخش صنعت با سرمایه‌گذاری ارزی حدود یک میلیارد یورو و سرمایه‌گذاری ریالی حدود ۱۹/۰۰۰ میلیارد تومان طی چند سال اخیر، عدم وابستگی به منابع ارزی- ریالی دولتی و صندوق توسعه ملی، توسعه توان فنی و مالی پیمانکاران ساخت و نصب تجهیزات و نیز اشتغال‌زایی در این بخش، ورود ارز به کشور با اجرای طرح‌های توسعه کمی و کیفی خطوط تولیدی و صادرات محصولات آن و ایجاد بستری امن برای تامین کالای استراتژیک فولادسازان کشور با تولید الکترودگرافیتی از جمله مزایای پروژه‌های توسعه در گروه فولادمبارکه است.

گفتنی است، به منظور توسعه منطقه آزاد چابهار و سواحل استراتژیک مکران در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، تحقق در چشم‌انداز تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴، ارزآوری و توسعه صادرات و واردات، مشارکت در ابرپروژه‌های احداث زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه‌ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و احدث زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار نیز در دستور کار قرار گرفته است.شرکت فولادمبارکه در حالی مورد هجمه از سوی برخی افراد و گروه‌ها قرار می‌گیرد که امروزه اقدامات آن شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی بر همگان محرز است. با هم برخی اقدامات حوزه مسوولیت‌اجتماعی این شرکت را می‌خوانیم:

 مساعدت ۱۰۰ میلیارد تومانی به بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان جهت خرید تجهیزات در حوزه بیماری کرونا.

تامین رایگان اکسیژن مورد نیاز بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان جهت درمان مبتلایان به بیماری کرونا.

مشارکت در طرح جامع مترو اصفهان (مجلسی- مبارکه- بهارستان)

تامین مالی پروژه سد تنظیمی سوم کوهرنگ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان

بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به منظور اجرای پروژه عظیم ایجاد شبکه و جمع‌آوری پساب‌های ۹ شهر شهرستان‌های مبارکه و لنجان

احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات (پلیس‌راه اصفهان- شیراز)

مشارکت در ساخت و تکمیل مصلی بزرگ امام خمینی اصفهان

برگزاری گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۸ جمعاً به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان جهت فراهم آوردن زمینه بازگشت ۱۱۴۷ نفر از زندانیان به آغوش گرم خانواده

سرمایه‌گذاری حدود ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل و بهره‌برداری ورزشگاه نقش جهان

انجام بیش از ۵۰ طرح عمرانی جاده‌ای در منطقه پیرامونی به منظور توسعه، بهینه‌سازی و ایمن‌سازی جاده‌ها

تهیه و توزیع بیش از ۸۵۰۰ بسته نوشت‌افزار فرهنگی بین دانش‌آموزان در سال ۹۸ و اقدام مشابه آن در سال‌جاری و اهدا ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان بی‌بضاعت برای بهره‌مندی از آموزش آنلاین در دوران کرونا

اگر کمی با تأمل به موضوع آب و صرفه‌جویی‌های صورت گرفته توسط این شرکت در حوزه مصرف آب بنگریم، درخواهیم یافت که این شرکت عملاً قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان بوده است.

در نمودار زیر همانطور که مشاهده می‌شود، فولادمبارکه در میان فولادسازان بزرگ جهان از جمله آرسلورمیتال، تاتااستیل، BSL هند، JSW هند، NLMK، پوسکو، DSP هند، کوبهاستیل و… کمترین میزان مصرف آب در هر تن را دارد. به عنوان مثال آرسلور اکراین ۸/۵ لیتر در هر تن، فولاد آلمان ۸/۳ لیتر در هر تن، پوسکو ۳/۷ لیتر در هر تن و DSP هند هم ۳/۶ لیتر در هر تن آب مصرف می‌کنند، در حالی‌که مبارکه فقط ۲/۷۳لیتر در هر تن مصرف آب دارد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها