۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر چاپ

آبروریزی ایران خودرو در مراسم رونمایی از خودروی 800 میلیونی!

آبروریزی ایران خودرو در مراسم رونمایی از خودروی 800 میلیونی!

اقتصاد میهن: ویدئویی منتشر شده که در مراسم رونمایی از خودروی تارا با حضور وزیر صمت، هرچه تلاش می کنند نمونه ی این خودرو روشن نمی شود و کمافی سابق به هیچ کدام از آقایان بر نمی خورد.

 

در دنیایی که صنعت بر حسب فایده و ضرر سنجیده می شود لااقل اگر وزیر مربوطه استعفا ندهد، مدیران کمپانیِ خاطی برای خلق چنین فاجعه ای یک به یک عزل و بی آبرو می شوند تا درس عبرت دیگر مهندسان نابلد شود اما از آنجایی که صنعت ما به ویژه خودروسازهایمان در دنیای دیگری سیر می کنند، نه تنها هیچکس نمی پرسد چرا خودرویی که ساختید فاقد بدیهی ترین کارکرد آن یعنی «روشن شدن» است، بلکه زمینه را برای رانت و سوبسید بیشتر آنان را نیز فراهم می کند.

لذا نباید از ساخت خودرویی که روشن نمی شود متعجب شد چراکه دیگر خودروساز پر افتخار!کشورمان در خلق داستان های متحیر کننده پارا فراتر گذاشته و خودرویی را پیش فروش کرده که اساسا تولید نشده است! و بدتر اینکه هر دو خودروساز ها در حال تولید اتومبیل هایی هستند که استاندارد و ایمنی لازم را ندارند و در این بین خودروی غیر استانداردی که روشن نمی شود صاحب یک امتیاز است چراکه جان سرنشین هایش را از طریق دیگری حفظ می کند.

صنعت آشفته و رانتی خودروسازی ما بیش از این توانایی ندارد و این را هم خوب می داند کسی هم از آن سوالی نمی پرسد و اساسا اگر روزی ایران ایر هم ادعای کند هواپیمایی ساخته که فقط پرواز نمی کند، باز هم برای کسی سوال ایجاد نمی شود و از این رو است که مدیران آن با نیشخند زدن به کارشناسان مدعی هستند خودروهای از رده خارجی که تولید می کنند استاندارد تر از خودروهای روز دنیا هستند.

اما می توان از آنها که در ید قدرت ایران خودرو و سایپا حل شده اند و جاده صاف کن این دو غول مضر و خانه خراب کن هستند این سوال را پرسید که با چه رویی قیمت خودروهایی که یا روشن نمی شوند و یا به زور روشن می شوند را آزاد کرده اید و می خواهید واردات خودرو را هم در انحصار آن ها قرار بدهید؟

این سوال آنجا عجیب تر می شود که وزیر تازه از راه رسیده ی صمت اقرار می کند که صنعت خودروی ما ناکارآمد است و از سوی دیگر مجلس گزارش تحقیق و تفحص از انواع تخلفات این دو خودروساز را قرائت می کند ولی همین دولت و همین مجلس از اعطای انواع امتیازات به آنها دریغ نمی کنند که نمونه اش را در مصوبات اخیر کمیسیون صنایع شاهد هستیم.

آقایان که این بار در حضورشان خودروی نوبرانه ایران خودرو روشن نشد، اگر عمق فاجعه صنعت غیرشفاف، رانتی و غیر رقابتی خودروسازی را ندیده اند کلاه شان را بهتر است بالاتر بگذارند و اگر نمی ترسند از همین خودروهای خاموش استفاده کنند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها