۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي چاپ

آمریکا در بحران؛ پنس زیر بار برکنار کردن ترامپ نرفت / دورخیز کنگره برای استیضاح دوم با حمایت جمهوریخواهان

آمریکا در بحران؛ پنس زیر بار برکنار کردن ترامپ نرفت / دورخیز کنگره برای استیضاح دوم با حمایت جمهوریخواهان

اقتصاد میهن: مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ایده اجرایی کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را برای کنار زدن دانلد ترامپ رد کرد و از او خواست به جای استیضاح رئیس جمهوری، روی انتقال آرام قدرت به جو بایدن تمرکز کند.

در شرایطی که فقط حدود یک هفته تا برگزار شدن مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا مانده، پافشاری مجلس نمایندگان بر کنار گذاشتن ترامپ از قدرت و خروج زودهنگام او از کاخ سفید ایالات متحده را به سمت یک بحران تمام‌عیار پیش می‌برد. اگر اسنیضاح امروز در مجلس نمایندگان و سنا کلید بخورد، نخستین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که یک رئیس جمهوری دو بار زیر تیغ استیضاح می‌رود. ترامپ از مورد اول جان سالم در برده بود.

خانم پلوسی که به معاون رئیس جمهوری آمریکا ۲۴ ساعت مهلت داده بود ترامپ را با همکاری اعضای کابینه برکنار کند، حالا باید خودش در مجلس نمایندگان دست به کار شود و با استیضاح کار را پیش ببرد. پنس دیروز پس از مدت‌ها با رئیس خود دیدار کرد و سپس به درخواست رئیس مجلس نمایندگان پاسخ منفی داد. او اجرایی کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را برای کنار گذاشتن رئیس جمهوری آمریکا از قدرت اقدامی خطرناک توصیف و استیضاح را هم نفی کرد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در نامه خود به پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نوشت: «اعتقاد ندارم استفاده از این راهکارها بهترین سود را به این ملت می‌رساند یا در راستای یکپارچگی ساختار آمریکاست. هشدار می‌دهم هر گونه تلاش برای کنار گذاشتن رئیس جمهوری از قدرت خطر چنددسته شدن مردم را افزایش می‌دهد و بر آتش شورش‌ها در این لحظه‌های حساس می‌دمد.» این نامه راه را برای استیضاح شدن ترامپ در مجلس هموار کرد.

لحظاتی پس از رسیدن نامه به پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از گروه مدیریت استیضاح به رهبری جیمی راسکین، نماینده کنگره از مریلند خواست زمینه را برای شروع کارزار استیضاح ترامپ در سنا هموار کند. این در حالی است که برخی جمهوریخواهان از جمله لیز چنی هم با دموکرات‌ها برای به نتیجه رساندن استیضاح همراه شده‌اند. خانم چنی سومین فرد قدرتمند جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان است و اعتقاد دارد ترامپ بزرگ‌ترین خیانت را در تاریخ آمریکا مرتکب شده است.

میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا هم پیش‌تر گفته بود اقدام ترامپ در تحریک کردن اوباش به رفتن سوی ساختمان کنگره سزاوار استیضاح است. هر چند او هرگز آشکارا با کنار زدن رئیس جمهوری آمریکا از قدرت موافقت نکرده است. ترامپ هم که برای بازدید از دیوار مرزی با مکزیک به آلامو در تگزاس رفته بود، به دموکرات‌ها تاخت و گفت: «متمم ۲۵ قانون اساسی هیچ خطری برای من ندارد. بلکه دامی است که جو بایدن و دولت او را گرفتار می‌کند.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها