۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ بهمن چاپ

سرنخ های صعودی شدن مجدد قیمت دلار

سرنخ های صعودی شدن مجدد قیمت دلار

اقتصاد میهن: دقت در صحبت های عبدالناصر همتی در باره سیاست های ارزی و نیز مسایل اقتصاد سیاسی ارز می تواند سرنخ های مورد نیاز دلار بازان را به آنها بدهد که روند کاهش قیمت ها سخت شده است و آنها که تا امروز دلارهای خود را فروخته اند باختند.

یکی از سرنخ های همتی این بود که تاکید کرد  نه تنها  کره جنوبی از ترس تحریم های امریکا نمی خواهد دلارهای ایران را تا وقتی تکلیف کلی تحریمها معلوم نشده است به ایران پس بدهد ، حتی کشور دوست وهمسایه یعنی عراق نیز از دادن دلارهای ایران امتناع می کند. به این ترتیب همتی آدرس داده شده روحانی برای سقوط قیمت دلار را کور کرد و به بازار دلار نشان داد خبری از برگشت دلارها به این زودی ها در کار نیست . نشانه دیگر از حرفهای همتی که به بازار ارز سرنخ داد این بود که با وجود اصرار خبرنگار حاضر نشد بگوید دلار از این هم پایین تر می آید و همین حرف او با اعتراض یکی از رسانه های با نفوذ قرار گرفت.

نشانه های بعدی را اما فرهاد دژ پسند داد و گفت سقوط شدید بورس به دلیل تصمیم های بانک مرکزی است والبته به نرخ بهره بانکی اشاره کرد اما بازار گردانان ارز دریافتند که منظور فرهاددژپسند که حالا در تهدید استیضاح قرار دارد به نرخ ارز نیز بر می گردد و به همین دلیل بود که نرخ عرضه شده دلار در صرافی ملی افزایش را دردستور کار قرار داد. ترسی که بر جان دولت و مجلس از آشوب بورس افتاده است راههایی را برای جلوگیری از ریزش بورس نشان می دهد که یکی از انها توقف روند کاهش نرخ تبدیل دلار به ریال وبرگرداندن قیمت دلار به مسیر صعودی است.

دیروز در حالی که بورس تهران در مسیر سرازیری قرارداشت با دیدن علامتهایی از بازار دلار به مثابه یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر قیمت وارزش سهام شرکتهای بزرگ صادراتی ناگهان تغییر مسیرداد و شاخص کل افزایش را تجربه کرد. دیروز علاوه بر این نشانه ها می توان به سخنان چند پهلوی روحانی نیز اشاره کرد که گفت قیمت  ارز باید دربازار تعیین قیمت شود و چیزی در باره پیروزی در کاهش قیمت دلار بر زبان نیاورد. روحانی ختی به بازار نشانه داد و تصریح کرد مجلس هردلار را به طور قانونی 6هزار تومان بیشتر از عدد مورد توجه دولت قیمت گذاشته است.

واقعیت این است که فعالان اقتصادی و صنعتی ونیز بازرگانان وشرکتهای بزرگ صادرکننده دولتی نیز می دانند کاهش شدید قیمت ارز در بازار ایران بدون اصلاح ساختارهای سیاسی داخلی و سیاست خارجی در این وضعیت یعنی اینکه بودجه 1400 به بن بست می رسد و نیز می دانند که گروه تازه به قدرت رسیده در آمریکا نیز به سادگی از ابزار نیرومند تحریم دست برنمی دارند و این یعنی دست کم تا نیمه نخست 1400 گشایشی در کارنیست و نباید به امید کاهش قیمت دلار بود

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها