۱۳۹۹ شنبه ۲۷ دي چاپ

پمپئو؛ منفورترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا

پمپئو؛ منفورترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا

اقتصاد میهن: همزمان با سقوط میزان محبوب بودن دانلد ترامپ به زیر ۳۰ درصد در فاصله کمتر از چهار روز تا خروج او از کاخ سفید، بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان در آمریکا معتقدند مایک پمپئو منفورترین وزیر امور خارجه تاریخ ایالات متحده است.

به گزارش رویترز، نخستین رئیس جمهوری آمریکا که دو بار استیضاح شده، با وجود توصیه‌های مشاورانش نمی‌خواهد روز تحلیف در واشنگتن باشد و انتظار می‌رود صبح روز چهارشنبه پایتخت آمریکا را به مقصد اقامتگاه خود در فلوریدا ترک کند. نزدیکان ترامپ از او خواسته‌اند دست‌کم یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن را به کاخ سفید دعوت کند اما به احتمال زیاد رئیس جمهوری آمریکا این درخواست را هم بی‌پاسخ می‌گذارد.

آخرین نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد میزان محبوب بودن ترامپ از نگاه مردم آمریکا به حدود ۲۹ درصد رسیده است. به این ترتیب، او یکی از منفورترین رئیسان جمهوری ایالات متحده پس از چهار سال حضور در کاخ سفید خواهد بود. ترامپ که پیش‌تر هم از تصمیم خود برای شرکت نکردن در مراسم تحلیف روز چهارشنبه بایدن خبر داده بود، یک جشن خداحافظی در پایگاه شکاری اندروز، مرکز استقرار هواپیماهای رئیس جمهوری برگزار می‌کند.

هر چند برنامه نهایی ترامپ پیش از خروج همیشگی از کاخ سفید مشخص نیست، گفته می‌شود شاید او بخواهد روز چهارشنبه برای آخرین بار سخنرانی کند. با این حال، رفتن او به پالم بیچ در فلوریدا قطعی است و به احتمال زیاد ترامپ همزمان با برگزار شدن مراسم تحلیف ترامپ در میانه‌های چهارشنبه در مارئه‌لاگو مستقر خواهد شد تا دوران پس از ریاست جمهوری را به شکل رسمی آغاز کند.

انتظار می‌رود در سه چهار روز آینده رئیس جمهوری آمریکا چند اقدام را در دستور کار قرار دهد؛ از جمله عفو خودش و چند نفر از اطرافیان. تا امروز در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته یک رئیس جمهوری مستقر به خودش عفو بدهد اما آمار پرونده‌های فساد ترامپ چنان زیاد است که اگر عفو نخورد، در سال‌های آینده باید بیشتر وقت خود را در دادگاه فسادهای مالی و اخلاقی بگذراند.

همزمان، یکی از معتبرترین روزنامه‌نگاران حوزه سیاست خارجی آمریکا مدعی شد اگر ترامپ برای کسب عنوان بدترین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده یکی دو رقیب جدی داشته باشد، مایک پمپئو بی‌تردید و با فاصله بسیار زیاد بدترین وزیر امور خارجه تاریخ آمریکاست. فرد کاپلان در اسلیت نوشت: «ترامپ برای بدترین بودن می‌تواند به جیمز بیوکنن و اندرو جانسن امیدوار باشد اما پمپئو به عنوان سگ لاشخور او بی‌حرف و حدیث بدترین وزیر امور خارجه آمریکاست

به عقیده کاپلان، وزیر امور خارجه دولت ترامپ در مدت دو سال و ۹ ماه حضور در مقام ارشدترین دیپلمات آمریکا تقریبا هیچ کاری نکرد و هیچ چیزی نگفت که در راستای گسترش امنیت، ارزش‌ها یا حتی - خوب و بد - سیاست‌های دولت ترامپ باشد. کار به جایی رسید که وقتی پمپئو روز چهارم ژانویه اعلام کرد برای دیدار با سران اتحادیه اروپا یک سفر اروپایی در پیش دارد، به لطف شیرین‌کاری هواداران ترامپ در کنگره آخرین سفر او از سوی میزبان لغو شد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها