۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن چاپ

جشنواره فجر مهم‌تر از کن و برلین و ساندنس و اسکار!

جشنواره فجر مهم‌تر از کن و برلین و ساندنس و اسکار!

اقتصاد میهن: در شرایطی که مراسم اسکار چند ماه به تعویق افتاده و برگزارکنندگان فستیوال‌های درجه یکی چون کن و برلین اعلام کرده‌اند دوره جدید خود را (سه ماه دیگر!) به تعویق انداخته یا به‌صورت مجازی برگزار خواهند کرد؛ مدیران جشنواره فجر خودمان نه‎‌تنها اصرار به‎‌ برگزاری جشنواره دارند، بلکه اعلام کرده‌اند آن را در سالنی بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر از جشنواره‌های دو سال اخیر یعنی در برج میلاد برگزار خواهند کرد!

پس از جشنواره‌هایی مانند برلین، ساندنس و بی‌شمار جشنواره سینمایی دیگر گفته می‌شود که جشنواره‌ کن نیز با تعویق مواجه خواهد شد و این یعنی که به‌رغم تمام وعده‌هایی که درباره حل مشکل شیوع کرونا بعد از کشف واکسن کرونا داده می‌شد، نه‌تنها سه ماهه اول سال جديد ميلادى همچنان تحت تأثير همه‌گيرى ويروس كرونا قرار دارد، بلکه چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای برای سه ماهه دوم سال نیز دیده نمی‌شود و این به هیچ‌وجه خبر امیدوارکننده‌ای برای دنیای سینما نیست. به‌خصوص که در حدود یک سال اخیر شمار زيادى فيلم، به ويژه فيلم‌هاى مستقل آماده و به پخش‌كننده‌هاى بين‌المللى سپرده شده‌اند و حالا با هر گونه اختلال و اخلالی در برگزاری جشنواره‌ها و بازارهای فیلم، این نوع فیلم‌ها که از ابزارهای تبلیغاتی فیلم‌های مهم و عظیم هم بی‌بهره‌اند و موفقيتى نیز در جشنواره‌ها نداشته‌اند- تا از این موفقیت به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کنند، بیشترین آسیب را خواهند دید.

گفتنی است که چندی پیش جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نیز که همه ساله در ماه فوریه برپا می‌شود، اعلام کرد دوره آتی خود را در سال ۲۰۲۱ در دو مرحله برگزار خواهد کرد- که در بخش اول در ماه مارس شاهد نمایش آنلاین فیلم‌ها برای اهالی سینما و رسانه خواهیم بود و در بخش دوم فستیوال در ماه ژوئن نیز نمایش عمومی آثار به انجام خواهد رسید.

تعویق جشنواره کن

فستیوال معظم و باشکوه کن نیز به فستیوال‌هایی مانند برلین، ساندنس و بی‌شمار جشنواره سینمایی دیگر پیوست که اعلام کرده‌اند دوره جاری خود را برگزار نخواهند کرد یا به صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهند کرد. کاخ این جشنواره که در حقیقت همان محلی است که ستارگان فیلم‌ها در آنجا روی فرش قرمز می‌روند، در روزهای اخیر به ‌محلی برای تزریق واکسن به مردم تبدیل شده است.

در خبرها آمده بود که به نظر می‌رسد جشنواره فیلم کن که قرار بود همین روزها رسما درباره تاریخ برگزاری‌اش در سال ۲۰۲۱ اطلاع‌رسانی کند، با دو ماه تأخیر مواجه شده و از ماه می به ماه جولای موکول شده است. این پیش‌بینی خبرگزاری رویترز است که بر اساس صحبت‌های «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن که در مصاحبه‌ای با یک روزنامه فرانسوی از احتمال تمدید تعویق جشنواره کن گفته بود، به انجام رسیده است. البته «تیری فرمو» ایجاد فرصتی برای رسیدن فیلم‌های باکیفیت را که کرونا مراحل ساخت آنها را با تأخیر مواجه کرده، دلیل تعویق دو ماهه جشنواره کن عنوان کرده بود. اما در شرایطی که در سال‌های اخیر جشنواره کن سالانه میزبان ۴۵هزار نفر از اهالی و علاقه‌مندان سینما بوده (که ۴هزارو۵۰۰ نفر از این جمع را روزنامه‌نگاران تشکیل می‌دهند)، کتمان نمی‌توان کرد که خطر کرونا در چنین مراسمی بسیار زیاد است و تعویق دو ماهه فستیوال کن و موکول‌شدنش به اوایل تابستان دلیلی جز این نمی‌تواند داشته باشد.

گفتنی است که این تصمیمات در شرایطی اعلام می‌شود که جشنواره کن هم‌اکنون میزبان پذیرش آثار برای دوره هفتادوچهارم خود است و آخرین مهلت ارسال آثار برای فیلم‌های دانشجویی (۱۵ فوریه، ۲۷ بهمن)، فیلم‌های کوتاه (اول مارس، ۱۱ اسفند) و فیلم‌های بلند (۵ مارس، ۱۵ اسفند) اعلام شده است.

جشنواره تابستانی

ورایتی در گزارشی نوشته که جشنواره فیلم کن که سال گذشته به دلیل بحران جهانی کرونا پس از چند بار به تعویق افتادن درنهایت لغو شد، به زودی تاریخ جدید برگزاری این جشنواره را در سال ۲۰۲۱ اعلام خواهد کرد. این نشریه سینمایی- هنری پیش‌بینی کرده که مسئولان این جشنواره به‌زودی به صورت رسمی از تعویق برگزاری هفتادوچهارمین دوره این رویداد سینمایی و برگزاری آن در ماه جولای خبر خواهد داد. دلیل انتخاب این تاریخ از نظر کارشناسان ورایتی این است که در ماه‌های بعدی احتمال تداخل زمانی جشنواره کن با جشنواره‌های مهمی چون ونیز و تورنتو وجود دارد- که سال‌هاست در ماه‌های آگوست و سپتامبر برپامی‌شوند.

در شرایطی که هنوز مقامات جشنواره کن به صورت رسمی چیزی را اعلام نکرده‌اند، اما ورایتی می‌گوید که این جشنواره به احتمال زیاد در تاریخی در حوالی ۵ تا ۲۵ جولای (۱۴ تیر تا ۳ مرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. این در حالی است که پیش از این احتمال داده می‌شد که فستیوال کن با حدود یک ماه تأخیر در اواخر ماه ژوئن برگزار خواهد شد، اما حالا به نظر می‌رسد شاهد تأخیر بیشتری در برگزاری این جشنواره خواهیم بود. ظاهرا در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ ژوئن (۳۱ خرداد تا ۴ تیر) نیز شاهد برگزاری بازار کن که با عنوان «شیرهای کن» فعالیت می‌کند (بازار سالانه آگهی و تبلیغات) خواهیم بود. بخشی که قطعا به ادعای یکی از مقامات این بازار در همان موعد موعود برگزار خواهد شد و برنامه‌ای برای تغییر این تاریخ وجود ندارد. این یعنی که برخلاف سال گذشته که شاهد انتقال بخش «کن لاینز» به ماه اکتبر بودیم، امسال چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

هتل‌های شهر توریستی

پیش‌بینی ورایتی مبنی بر برگزاری جشنواره کن در ماه جولای بر اساس اطلاعاتی مانند برنامه هتل‌های شهر کن به انجام رسیده است. گفته می‌شود به اتحادیه هتلداران کن گفته شده که جشنواره فیلم کن به احتمال زیاد در ماه جولای برگزار می‌شود. تاریخی که هتلداران کن چندان با آن موافق نیستند و اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند این جشنواره در همان ماه می یا درنهایت در ژوئن برگزار شود. دلیل این اصرار چیزی نیست مگر این موضوع که ماه جولای نقطه داغ گردشگری شهر کن است و ترکیب حضور توریست‌ها و چهره‌های سینمایی می‌تواند هتل‌های مملو از گردشگر را با مشکل روبه‌رو کند. این امر وقتی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که بدانیم شیوع کرونا صنعت هتلداری فرانسه و کن را نیز مثل دیگر نقاط اروپا با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و هتل‌های این شهر بعد از اینکه همه برنامه‌های سال ۲۰۲۰ یکی پس از دیگری لغو شدند، چشم امیدشان به بهار و تابستان 2021 بود که رکود سال گذشته را در این برهه زمانی جبران کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها