۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن چاپ

رونق فروش و توسعه پتروشیمی زاگرس در سال ۱۴۰۲

رونق فروش و توسعه پتروشیمی زاگرس در سال ۱۴۰۲

اقتصاد میهن: شرکت پتروشیمی زاگرس با افزایش 12 درصدی فروش ماهانه در دی 1402 و پیش‌بینی سود ناخالص 30 درصدی برای سال مالی، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های متانول با گرید AA در دنیا، در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن،  این شرکت در آخرین برآورد خود، پیش بینی فروش ۳۱۱۹۴ میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص ۳۰ درصدی برای سال مالی ۱۴۰۲ را داشته که موفق شد تا پایان دی ۱۴۰۲ حدود ۷۳ درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.گزارش ماهانه زاگرس از نظر مقداری حاکی از آن است که در دی ۱۴۰۲ موفق به فروش ۱۴۱,۰۰۱ تن محصول شده است که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱۱ درصدی را به همراه دارد. میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ ۲,۲۸۴ میلیارد تومان است.مجموع فروش پتروشیمی زاگرس که در سال ۱۳۷۹ با هدف رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه در بندر عسلویه احداث شد، در سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۲۲,۸۴۵ میلیارد تومان است. 

فاز اول زاگرس از سال ۱۳۸۰ آغاز و با ظرفیت سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال ۱۳۸۵ پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال ۱۳۸۸، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت برتر بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.قیمت فروش محصولات داخلی در بورس انرژی و بر پایه نرخ‌های اعلامی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تعیین شده و به‌صورت تحویل در محل سایت پتروشیمی زاگرس صورت می‌گیرد.

محصولات صادراتی نیز عمدتا به‌ صورت ترم CFR عرضه شده و قیمت فروش آن‌ها بر مبنای قیمت جهانی و با استناد به منابع معتبر بین‌المللی و پس از تائید کمیته فروش منتخب هیئت‌مدیره انجام می‌شود.متانول با گرید AA تنها محصول پتروشیمی زاگرس است. کلیه تاسیسات و خطوط طرح‌ریزی شده برای تولید این محصول با بالاترین گرید بوده و تولید هیچ نوع گرید و محصول دیگری در این مجتمع امکان‌پذیر نیست.

فرآیند تولید متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس، به‌دلیل بهره‌گیری از پدیده جدید اتوترمال در تولید گاز سنتز و همچنین بازیافت هیدروژن از گاز برج و تزریق مجدد آن به گاز سنتز، دارای ویژگی‌هایی است که کلیه واحدهای تولیدی متانول موجود در ایران فاقد آن هستند. با در نظر گرفتن قیمت متانول پلتس به میزان ۲۹۳ دلار بر تن و میانگین دلار ۴۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲، EPS تحلیلی زاگرس در پایان سال جاری مبلغ ۱۰٬۶۹۰ ریال پیش‌بینی می‌شود.

پتروشیمی زاگرس توانایی تولید ۲۷.۵ درصد متانول ایران و ۱۱.۸ درصد تجارت جهانی متانول را دارا می‌باشد و چین و هند بازار های صادراتی شرکت هستند.  گروه پتروشیمی معاملات متعادلی دارند، گزارش ماهانه زاگرس نشان می‌دهد که در دی ۱۴۰۲ موفق به فروش ۱,۶۰۴ میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها