۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي چاپ
اعتراض مردم به پرداخت بسته‌های معیشتی

باری که به منزل نرسید!

باری که به منزل نرسید!

اقتصاد میهن: با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و تعطیلی کسب‌وکارها، دولت اقدام به حمایت مالی از مردم و توزیع بسته‌های معیشتی کرد. برخی از این کمک‌ها در قالب وام به کارگاه‌ها تعلق گرفت و برخی هم به شکل یارانه نقدی یا وام به دست مردم رسید.

با افزایش موارد ابتلا و شیوع موج جدید کرونا، محدودیت‌های جدی و سنگین‌تری اعمال شد که بار دیگر کسب‌وکارها و وضعیت معیشت مردم را به خطر انداخت.همراه با اعلام تعطیلی سراسری در کشور، دولت اعلام کرد در این مدت حمایت‌هایی در نظر گرفته است. این حمایت‌ها شامل پرداخت وام یک میلیون تومانی و کمک هزینه یکصد هزارتومانی به اقشار نیازمند جامعه بود.

دریافت یارانه معیشتی، نداشتن شغل ثابت و درخواست برای دریافت یارانه سه شرط دریافت وام یک میلیون‌ تومانی بود که در دو مرحله پرداخت شد و در نهایت با استقبال مردم تعداد مشمولان آن از 30میلیون‌نفر به 40میلیون‌نفر افزایش یافت. کمک دیگر یارانه معیشتی 120 و 100هزارتومانی بود که به ترتیب برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و سایر افراد واجد شرایط به مدت چهارماه واریز خواهد شد.

شروط پرداخت یارانه 100 هزار تومانی چه بود؟

خانواری که هیچ یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند .خانواری که هیچ یک از اعضای آن‌ها بیمه پرداز نباشندخانواری که اعضای آن‌ها طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و همچنین افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

شرط بیمه!

یکی از پرتکرارترین اعتراضات به نحوه پرداخت این کمک معیشتی، شرط بیمه‌پرداز نبودن است. افراد بسیاری اعلام کردند که کارگر ساده هستند و چون حق بیمه می‌پردازند در لیست کمک معیشیت 100هزارتومانی جایی ندارند؛ این درحالیست که حداقل حقوق خصوصاً در شرایط فعلی که بسیاری از کارگاه‌ها و کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند، معیشت کارگران را با مشکل مواجه کرده‌است.وزارت رفاه هم پیش از این در پاسخ به این مشکل گفته بود: اگر فردی مشمول پرداخت بیمه شود چه کارگر ساختمانی و چه کارگر غیرساختمانی، مشمول دریافت این بسته نمی‌شود. به بیان دیگر، تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مشمول دریافت این بسته نمی‌شوند.

مشکل کجاست؟

حدود ده سال از اولین پرداخت یارانه نقدی دولت به مردم می‌گذرد و هر سال مجلس، دولت را مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی از یارانه نقدی می‌کند ولی در عمل هیچ اقدام مؤثری صورت نپذیرفته‌ و معضل اساسی در پرداخت یارانه‌های نقدی تا امروز، عدم تشخیص درست و طبقه‌بندی دهک‌های درآمدی و افراد نیازمند است.

سال گذشته نیز همزمان با افزایش قیمت بنزین، طرح یارانه معیشتی آغاز شد تا امروز اعتراضات زیادی به نحوه شناسایی و تخصیص این کمک‌ها وارد بوده است. با تخصیص بسته‌های معیشتی کرونایی از ابتدای سال بار دیگر شاهد تکرار این داستان بودیم.مشکلی که سخنگوی حمایت معیشتی کرونا در واکنش به آن گفت: اطلاعات افراد دو نوع است؛ ثبتی و خوداظهاری؛ اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ثبتی است که از دستگاه‌های مختلف اخذ شده است و ما وظیفه شناسایی براساس این اطلاعات را داریم. باید توجه داشت که این اطلاعات صحت‌سنجی شده است.

آنچه به نظر می‌رسد این است که وزارت رفاه باید در شیوه شناسایی خود تجدید نظر کرده و پس از تکرار مکرر این تجربه، نقص موجود در پایگاه اطلاعاتی خود را بپذیرد. در غیر این صورت و با ادامه روند فعلی، در شرایطی که دولت از لحاظ منابع مالی در تنگنای شدیدی قرار دارد اگر این حمایت‌ها به گروه هدف نرسد هزینه صورت گرفته بی‌فایده خواهد بود و تنظیم بودجه1400 با تاکید بر حمایت معیشتی عملی نخواهد شد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها