۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن چاپ
شکایت نمایندگان مجلس از ظریف، آخوندی و کلانتری؛

پارلمان همیشه شاکی

 پارلمان همیشه شاکی

اقتصاد میهن: اختلافات اصولگرایان با دولت تحت مدیریت حسن روحانی اظهر من‌الشمس است و بی‌نیاز از توضیح اما آنچه این روزها میان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دولتی‌ها می‌گذرد، چیزی بیش از اختلاف‌نظر بر سر چگونگی اداره کشور است. پارلمان‌نشینان این روزها و به‌زعم دولتی‌ها عملا وارد اقدامات اجرایی شده‌اند.

رییس مجلس سفرهای استانی را در دستورکار قرار داده و از وعده‌های اجرایی نیز غافل نمی‌شود. نمایندگان نیز گاه و بی‌گاه بایدها و نبایدهای مدیریتی را مقابل پای مسوولان خرد و کلان قرار می‌دهند تا بدین شیوه اصطلاحا میخ خود را محکم بکوبند. سوی دیگر میدان بی‌اعتنایی پارلمان به لوایح دولت است. نمایندگان یا وقعی به لوایح دولت -چون لایحه جامع انتخابات- نمی‌نهند یا اگر همچون لایحه بودجه به اجبار، دست به کار بررسی لایحه شوند، چنان بلایی بر سرش می‌آورند که سخنگوی دولت و حتی برخی ناظران از آن به عنوان «طرح مجلس» یاد کنند اما از قرار معلوم همه این اقدامات باز هم خواست بهارستان‌نشینان را محقق نمی‌کند؛ چنان‌که آنان روزی با شکایت از رییس‌جمهوری و روز دیگر مسوولان دولتی، تلاش می‌کنند در کشور صدایی جز صدای خود و هم‌جناحی‌های‌شان به گوش افکار عمومی نرسد. اقدامی که بارها و بارها کارشناسان نسبت به عواقب شوم آن هشدار داده‌اند.

عناد با ظریف

خصم اصولگرایان درون و بیرون پارلمان شاید بیش از هر چهره‌ای در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نصیب محمدجواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شده باشد. او خود را مرد مذاکره می‌دانند و اصولگرایان نفس مذاکره با به معنای تسلیم برابر دشمن تلقی می‌کنند و این یعنی تقابل دو تفسیر. این تقابل‌ها همیشه بوده و تا پایان عمر وزارت ظریف نیز پابرجا خواهد بود اما اوضاع زمانی جالب می‌شود که مجلسی‌ها حاضر به تحمل اظهارات ظریف نمی‌شوند؛ به‌طوری‌که بابت گفت‌وگوی رسانه‌ای اخیر او اقدام به شکایت از رییس دستگاه دیپلماسی ایران کرده‌اند. مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس، دلیل این شکایت را اظهارات ظریف درباره «گرا دادن» اعلام کرد. وزیر امور خارجه ایران در یکی از گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود گفته بود که «بعضی دوستان می‌روند و به امریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. من کسی را متهم نمی‌کنم ولی می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت اینها چند روزه است

این اظهارات پس از انتشار، توجه افکار عمومی را متوجه سعید جلیلی و یاران او کرد و از قرار معلوم به مذاق نمایندگان خوش نیامده که به‌جای استفاده از اهرم‌های قانونی خود نظیر استیضاح و سوال، رو به شکایت از وزیر امور خارجه آورده‌اند. محمودوندِ اصولگرا از عنوان اتهامی مدنظر نمایندگان سخنی به میان نیاورده ولی ظریف را با رییس‌جمهوری سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد قیاس کرده و گفته است: «اصلا این مدل صحبت‌ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست کما اینکه من را یاد رییس‌جمهوری انداخت که در عراق گفت امریکایی‌ها می‌خواستند من را بدزدند

تاوان «لغزش کلامی«

«لغزش کلامی» عنوانی است که عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست ایران برای توصیف اظهارات خود درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی به کار برد. او در جریان گفت‌وگوی ویدیویی خود با «عبدی مدیا» که مدت‌ها پیش ضبط و پخش شده بود، در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کنید بین امام و امریکایی‌ها مذاکره صورت گرفت» گفته بود: «نمی‌دانم خبر ندارم... شاید به این صورت بشود گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آنها بود. آنها پشت شاه را خالی کردند و حضرت امام هم از این فرصت استفاده کردند.»

این اظهارات با واکنش تند و تیز اصولگرایان و البته موسسه «نشر آثار امام خمینی» مواجه شد؛ به‌طوری‌که آنان خواستار عزل و برکناری کلانتری شدند.  کلانتری همچنان رییس سازمان محیط زیست است اما از اظهارات خود عذرخواهی کرد ولی گویی نمایندگان اصولگرا همچنان دنبال آن ماجرا هستند و شکایتی از او را نیز تقدیم قوه قضاییه جمهوری اسلامی کرده‌اند.

زخم مسکن مهر

سومین شکایتی که نمایندگان مجلس تقدیم قوه قضاییه کرده‌اند، به عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی مجلس اختصاص دارد که با استعفا از دولت جدا شد. ماجرای اختلاف اصولگرایان با او بیش از آنکه به عملکردش در دوران وزارت برگردد، به مسکن مهر ارتباط دارد. آخوندی پس از حضورش در این وزارتخانه به تندی از این پروژه دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرد؛ انتقاداتی که با واکنش‌های تند و تیز اصولگرایان مواجه شد و حتی به اقدام برای استیضاح آخوندی ختم شد ولی هیچ‌یک از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود تا آنان امروز به‌ دلیل آنچه «ترک فعل» وزیر سابق می‌خوانند، از آخوندی شکایت نزد رییسی ببرند. شکایت‌هایی که به جرات می‌توان آنان را اقدامی سیاسی خواند و در ارتباط با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران؛ انتخاباتی که اصولگرایان خواب‌های بسیاری برایش دیده‌اند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها