۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي چاپ

دست بالای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ / از بودجه ۲ هزار میلیاردی صداوسیما تا گردان ۱۵۰ هزار نفری طلبه‌ها !

دست بالای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ / از بودجه ۲ هزار میلیاردی صداوسیما تا گردان ۱۵۰ هزار نفری طلبه‌ها !

اقتصاد میهن: اصولگرایان معتقد بودند که در انتخابات سال ۹۶ به فضای مجازی شکست خوردند. شاید همین بود که در چهارسال گذشته توجه آن‌ها به فضای مجازی بیشتر شده است. حالا دیگر خیلی واضح‌تر از گذشته باند‌های توییتری صحبت می‌شود.

گاهی یکی از آنان که اسم اکانت خود را از دختر به پسر تغییر می‌دهد، سوژه شوخی کاربران واقعی شبکه‌های اجتماعی می‌شود. البته آن‌ها هم باهوش هستند و هر روز که می‌گذرد، سعی می‌کنند گاف‌های کمتری بدهند.بعضی اوقات هم همین باند‌های اصولگرا با هم دچار اختلاف نظر می‌شوند. در یکی از همیتن اختلافات بود که یکی از کاربران ادعا کرد برای هر توییت مبلغ ۵۰ هزار تومان دستمزد از طرف یکی از نهاد‌ها پرداخت می‌شود. رقمی که تکذیب نشد و حالا آن هم دستمایه طنز کاربران فضای مجازی شده است.

چند خبر پیاپی، فعالیت سایبری نیروهای نزدیک به اصولگرایان و نهادهای نظامی را بیش از گذشته برای افکار عمومی جدی‌تر کرده است؛ خبر نخست مربوط به مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین بود که گفته بود «به عنوان سازمان بسیج، دو حالت در انتخابات برای این سازمان منع انقلابی و قانونی دارد، یک حالت این است که نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم. گزینه دوم هم که منع انقلابی، قانونی و ولایی دارد، انتخاب و معرفی مصداق است، یعنی فردی را معرفی کنیم و در شبکه بسیج از این فرد تبلیغ شود و بگوییم به این فرد رأی بدهید. یک راه سوم نیز وجود دارد و آن روشنگری است. در سازمان بسیج طرحی به عنوان طرح «ثامن» وجود دارد که بر اساس آن چند هزار کانال روشنگری در فضای مجازی ایجاد شده است، البته این شبکه سازی برای انتخابات نیست و طرح ثامن، طرح روشنگری و هدایت سیاسی بسیجیان در همه زمان‌هاست.»

او از فعالیت ۱۵۰ هزار طلبه بسیجی در این طرح صحبت کرده است. طرحی که قرار است در تلگرام، توییتر، اینستاگرام و شاید بعضی پیام رسان‌های داخلی فعالیت کند. پیش از آنکه مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج مشغول تاسیس نیروی سایبری ۱۵۰ هزار نفره خود شود، سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله از راه‌اندازی لشکر سایبری سپاه تهران متشکل از ۱۴۴ گردان (گردان شامل ۳۰۰ تا ۸۰۰ نیروست) سایبری در فضای مجازی خبر داده بود که کارشان «مهارت افزایی و بصیرت افزایی و رفع ابهام آفرینی در مقابل دروغ‌گویی‌های معاندین» در فضای است.

مسئولان سپاه در توضیح این گردان‌ها گفته‌اند ترکیب نیرو‌های این گردان‌ها مجموعه‌ای از «جوانان انقلابی و پرتحرک» هستند که از سوی بسیج فرماندهی می‌شوند. با توجه به اینکه رئیس سازمان بسیج مدعی شده این هزار گردان از سوی بسیج هدایت و فرماندهی می‌شوند، به نظر می‌رسد فعالیت این گردان‌ها جدای از فعالیت نیرو‌های رسمی سپاه در مرکز پدافند سایبری این نیرو باشد.

نکته مهم این بود که شواهد نشان می‌داد که ظاهرا این نیروها در قبال پولی که می‌گیرند، به صورت هماهنگ هشتگ می‌سازند و توییت می‌زنند، این یعنی قرار است فعالیتی انجام شود که باور قلبی به آن وجود ندارد، در حالیکه تمام نقطه قوت بسیج به این بود که نیروهایش نه لزوما برای منافع مادی که بر اساس یک باور قلبی و اعتقادی انجام می‌شود، این در حالی است که یک نیروی اجیر شده برای انتشار یک توییت، احتمالا با مبلغ بیشتر در خدمت دیگری در خواهد آمد، چنانچه وقتی کاربران فضای مجازی صفحه دختری که هویت خود را به پسر تبدیل کرده بود، نشان می‌دادند همین فرد چند وقت منتقد تند و تیز کسانی بوده که اکنون در خدمت آنها قرار گرفته است.

خبر دیگری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، مربوط به فعالیت سایبری نیروهای نزدیک به اصولگرایان در صداوسیما بود. حسینعلی حاجی دلیگانی خبر داد که اولا نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صداوسیما واگذار شد و دوما ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص داده شد.

عباس عبدی در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «تولید محتوا در فضای مجازی بیش از آن که نیازمند بودجه باشد به فکر نیاز دارد. مگر برای رادیو و تلویزیون که هزاران میلیارد بودجه می‌گیرند، محتوای به درد بخوری تولید می‌کنند؟ اگر می‌شد برای تخصیص فکر، قانون نوشت شاید کاری صورت می‌گرفت. ولی این مجلس با این امور بیگانه است.» تناقض بزرگی که این تخصیص بودجه داشت این بود که صداوسیما بزرگترین رسانه حال حاضر ایران و چه بسا خاورمیانه است اما همچنان این مشکل را دارد که در داخل کشور کسی اخبار آن را جدی نمی‌گیرد بنابراین لازم است محتوای آن در به اشکال مختلف در فضای مجازی توزیع شود تا باورپذیری آن بالا رود؛ این موضوع بزرگترین امر متناقض در تخصیص بودجه و حاتم‌بخشی‌های مجلس به صداوسیما بود!

نظریه دیگری وجود دارد که بر پایه آن حامیانش می‌گویند حضور سازماندهی شده اصولگرایان در فضای مجازی به نفع کشور است چرا که در درازمدت موجب می‌شود زندگی آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی گره بخورد و آن‌ها هم با فیلترینگ فضای مجازی مخالفت کنند. در حال حاضر رقابتی فشرده میان کاربران حقوق بگیر و کاربران عادی توییتر برای ترند کردن یک هشتگ در جریان است. مثلا روزی که هزاران ایرانی هشتک واکسن بخرید را توییت می‌کردند، کاربران ارزشی به صورت هماهنگ هشتک واکسن بسازیم را ترند کردند که اتفاقات بعد از آن نشان می‌داد که آنها مقدمات صدور فرمان ممنوعیت واردات واکسن کرونا توسط رهبری را آماده می‌کرده‌اند.

در یک مورد دیگر مشرق نیوز بعد از شهادت فخری زاده نوشت در توئیتر هشتگ محسن فخری زاده با ۳۱۴۰۰ بار تکرار، شهید محسن فخری زاده با ۳۵۱۸ بار استفاده در کنار هشتگ‌های انتقام سخت و شهید قاسم سلیمانی مورد توجه کاربران بوده است. در روز‌هایی که انتقادات به بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته، ظاهرا کاربران ارزشی دستور گرفته‌اند با هشتک دلار جهانگیری، این مسئله را یاد آوری کنند که دولت در وضعیت بد اقتصادی مقصر است.

نکته قابل توجه اینجاست که تمام این هزینه‌ها و تاسیس گردان‌ها در حالی انجام می‌شود که سالانه بودجه‌های عظیمی خرج خبرگزاری‌های اصولگرایی همچون فارس و تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان و مهر و... می‌شود که البته بخشی از بار اطلاع‌رسانی کشور را به دوش می‌کشند اما حتما باید در نتیجه فعالیت ۱۵۰ هزار طلبه بسیجی و هزارن فرد دیگری که طلبه نیستند، شک کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا اموال بیت المال باید اینگونه هزینه شود؟

هرچند نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد اصولگرایان در توییتر و اینستاگرام، در یک سال گذشته با افزایش اقبال مردم مواجه شده اند و مخاطبان صفحات آن‌ها بالا رفته است. اما این بار خبری از رائفی پور و خبرگزاری فارس نیست. این بار چهره‌های گمنامی با این دوپینگ رشد کرده‌اند که ماهیت حقیقی آن‌ها مشخص نیست و احتمالا در بسیاری موارد، به صورت تیمی اقدام به تولید محتوا می‌کنند و این احتمال وجود دارد که با دریافت پول بیشتر، به راحتی رنگ عوض کنند.

رویداد 24

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها