۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر چاپ

انتخاب یک ایرانی به عنوان ارزیاب جایزه بنیاد کیفیت اروپا (EFQM)

انتخاب یک ایرانی به عنوان ارزیاب جایزه بنیاد کیفیت اروپا (EFQM)

اقتصاد میهن: محمد احمدی «معاون بازرگانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه فولاد جنوب» به عنوان ارزیاب جایزه تعالی اروپا (ارزیاب رسمی بنیاد کیفیت اروپا، EFQM) انتخاب شد.

مدل EFQM  در دهه های اخیر به عنوان یکی از ابزارهای رایج دنیا برای شناسایی قوت و فرصت های بهبود سازمان ها به کار گرفته شده است. این مدل، که به عنوان مدل بنیاد کیفیت اروپا  از آن یاد می شود جزو ۲۰ ابزار رایج مدل مدیریتی در دنیا است که علاوه بر ایران در ترکیه و  کشورهای حوزه خلیج فارس از آن به عنوان ابزاری برای پاسخ گویی نظام مند به چالش های فراروی کسب و کارها استفاده می شود.

محمد احمدی در خصوص موفقیت های خود و دلایل آن در عرصه بین الملل بیان کرد: همیشه مسیر روزمره زندگی وجود دارد و اگر بخواهم دلیلی برای موفقیت خود را بیان کنم باید بگویم هیچ گاه هدف ترسیم شده خود را رها نکرده و سماجت در رسیدن به هدف را سرلوحه خود قرار داده ام. و به آیه شریفه لیس للانسان الا ما سعی اعتقاد قلبی دارم.

وی ادامه داد: علاوه بر مدرک دانشگاهی دکترای بازرگانی بین المللی، تقریبا تمامی ۲۲ سال تجربه کاری من درحوزه ی بازرگانی بین المللی بوده است ولی در کنار آن سعی داشته ام  توجه ویژه ای به توسعه فردی و آموزش داشته باشم. در دوره های آموزشی مدیریتی متعددی شرکت داشته ام. در سال ۱۳۸۷ به عنوان ارزیاب جایزه ملی تعالی سازمانی از طرف سازمان مدیریت صنعتی انتخاب و چند سال بعد به عنوان ارزیاب ارشد انتخاب شدم. علاوه بر جایزه ملی تعالی سازمانی، در جوایز تعالی پتروشیمی و بهره وری ایمیدرو نیز به عنوان ارزیاب ارشد فعال مشارکت داشته ام.  به لطف خدا  بالغ بر ۳۸ شرکت بزرگ را  مورد ارزیابی قرار داده که این مهم برای من فضای یادگیری کم نظیری بوده است.

معاون بازرگانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه فولاد جنوب در خصوص فعالیت های علمی خود اضافه کرد: سه کتاب و چهارده مقاله در مجلاتی داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارم. اولین کتاب با عنوان سرآمدی در مدیریت زنجیره تامین و با هدف مدیریت کلیه عناصر درگیر در خلق ارزش برای مشتری تدوین گردید. کتاب بعدی مدیریت ارتباط با تامین کنندگان بود. در این کتاب ارایه مدل و یا چارچوبی برای مدیریت تامین کنندگان مدنظر قرار گرفت. فضای تحریم، تامین کالاها را هدف قرار داده بود.  فرایند تامین، سرخط یا ورودی فرایند خلق ارزش است. اگر نتوانیم ورودی فرایند یا همان فرایند تامین را مدیریت کنیم  طبیعی است که فرایند مدیریت نخواهد شد. کتاب سوم با عنوان برند کشوری با رویکرد مزیت رقابتی بوده است. متاسفانه رسانه های معاند همواره سعی داشته اند تصویر نادرستی از کشور ما نشان دهند. ضمن آنکه ما هم در عمل نتوانسته ایم به این موضوع  به درستی پاسخ دهیم. یکی از راههای ایجاد تصویر مثبت ایجاد اقتصادی قوی است. بنابراین این کتاب کمک خواهد نمود چگونه از کشور تصویر سازی بکنیم تا این تصویر بتواند برای ما موجب مزیت های رقابتی در عرصه بین الملل گردد.

احمدی ، در مورد راه حل مشکلات و در مسیر توسعه قرار گرفتن کشور، گفت: یکی از مشکلات کشور در حوزه مدیریت است، برای موفقیت علاوه بر منابع، نیاز به مدیریت صحیح می باشد. موقعیت ژئوپولوتیک ایران در منطقه، داشتن اقلیم چهارگانه، همجواری با کشور های حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان به عنوان بازارهای رو به رشد، سرمایه های انسانی و استعدادهای کم نظیراست.این ها منابعی است که ما نتوانسته ایم به درستی از آنها استفاده نموده و در عرصه بین الملل متناسب با ظرفیت هایمان؛ حداقل در حوزه صادرات موفق عمل نماییم. داشتن منابع در کنار یک مدل مدیریتی موفق می تواند در سطح کلان موجب تقویت صادرات کشور شده و ما را  به اهداف تعریف شده برساند.

در واقع در ایران منابع را در عرصه های مختلف داریم ولی متاسفانه به برخی منابع توجهی نشده است. بدیهی است علت اصلی  آن استفاده نکردن از مدیران توانمند و یا استفاده از یک مدل مدیریتی برای مدیریت اثربخش سازمان ها در مواجهه با تغییرات است.  به نظر من هنوز بسیاری مدیران ارشد کسب و کارهای بزرگ در کشور ما ساده ترین موضوعات مدیریتی را در عمل نمی توانند پیاده کنند. همچنان که مقام معظم رهبری به کرات به مشکلات و مسائل مدیریتی در منشور اشاره داشته اند. داشتن یک مدل مدیریتی نظیر EFQM می تواند چارچوبی همه جانبه و دگراندیشانه را در اختیار مدیران برای ایجاد تحول قرار دهد. البته میتواند این مدل عینا به عاریه گرفته نشود و برخی ملاحظات را به آن اضافه و یا کم نمود و به عبارتی مدل را متناسب با اقتضاتات مملکت بومی نمود.ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که داشتن یک مدل مدیریتی الزام آوراست و می تواند موجب مزیت رقابتی گردد.

وی در ادامه افزود: بعد از تحریم های یک طرفه آمریکا و خروج این کشور از برجام نگاه بیشتری بر صادرات غیر نفتی شده که صنعت پتروشیمی و فولاد پیشرانه های صادرات کشور بوده اند. دلیل تحریم این دو صنعت بعد از صنعت نفت، این بود که این دو صنعت ارزآور ترین صنایع ایران بوده و با هدف قرار دادن این دو صنعت می خواستند جلوی ورودی های اصلی ارزی کشور گرفته شود.

معاون بازرگانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه فولاد جنوب ادامه داد: صنعت فولاد قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برسد، پیش بینی ها و گزارشات نظیر متال بولتن و همچنین گزارش انجمن آهن و فولاد کشور نشان دهنده آن هست که اگر رویکرد صادراتی نداشته باشیم با مازاد عرضه در بازار داخل  مواجه خواهیم شد. هم اکنون هم با مازاد عرضه در بازار داخل مواجه هستیم و این چالش در آینده بسیار جدی تر خواهد شد.

احمدی در خصوص دیدگاه اش در مورد شعار جهش تولید بیان کرد: جهش تولید با تداوم تولید متفاوت است،  بعضی به دلیل تحریم ها می گویند وضعیت موجود را حفظ کنیم و به حداقل قانع هستند که در واقع پایداری تولید است، اما وقتی مقام معظم رهبری می گوید جهش تولید نگاه شان به تولید متفاوت است.

معاون بازرگانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه فولاد جنوب افزود: بعضی هم تغییر جزیی را جهش می دانند درحالیکه جهش در سایه تغییرات بنیادین ایجاد می شود و بدیهی است با اقداماتی که تاکنون انجام شده است نمی توان انتظار جهش داشت. بارها و به کرات به استفاده از ظرفیت های داخلی و صادرات محور بودن توصیه شده است. چه تفکری می تواند جهش را سبب شود؟ جهش در کنار داشتن روحیه جهادی که بعد ارزشی مسئله است، برنامه نیز می خواهد. این مسئله یک نگاه یکپارچه را طلب می کند ولی برنامه های موجود یکپارچه تعریف نشده است. جهش تولید اول در گرو مدیریت اثربخش منابع و استفاده از فرصت هاست. لازمه مدیریت اثربخش و کارآمد داشتن و بکارگیری یک مدل مدیریتی موفق است و زمانی می توانیم بگوییم موفق بوده ایم که اثرات آن را بر زندگی و معیشت مردم ببینیم. که می تواند با شناسایی استعدادها و به کارگیری منابع و ظرفیت های داخلی موجود، گام های بلندی را در راستای، جهش تولید و برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی امروز رقم زند. من به این مهم اعتقاد دارم که با اقداماتی به ظاهر ساده ولی هدفمند می توان در اقتصاد کشور تحول ایجاد نمود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها